Ook Nederland kent nu een vliegbelasting
Nederland kent sinds 1 januari 2021 een vliegbelasting. Deze vliegtaks van 7,845 euro per passagier wordt in rekening gebracht door de luchtvaartmaatschappij, die dat bedrag vervolgens afdraagt aan de overheid. Naar verwachting zullen de meeste vliegmaatschappijen het extraatje bovenop de ticketprijs leggen.
De vliegbelasting van een kleine 8 euro geldt voor verreweg de meeste reizigers, die vanaf een luchthaven in Nederland vertrekken. Alleen transferpassagiers en kinderen jonger dan 2 jaar zijn ervan uitgesloten. De taks is er gekomen omdat het kabinet wil dat vliegreizigers meer rekening houden met het milieu én dat de luchtvaartsector minder CO2 gaat uitstoten. Vanwege de coronapandemie en de hiermee gepaard gaande crisis in de toerisme- en luchtvaartsector heeft het kabinet nog overwogen de vliegbelasting uit te stellen, maar begin november werd besloten haar dit jaar toch in te voeren.
Prijsverschil tussen vliegticket en treinkaartje kleiner
Internationaal vliegen werd tot 2021 niet belast met accijns of btw, aldus de rijksoverheid in een verklaring over de nieuwe belasting. ‘Zowel de tickets niet, als de brandstof (kerosine) voor de luchtvaart. Dit in tegenstelling tot de auto, bus of trein. Maar ook vluchten dragen bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot. Daarom voert het kabinet de vliegbelasting in. Deze belasting zal er ook voor zorgen dat prijsverschillen tussen vliegtickets en treinkaartjes kleiner zullen worden. In veel landen om Nederland heen is er al een vliegbelasting.’ Bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Oostenrijk, Noorwegen en Zweden kennen al langer een dergelijke belasting, al liggen de bedragen er hoger dan in ons land.
Overigens zet het kabinet – aldus de verklaring – nog steeds in op Europese afspraken over belastingen op luchtvaart omdat Europa gezamenlijk klimaatdoelen heeft gesteld. ‘Ook zou het mooi zijn als alle Europese landen een gelijke belasting voeren. Naar verwachting zal de Europese Commissie in het tweede kwartaal van 2021 met de eerste voorstellen komen over belastingvrijstellingen voor brandstof voor de luchtvaart. De vliegbelasting in Nederland sluit goed aan bij de luchtvaartbelastingen in andere Europese landen. Dat is goed voor een eventuele Europese coördinatie.’