Mindfulness in de praktijk

1.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Meditatie
Meditatie

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mindful leven een positieve invloed heeft op fysieke klachten (chronische pijn en maagklachten) en klachten als angststoornissen en slapeloosheid. Ook de psychotherapie heeft mindfulness ontdekt en maakt dankbaar gebruik van die positieve invloed. Mindfulness is hot.

Mindful in het hier en nu

Mindfulness op zich is geen meditatie, maar er worden wel meditatietechnieken gebruikt om je aandacht in het hier en nu te krijgen. De trainingen, workshops en cursussen mindfulness schieten als paddestoelen uit de grond. Maar kun mindfulness wel in één dag leren? Nee. Wil je  mindfulness compleet in je leven integreren  dan moet je daar dagelijks een paar uur heel bewust mee bezig zijn. Dat leer je niet in een dag of weekend. Wel kun je je met korte trainingen bewust worden van mindfulness. Je ontdekt wat het is en ervaart hoe je door die bewuste aandacht voor jezelf dipjes en stressgevoelens kunt aanpakken. Maar ook zonder klachten kan aandachtgericht mediteren en leven helpen om positiever in het leven te staan. Je wordt energieker, leeft bewuster en komt beter in je vel te zitten.

Accepteer je gevoelens

Gevoelens van stress en onbehagen komen vaak voort uit ons jachtige bestaan. Veel dingen doen we onbewust en zonder aandacht. Hoe vaak eten we niet zonder er eigenlijk iets goed van te proeven en als we thuiskomen realiseren we ons dat we hele stukken van de route 'gemist' hebben. We piekeren en maken ons zorgen over morgen, overdenken gisteren en vergeten daarbij vandaag. We beoordelen onszelf en de ander te negatief. Vaak vullen we zelf in wat een ander over ons denkt. We verliezen energie, omdat we bezig zijn met dingen die we niet kunnen veranderen. Die energie kunnen we beter gebruiken om zaken aan te pakken.

Last van stress?

Door je op het 'nu' te concentreren, onderbreek je stressvolle gedachten en is er minder ruimte om te piekeren. Wees je bewust van de invloed van stress op je lichaam: hoofdpijn, gespannen schouders, knoop in je maag. Aanvaard de gedachten en gevoelens die je hebt en hang er geen label met 'goed' of 'slecht' aan. Gedachten zijn immers geen waarheid, maar onze eigen invulling van een situatie. Ben je verdrietig? Probeer gevoelens niet te veranderen. Juist door het zoeken naar een oplossing ben je er nog meer mee bezig. Wanneer je het gevoel accepteert, merk je dat je het veel sneller kunt loslaten. Besteed een paar minuten extra aandacht aan jezelf en je zult merken dat het veel oplevert. Met aandacht leven in het hier en nu geeft bergen positieve energie.

Tips om snel in het ‘hier en nu’ te komen

  • Je ademhaling gaat vanzelf en is dan ook altijd in het hier en nu. Concentreer je op de manier waarop je ademt: is dat snel, hoog, gejaagd? Accepteer het zoals het is en verander het niet. Je zult merken dat je ademhaling automatisch langzamer en lager wordt en je zelf in het hier en nu komt.
  • Ga zitten en neem even tijd om je gedachten te laten komen en ook weer gaan. Verbind er geen conclusies aan.
  • Eet en drink bewust. Besteed aandacht aan alle facetten van je eten: kleur, geur, smaak, uiterlijk. Denk daarbij bijvoorbeeld niet aan de kinderen die je van school moet halen.
  • Moeilijk: probeer eens bewust te luisteren en te praten met mensen. Denk niet vast na over wat je zelf wilt zeggen en oordeel niet over de ander. Accepteer je gedachten tijdens dat gesprek en oordeel ook daar niet over.
  • Wees je ervan bewust dat je mindfulness wilt leren. Het helpt om iets bij je te hebben dat je eraan herinnert om van het moment te genieten.
  • Door routine doen we dingen vaak op de automatische piloot. Doorbreek routine. Neem eens een andere route naar je werk.
  • Neem elke dag even bewust rust. Ook, en juist, als je een druk leven hebt. Wie echt wil, vindt best een kwartiertje tijd. Wat je in die tijd ook doet, doe het met aandacht en bewustzijn.

Door: Madeleine van de Wouw in gewijzigde vorm gepubliceerd op Gezondheidsnet

Tips om korte en langere vliegreizen aangenamer te maken

Tips om korte en langere vliegreizen aangenamer te maken

Wat zou het heerlijk zijn om altijd businessclass of eersteklas te vliegen. Zeker op langere vluchten is dat zoveel comfortabeler dan in economy class. Helaas hangt daar ook een behoorlijk prijskaartje aan. En niet iedereen kan, of wil, zich dat extra bedrag veroorloven. Toch kun je ook voor minder geld je een aantal dingen doen om de vliegreis ook in economy een stuk aangenamer te maken.Trouwens, deze tips zijn ook zeer bruikbaar voor langere auto- bus- of treinreizen.

Lees verder

Tips voor het boeken van een B&B

Tips voor het boeken van een B&B

Je wilt lekker een weekendje weg. Dan kun je natuurlijk een mooi hotel of appartement boeken, maar wat dacht je van een bed and breakfast? Gezellig, knus én een heerlijk ontbijtje op de koop toe. We geven je wat tips voor het boeken van een B&B, want al hebben ze kleinschaligheid en een ontbijt met elkaar gemeen, toch zijn er best wel verschillen.

Lees verder

Verminder je stress

Verminder je stress

Net terug van vakantie of de vakantie nog in het verschiet? Stress ligt ook tijdens ogenschijnlijk ontspannen dagen, altijd op de loer. Maar wat is stress? En moet en kun je er altijd iets aan doen?  We geven je wat tips om ‘gewone’ stressvolle situaties het hoofd te bieden.

Lees verder

Wat mag je meenemen aan handbagage?

Wat mag je meenemen aan handbagage?

Steeds meer airlines vragen geld voor het inchecken van ruimbagage. Ga je langere tijd op reis dan ontkom je daar vaak niet aan. Maar ga je bijvoorbeeld op stedentrip dan kun je met wat handige inpaktips meestal prima volstaan met handbagage, al blijft ondanks alle slimme inpaktrucs, het gewicht van een paar schoenen gewoon het gewicht. Maar slim inpakken loont altijd.

Lees verder

Reistips voor 50Plussers

Reistips voor 50Plussers

Zijn reistips voor een 50Plusser anders dan die voor een 30Plusser? Ja en nee. De ‘algemene’ tips, zoals het hebben van een goede reis- en ongevallenverzekering en tips voor het gebruik van creditcards bijvoorbeeld, zijn voor iedere reiziger. Maar ben je geen 30 meer, dan zijn er een paar andere dingen om rekening mee te houden. En die zetten we op een rijtje.

Lees verder

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Top 11 lekkerste musea van Nederland en België

Met instellingen als het Rijksmuseum en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten hebben Nederland en België zich een plek verworven op de internationale cultuurkaart. Maar de lage landen doen niet alleen in hoge kunsten; ze hebben ook een scala aan heerlijke, vooral smakelijke musea. Puur op reis kiest de 11 lekkerste.

Lees verder