Frankrijk verbiedt korte binnenlandse vluchten
Frankrijk heeft als eerste land in Europa een verbod ingesteld op korte binnenlandse vluchten. Het besluit is alleen van toepassing als er tussen bestemmingen geregeld treinen rijden en die verbinding niet langer dan 2,5 uur in beslag neemt.
In de praktijk gaat het sinds deze week over drie routes: die van Parijs Orly naar Nantes, Lyon en Bordeaux. Desalniettemin spreekt minister Clément Beaune, die verantwoordelijk is voor Transport, van een ‘cruciale stap’. In zijn ogen geeft het besluit van de Franse regering een symbolische boodschap af. Critici zijn sceptisch; die noemen bijvoorbeeld de klimaatwinst gering.
Het verbod komt er vooral door het burgerberaad over klimaatbeleid in 2019, waarin het verbod een van de ideeën was. Aan dat beraad deden op verzoek van president Macron 150 burgers voorstellen om de uitstoot in Frankrijk terug te dringen. Zij opperden vluchten te verbieden als het traject met de trein binnen vier uur was.
Van acht trajecten naar drie
Dat idee ging de Franse regering echter te ver. Uiteindelijk zouden binnenlandse vluchten op acht trajecten worden verboden; een maatregel die bovendien de goedkeuring kon wegdragen van de Europese Commissie. Maar hiertegen kwamen de luchtvaartorganisaties in het geweer. Uiteindelijk kwam de Commissie tot de slotsom dat er alleen een verbod mocht komen op bestemmingen die met de trein goed bereikbaar zijn. Daarnaast moet op het betreffende traject een hogesnelheidslijn rijden en moet de bestemming binnen 2,5 uur bereikbaar zijn. De trein moet ook ’s ochtends en ’s avonds rijden.
De Europese organisatie Transport & Environment schat dat de drie geschrapte vluchtroutes goed zijn voor 3 procent van de uitstoot van binnenlandse vluchten in Frankrijk. Het scheelt 0,3 procent van de uitstoot van vluchten die vanuit Frankrijk vertrekken, aldus de organisatie.
In Frankrijk ook aanpak van privévliegtuigen
Minister Beaune ijvert al langer om de milieu-impact van vliegen aan te pakken. Zo zei hij vorig jaar in een interview het gebruik van privéjets te willen aanpakken. Dit onder meer na berichten op sociale media waarin de vliegbewegingen van de Franse ‘rich and famous’ werden gevolgd. Zo werd bekend dat de privéjet van de Bolloré Group, een Franse onderneming in internationaal transport, logistiek en communicatie, op één dag drie vluchten had uitgevoerd. Uit berekeningen bleek dat het vliegtuig die dag 22 ton koolstofdioxide in de atmosfeer had uitgestoten: dat is vergelijkbaar met de gemiddelde uitstoot van een personenwagen over een periode van tien jaar.
Boek je volgende stedentrip bij KLM
Ga voor tickets en complete vliegvakanties naar Vliegwinkel.nl
Kijk hier voor de beste vliegtickets van dit moment