ANWB: consument wil vliegtaks per vlucht
Vliegtaks per vlucht en niet per ticket! Uit een onderzoek van ANBW eind 2018 onder haar leden is dat wat de meerderheid wil als het kabinet besluit om een vliegtaks in te voeren. Bovendien moeten de belastinginkomsten die hiermee worden verkregen, worden ingezet voor groene maatregelen.
Het kabinet wil in 2021 een vliegtaks invoeren om een prijskaartje te hangen aan milieuvervuilend gedrag. Voor de passagiers zou dat 7 euro extra belasting bovenop hun ticketprijs betekenen. Uit het ANWB-onderzoek blijkt dat reizigers er begrip voor hebben dat ook de luchtvaart wordt betrokken in de maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan. Maar meer dan de helft (54 procent) vindt een belasting per vlucht eerlijker omdat dan ook vrachtvluchten en passagiers die alleen maar overstappen in Nederland gaan meebetalen. Bovendien wordt het hierdoor mogelijk om minder schone vliegtuigen zwaarder te belasten dan schonere toestellen. Daarnaast moet belasting per vlucht ook zorgen voor een hoge bezettingsgraad.
Algemeen groen of luchtvaartgroen?
In het wetsvoorstel wordt de bestemming van de vliegtaks-inkomsten vooralsnog in het midden gelaten. Gesteld wordt dat deze gedeeltelijk zouden kunnen worden gebruikt om de huidige belastingen op ondernemen en werken te verlagen. Maar de reizigers hebben er wel ideeën over. Als het kabinet met de invoering van een vliegtaks inderdaad verduurzaming van de luchtvaart voor ogen heeft moet de extra taks volgens de consumenten ook daadwerkelijk worden aangewend voor groene maatregelen. Van de respondenten vindt 48 procent dat de vliegtaks-inkomsten kunnen worden ingezet voor een breed pakket aan groene maatregelen, zoals de verbetering van internationaal openbaar vervoer of van de oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Een vergelijkbaar deel (43 procent vindt dat de taks echt moet worden aangewend om de luchtvaart te vergroenen, bijvoorbeeld door het gebruik van biokerosine te stimuleren en in te zetten op innovatie, zoals elektrisch vliegen.
De ANWB heeft een brief gestuurd naar staatssecretaris Snel van Financiën om de uitkomsten van het ledenonderzoek onder de aandacht te brengen. Ook wil de organisatie dat luchtvaartmaatschappijen passagiers gaan informeren over de duurzaamheidsklasse van het vliegtuig waarmee de vlucht wordt uitgevoerd.
Wel of geen vliegtaks?
Wat denken jullie over het invoeren van de vliegtaks? En moet deze worden inzet voor algemene ‘groene’ maatregelen of echt voor het vergroenen van de luchtvaart?
Reacties