Nieuwe studies: Wandelen is echt goed voor je lijf!

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Boswandeling ©puuropreis.nl
Boswandeling ©puuropreis.nl

Wandelen is, zeker in tijden van corona, voor veel mensen een welkome afwisseling van het bestaan binnenshuis. Met de winter voor de deur kan de aandrang ontstaan om de wandelschoenen ‘even in het vet te zetten’, om het maar eens in schaatstermen te benoemen. Maar dat is geen goed idee, hebben wetenschappers ontdekt. Wandelen help je ontspannen en is bovendien goed voor je lijf, want het heeft een positief effect op het hart, vooral bij vrouwen.

Wandelmagazine schrijft een en ander op basis van twee studies, afkomstig van de Amerikaanse University at Buffalo (UB), die hiervoor samenwerkte met het Women’s Health Initiative. Uit de onderzoeken kwam naar voren dat vrouwen die geregeld wandelen minder kans hebben op een te hoge bloeddruk (hypertensie). Daarnaast bleek dat langdurig zitten of liggen bij vrouwen juist tot een hogere kans op hartproblemen leidt. Eerder onderzoek wees overigens al uit dat deze kans bij geregeld wandelen juist kleiner wordt.

Voor de studie over hypertensie (hoge bloeddruk) keken onderzoekers naar de data van meer dan 80.000 vrouwen, in de leeftijdscategorie 50 tot 79 jaar. Al deze proefpersonen hadden geen hartproblemen en moesten elk in staat zijn zonder begeleiding een blokje om te gaan. Via een vragenlijst gaven de deelnemers aan hoe vaak per week ze liepen en hoe snel. Vervolgens controleerden de onderzoekers elf jaar lang jaarlijks hoeveel deelnemers last hadden van een te hoge bloeddruk en of ze hiervoor medicijnen kregen.

Positieve effecten van wandelen

Dit leverde interessante resultaten op, aldus het artikel in Wandelmagazine. Zo bleek namelijk dat vrouwen die geregeld wandelden een stuk minder risico op een hogere bloeddruk liepen. De onderzoekers berekenden dat vrouwen die meer dan 150 minuten per week wandelden tussen de 11 en 21 procent minder kans op een te hoge bloeddruk hadden. Hierbij hielden ze ook rekening met de eetgewoontes en levensstijlen van de deelnemers.

Verrassend genoeg bleek ook de snelheid van het wandelen hierbij een rol te spelen. De onderzoekers ontdekten dat vrouwen die met een snelheid van minder dan drie kilometer per uur liepen juist 5 tot 8 procent meer kans hadden op een hogere bloeddruk dan niet-wandelaars. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat mensen die langzamer lopen fysiek al minder goed ter been zijn.

Daarnaast keken deze onderzoekers naar wat voor effect langdurig zitten heeft op het hart. Hiervoor bestudeerden ze de data van dezelfde 80.000 vrouwen als uit de vorige studie. Uit deze gegevens bleek dat de vrouwen die meer dan 9,5 uur per dag zittend of liggend doorbrachten, liefst 42 procent meer kans op een hartziekte hadden. Dit gold ook voor deelnemers die de rest van de dag wel voldoende in beweging waren. De precieze reden hiervoor is niet duidelijk, maar mogelijk komt dit omdat het hart minder effectief pompt tijdens het zitten.

 wandeloutfit kopen doe je natuurlijk bij Wandelgeest

Lees ook:

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Corona en coronamaatregelen. Het ene land wil dit, het andere dat. Reizen naar jouw favoriete vakantiebestemming is nog nooit zo lastig geweest, met al die verschillende voorwaarden rond corona. Want er zijn er nogal wat, variërend van PCR tot boosteren en een goed ingevuld gele vaccinatieboekje. Puur op reis komt met een overzicht.

Lees verder

Canada, van alles te doen in elk seizoen

Canada, van alles te doen in elk seizoen

Hou je van de prachtige kleuren van de herfst? Geniet je van ontluikend groen in de lente? Smelt je bij witte landschappen of word je vrolijk van zon en warmte? Wat je voorkeur ook is, Canada heeft het.

Lees verder

Achterhoek: topper in eigen land

Achterhoek: topper in eigen land

Vakantie in eigen land is populair als vanouds, mede door de aanhoudende discussies in het buitenland over coronamaatregelen. Met zo’n 26 miljoen aankomsten van landgenoten in logiesaccommodaties in Nederland bereikt 2021 weer het niveau van 2019, het laatste jaar voor de pandemie, aldus het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Lees verder

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Veel hotels hebben wellnessvoorzieningen zoals een publieke sauna, een whirlpool, bubbelbad of stoombad. Maar hoe lekker is het om je kamer niet uit te hoeven en toch te genieten van een ontspannende privé-wellnesservaring.

Lees verder

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Ben jij in de winter ook vermoeider en heb je een neerslachtig gevoel? Is futloos met grote letters boven je hoofd geschreven en is dat niet te wijten aan je gezondheid? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van de winterblues of winterdip. En zeker nu in coronatijd hebben nog meer mensen last van negatieve gevoelens die de winterdip versterken.

Lees verder

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Echt even alles kunnen loslaten, of populairder gezegd, lekker de boel de boel laten. En dan is het natuurlijk extra prettig als jouw vakantieverblijf van alle gemakken is voorzien. Gewoon, relaxen in alle luxe, zoals in het privézwembad in de voortuin. Wow!

Lees verder