Nederlanders gaan korter op vakantie
Nederlanders gaan dit jaar korter op vakantie dan gewoonlijk. De almaar stijgende prijzen zorgen voor een omslag in het vakantiegedrag, want ook wordt vaker gekeken naar goedkopere alternatieve bestemmingen, zoals Albanië en Slovenië.
Deze trends komen naar voren in een representatief onderzoek van de {weblinkANWB vakantie}ANWB{weblink}. Hieruit blijkt verder dat zo’n 9 op de 10 Nederlanders dit jaar op vakantie gaat. Die vakantieplannen worden dit jaar wel minder beïnvloed door de problemen in de wereld (oorlogen en inflatie), zo blijkt uit het onderzoek.
Stijgende prijzen
Vorig jaar gaf 55 procent van de Nederlanders aan dat stijgende prijzen invloed hebben op de vakantieplannen, dit jaar is dat gedaald naar 46 procent. Vakantie blijft ook dit jaar voor hen belangrijk, al kiezen Nederlanders voor minder vaak, korter of een goedkopere vakantie vanwege inflatie. Hierbij worden met name landen als Albanië en Slovenië genoemd.
Zo wordt bijvoorbeeld een vliegticket voor een stedentrip binnen Europa wordt duurder. Vliegtuigmaatschappijen zijn namelijk steeds meer geld kwijt aan het kopen van uitstootrechten, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Een retourticket naar Barcelona, Malaga of Lissabon wordt al snel enkele tientjes duurder. Het draait om het Emissions Trading System, de handel in rechten om broeikasgassen uit te stoten. Grote vervuilers moeten deze rechten kopen voor alle uitstoot die zij veroorzaken. Momenteel krijgt de luchtvaart nog een groot deel van deze rechten gratis, maar de Europese Commissie werkt aan aanpassingen om de klimaatproblemen te kunnen aanpakken.
Net als voorgaande jaren zijn de meeste Nederlanders van plan om in de zomermaanden op vakantie te gaan. Ook de meimaand blijft in trek. De spreiding van de zomermaanden mei tot en met september is afgelopen jaren een zichtbare trend. Circa 50 procent van de Nederlanders gaat een week of langer, 30 procent twee weken en 9 procent gaat drie weken op vakantie. Gemiddeld boeken vakantiegangers 1 tot 4 maanden van tevoren de reis. Bijna twee op de tien Nederlanders die kiezen voor een Europese vakantiebestemming boekt last minute.
Europa blijft topfavoriet
De meeste vakantiegangers kiezen dit jaar traditiegetrouw voor Europa. Favoriete landen zijn Nederland, Duitsland, Spanje, Frankrijk, België en Italië. Onder jongeren blijft Europa (89 procent) ook het populairst, maar zijn Azië (11 procent) en Zuid-Amerika (9 procent ook in trek.
Als vanouds kiezen Nederlanders voor een strandvakantie, buitenlandse stedentrip of een vakantiepark. Om naar de vakantiebestemming te komen reist bijna driekwart van de Nederlanders met eigen auto. Het vliegtuig scoort 41 procent en de trein 16 procent). Populaire accommodaties zijn dit jaar de hotels,vakantieparken en kampeerterrein. Eén op de vijf vakantiegangers wil minstens één keer gaan kamperen in 2024. Een gehuurde accommodatie, eigen tent en eigen caravan blijven de meest populaire kampeermiddelen. Dit jaar wordt meer gekozen voor vakantiehuisjes buiten een park.
Boek je vakantie bij vakantiepark
Wil je de beste prijs voor je hotelkamer? Vergelijk dan het aanbod op Trivago
Lees ook onze kampeertips vioor beginners
Rust, maar ook leven in de stad
Voor een vakantie in eigen land kiezen Nederlanders vooral voor Limburg, Gelderland, Zeeland, Drenthe en Noord-Brabant. Vakantiegangers in Nederland zoeken zowel de rust in het groen, als de drukte in de stad. Net als vorig jaar worden het vaakst natuurgebieden bezocht, gevolgd door een bezoek aan een stad/dorp in de omgeving, gecombineerd met winkelen.
Het aantal Nederlanders dat wil betalen voor duurzaamheid op vakantie groeit. Nederlanders die hier geld voor willen uitgeven (20 procent), hebben hier nog steeds hetzelfde bedrag (25-100 euro) per persoon per vakantie voor over.