Mindfulness in de praktijk

1.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Meditatie
Meditatie-Pexels-Pixabay

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mindful leven een positieve invloed heeft op fysieke klachten (chronische pijn en maagklachten) en klachten als angststoornissen en slapeloosheid. Ook de psychotherapie heeft mindfulness ontdekt en maakt dankbaar gebruik van die positieve invloed. Mindfulness is hot.

Mindful in het hier en nu

Mindfulness op zich is geen meditatie, maar er worden wel meditatietechnieken gebruikt om je aandacht in het hier en nu te krijgen. De trainingen, workshops en cursussen mindfulness schieten als paddestoelen uit de grond. Maar kun mindfulness wel in één dag leren? Nee. Wil je  mindfulness compleet in je leven integreren  dan moet je daar dagelijks een paar uur heel bewust mee bezig zijn. Dat leer je niet in een dag of weekend. Wel kun je je met korte trainingen bewust worden van mindfulness. Je ontdekt wat het is en ervaart hoe je door die bewuste aandacht voor jezelf dipjes en stressgevoelens kunt aanpakken. Maar ook zonder klachten kan aandachtgericht mediteren en leven helpen om positiever in het leven te staan. Je wordt energieker, leeft bewuster en komt beter in je vel te zitten.

Accepteer je gevoelens

Gevoelens van stress en onbehagen komen vaak voort uit ons jachtige bestaan. Veel dingen doen we onbewust en zonder aandacht. Hoe vaak eten we niet zonder er eigenlijk iets goed van te proeven en als we thuiskomen realiseren we ons dat we hele stukken van de route 'gemist' hebben. We piekeren en maken ons zorgen over morgen, overdenken gisteren en vergeten daarbij vandaag. We beoordelen onszelf en de ander te negatief. Vaak vullen we zelf in wat een ander over ons denkt. We verliezen energie, omdat we bezig zijn met dingen die we niet kunnen veranderen. Die energie kunnen we beter gebruiken om zaken aan te pakken.

Last van stress?

Door je op het 'nu' te concentreren, onderbreek je stressvolle gedachten en is er minder ruimte om te piekeren. Wees je bewust van de invloed van stress op je lichaam: hoofdpijn, gespannen schouders, knoop in je maag. Aanvaard de gedachten en gevoelens die je hebt en hang er geen label met 'goed' of 'slecht' aan. Gedachten zijn immers geen waarheid, maar onze eigen invulling van een situatie. Ben je verdrietig? Probeer gevoelens niet te veranderen. Juist door het zoeken naar een oplossing ben je er nog meer mee bezig. Wanneer je het gevoel accepteert, merk je dat je het veel sneller kunt loslaten. Besteed een paar minuten extra aandacht aan jezelf en je zult merken dat het veel oplevert. Met aandacht leven in het hier en nu geeft bergen positieve energie.

Tips om snel in het ‘hier en nu’ te komen

  • Je ademhaling gaat vanzelf en is dan ook altijd in het hier en nu. Concentreer je op de manier waarop je ademt: is dat snel, hoog, gejaagd? Accepteer het zoals het is en verander het niet. Je zult merken dat je ademhaling automatisch langzamer en lager wordt en je zelf in het hier en nu komt.
  • Ga zitten en neem even tijd om je gedachten te laten komen en ook weer gaan. Verbind er geen conclusies aan.
  • Eet en drink bewust. Besteed aandacht aan alle facetten van je eten: kleur, geur, smaak, uiterlijk. Denk daarbij bijvoorbeeld niet aan de kinderen die je van school moet halen.
  • Moeilijk: probeer eens bewust te luisteren en te praten met mensen. Denk niet vast na over wat je zelf wilt zeggen en oordeel niet over de ander. Accepteer je gedachten tijdens dat gesprek en oordeel ook daar niet over.
  • Wees je ervan bewust dat je mindfulness wilt leren. Het helpt om iets bij je te hebben dat je eraan herinnert om van het moment te genieten.
  • Door routine doen we dingen vaak op de automatische piloot. Doorbreek routine. Neem eens een andere route naar je werk.
  • Neem elke dag even bewust rust. Ook, en juist, als je een druk leven hebt. Wie echt wil, vindt best een kwartiertje tijd. Wat je in die tijd ook doet, doe het met aandacht en bewustzijn.

Door: Madeleine van de Wouw in gewijzigde vorm gepubliceerd op Gezondheidsnet

Maak eens een stedentrip in eigen land!

Maak eens een stedentrip in eigen land!

Lange wintermaanden, een coronadip, het gevoel dat veel dagen Blue Monday heten. Gelukkig zijn er manieren om de accu snel weer op te laden. De leukste remedie is het maken van een stedentrip! Inderdaad, zo’n heerlijke minivakantie van een paar dagen, waarin je al het moois van een bestemming kunt bezoeken en bekijken. En daarvoor hoef je echt niet naar het buitenland!

Lees verder

Dagje weg: 9 tips voor als het weer kan

Dagje weg: 9 tips voor als het weer kan

De lockdown in Nederland duurt nog voort, maar uiteindelijk zullen we weer op pad kunnen. Wie staat niet te popelen om weer een gezellig dagje weg te gaan met je partner, je gezin of een vriend of vriendin? Van slenteren door een dorp of stad, een museum bezoeken of lekker actief, we geven 9 tips voor een dagje weg.

Lees verder

Handige zaken voor als we weer kunnen reizen

Handige zaken voor als we weer kunnen reizen

Reizen en vakanties. Hoe 'gewoon' was het in 2019, hoe wachten is het in 2021 op het moment dat het weer kan. En als je dan weer je vakantie hebt gepland, dan zijn daar ook die voorbereidingen. Want...wat mocht je nou ook al niet meer vergeten. Natuurlijk zijn paspoort, pinpas, creditcard, geld en kleding voor de hand liggende zaken. Maar onderstaande tips en accessoires kunnen je reis nog aangenamer maken.

Lees verder

De Leistert, een recreatiepark met heel veel meer!

De Leistert, een recreatiepark met heel veel meer!

Nu buitenlandse vakanties vanwege corona en negatieve reisadviezen voorlopig nog niet mogelijk zijn is er extra veel animo voor vakanties in Nederland. Maar dan wel coronaproof, comfortabel en met voldoende activiteiten voor zowel (groot)ouders als (klein)kinderen. Recreatiepark de Leistert beantwoordt aan al die wensen.

Lees verder

Huisdier mee op vakantie? Lees de tips!

Huisdier mee op vakantie? Lees de tips!

Heel voorzichtig gloort weer enig vooruitzicht op een zomer- of najaarsvakantie. En heb je een hond of kat dan wil je die wellicht meenemen. Ga je op reis met je eigen accommodatie zoals tent, caravan of camper kijk dan vooraf of je huisdier op de door jouw gewenste camping welkom is. Huur je een accommodatie dan kun je steeds vaker terecht op plekken waar dieren welkom zijn. Waar moet je rekening mee houden?

Lees verder

Op vakantie in de Caraïben: de ABC-eilanden

Op vakantie in de Caraïben: de ABC-eilanden

Ben je ook zo klaar met de kou? Heb je de neiging om je spullen te pakken en te vertrekken naar een warm eiland, om daar de rest van de koude winter uit te zitten? Helaas is dat door de pandemie nu niet mogelijk, maar erover wegdromen kan zeker! Wat inspiratie opdoen kan geen kwaad, toch? Vlak boven Venezuela liggen de Kleine Antillen, ook bekend als de ABC-eilanden: Aruba, Bonaire en Curaçao. 

Lees verder