Verminder je stress

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
©Geralt via Pixabay
©Geralt via Pixabay

Net terug van vakantie of de vakantie nog in het verschiet? Stress ligt ook tijdens ogenschijnlijk ontspannen dagen, altijd op de loer. Maar wat is stress? En moet en kun je er altijd iets aan doen?  We geven je wat tips om ‘gewone’ stressvolle situaties het hoofd te bieden.

Acute stress

Acute stress krijg je op het moment dat je geconfronteerd wordt met een situatie die angst of onrust veroorzaakt. Dat je stressreacties krijgt is overigens heel goed, en in sommige gevallen zelfs levensreddend. Denk maar eens aan een plotseling opdoemende tegenligger op de weg waardoor je instinctief je stuur omgooit. Het hart klopt in je keel, het zweet breekt je uit, maar de reactie heeft je leven gered. Door de stress neemt je hartslag toe, verhoogt je bloeddruk en vernauwen je bloedvaten zodat het meeste bloed direct naar de hersens en spieren wordt gestuurd. Hierdoor kun je sneller reageren dan je normaal zou doen. Dit proces wordt ook wel de vecht- of vluchtreactie genoemd. Deze acute stress is niet schadelijk en je lichaam zal niet al te lang nodig hebben om te herstellen. Al zul je er misschien nog wel een poos aan blijven denken.

Langdurige stress

Het is noodzakelijk dat we in het dagelijks leven wat stress hebben zodat we goed kunnen functioneren. Immers, als er helemaal niets gebeurd, er geen eisen aan je worden gesteld en je helemaal geen spanning hebt dan wordt het ook steeds moeilijker om daadwerkelijk iets te doen.Te weinig stress is niet goed, maar teveel stress is zo mogelijk nog schadelijker. Een juiste dosering stress is dus van belang. Ieder mens heeft een eigen gebalanceerd stressniveau. Af en toe een beetje meer of minder stress is geen probleem, maar uit balans raken is dat wel. Omdat we, in tegenstelling tot de oermens, niet meer dagelijks hoeven te vluchten of te vechten, kan ons systeem makkelijker uit balans raken omdat ons stressniveau nog steeds daarop is ingesteld. Daardoor is het voor veel mensen moeilijk om een onbalans te herkennen. We nemen steeds meer hooi op onze vork, denken dat we alles moeten en kunnen doen en lopen zo onszelf binnen niet al te lange tijd voorbij omdat we de rust niet (kunnen) nemen om weer in balans te komen.

Het gevolg: slecht slapen, weinig of juist heel veel eetlust, een slechter werkend afweersysteem en hartklachten. Duurt de onbalans te lang dan vergroot dat ook de kans op een depressie of een burn-out. Overmatig stress wordt vaak extra getriggerd door problemen op het werk, in een relatie, met de familie, met de gezondheid of door geldgebrek.

Wat kun je doen

  • Allereerst meer aandacht hebben voor hoe je functioneert. Ren je achter jezelf aan? Krijg of neem je wel eens rust? Je hoeft echt niet midden in de nacht nog te bedenken wat er bijvoorbeeld in je koffer ontbreekt en daarover door te malen. Zit iets dwars pak dan pen en papier en schrijf het op. Dan is het uit je systeem, kun je gaan slapen en ligt dat lijstje in de ochtend op je te wachten.
  • Breng jezelf tot rust. Wees bewust van je adem. Veel mensen hebben de neiging om ‘hoog’ te ademen. Breng je aandacht en je adem naar je buik en je voelt je meteen al iets kalmer.
  • Installeer een meditatieapp op je telefoon. Er zijn heel veel meditatie-oefeningen gericht op ontspanning of in slaap vallen. Wist je dat er zelfs slaapverhaaltjes voor volwassenen zijn? Zoek het maar eens op.
  • Probeer gezond te leven: eet veel groenten, fruit en drink voldoende water.
  • Doe aan yoga, sport (met mate) en mindfulness. Wees in het hier en nu! En laat je geregeld masseren. Dit kan zeker helpen bij het verlagen van je stressniveau.
  • Koop een kortingskaart voor de sauna.
  • Boek een welness- of relaxvakantie. En maak jezelf vooraf niet te druk over wat je mee moet nemen op zo'n wellnessvakantie.
Reactie toevoegen
Reacties zijn altijd welkom. Houd uw reacties 'netjes'. U mag geen reclame maken of producten promoten. U kunt geen websites in reacties opnemen.

Wees zeker van een goede verzekering!

Wees zeker van een goede verzekering!

Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel het belang van een goede zorgverzekering. In de basisverzekering is weliswaar voor iedereen het nodige geregeld, maar op basis van persoonlijke wensen en activiteiten is een aanvullende verzekering vaak geen overbodige luxe.

Lees verder

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Bronnen, baden, zuivere lucht. Duitsland is voor velen nog altijd het kuurland bij uitstek. Maar wat kun je nu precies waar doen? Puur op reis zet de soorten kuren en kuuroorden op een rij en doet een aantal reissuggesties in Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland en Baden-Württemberg. Uiteraard zijn er in Duitsland nog veel meer mogelijkheden, maar daarvoor moet je dan wel meer tijd willen en kunnen uittrekken om grenzeloos te kunnen kuren.

Lees verder

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Bij Nederlandse sportliefhebbers staan de Belgische Ardennen jaarlijks op de agenda, met Formule 1-coryfee Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps en wielrenner Mathieu van der Poel in de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De streek in het zuidoosten van België bekoort ook Nederlandse vakantiegangers, vooral gezien het grote aantal toeristische verrassingen.

Lees verder

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober is het duidelijk: nadat de mondkapjes al verplicht waren in het openbaar vervoer worden ze ook verplicht in winkels en publieke binnenruimtes. Nederland is daarmee niet het enige land, ook in veel andere landen zijn mondkapjes verplicht. Handig en noodzakelijk om er dus voldoende te hebben. Maar welke mondkapjes moet je nu gebruiken? Zijn ze allemaal even goed? En klopt de naam ‘mond’kapjes wel?

Lees verder

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Uiteraard neem je je smartphone mee op reis, want wat moet je doen zonder mobiel? Je wilt immers in contact blijven met iedereen en de smartphone gebruik je vaak ook als camera. Het is wijs om vooraf bepaalde apps te downloaden.

Lees verder

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder