Vliegtaks leidt niet tot minder vluchten
De invoering van een vliegtaks leidt niet tot minder uitstoot van CO2. Het aantal vluchten vermindert er namelijk niet door, staat in een rapport dat is opgesteld voor het ministerie van Financiën. De Telegraaf kreeg inzage in de analyse, schrijft de NOS.
In een ‘maatschappelijke kosten-batenanalyse’ somt onderzoeksbureau CE Delft de verwachte gevolgen op van tien verschillende heffingen. Als korte vluchten bijvoorbeeld meer worden belast, kiezen meer Nederlanders voor een lange vlucht, omdat het prijsverschil kleiner wordt.
Ongeveer 95 procent van de Nederlanders zegt gewoon vanaf Nederlandse luchthavens te zullen blijven vliegen als een taks wordt ingevoerd. Slechts 5 procent kiest een alternatief, zoals een luchthaven in het buitenland.
CE Delft wijst er bovendien op dat Schiphol niet aan de vraag naar vluchten kan voldoen. Als er minder passagiers zouden gaan vliegen door de taks, groeit het aantal vrachtvluchten. Wordt vracht meer belast, dan gebeurt het omgekeerde. Staatssecretaris Menno Snel komt binnenkort met voorstellen voor een vliegtaks.