Tweede Kaagbaan op Schiphol van de baan
Er komt geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) schrapt de reservering op grond in de gemeente Haarlemmermeer, waar deze zogeheten parallelle of tweede Kaagbaan moest komen.
Harbers heeft dit vandaag bekendgemaakt in Rijsenhout. Binnen dit dorp in de gemeente Haarlemmermeer bestond juist veel verzet tegen de plannen voor de tweede Kaagbaan. Vanwege de reservering op het perceel grond, daterend uit 2009, konden er nauwelijks nieuwe woningen in de gemeente worden gebouwd.
Het besluit van het kabinet volgt op onderzoeken en analyses, waaruit naar voren is gekomen dat de tweede Kaagbaan slechts ‘beperkte voordelen’ oplevert. Bovendien zou het aanleggen van de baan voor hoge kosten zorgen en tot ‘grote verschuiving van hinder’ leiden.
Lees ook: Frankrijk verbiedt binnenlandse vluchten
“Met het schrappen van de reservering komt er duidelijkheid en ontstaat er weer perspectief voor Rijsenhout”, aldus minister Harbers in een verklaring. “Het is goed dat die duidelijkheid er nu komt voor de inwoners.”
De bewindsman maakte vorig jaar overigens al bekend dat de luchthaven Schiphol moet krimpen. Vanaf november dit jaar zijn er jaarlijks maximaal 440.000 vluchten toegestaan, in plaats van maximaal 500.000 vluchten zoals voorheen. De geluidsoverlast voor omwonenden moet hiermee aanzienlijk worden teruggedrongen.
Boek je volgende vliegreis bij Corendon
Ga voor tickets en complete vliegvakanties naar Vliegwinkel.nl
Kijk hier voor de beste vliegtickets van dit moment