Mindfulness in de praktijk

1.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Meditatie
Meditatie-Pexels-Pixabay

Bewust leven in het hier en nu: het is soms gemakkelijker dan je denkt. Je stapt onder de douche. En in plaats van te denken aan de drukke dag die voor je ligt, geniet je van het gevoel van het warme water, de geur van je doucheschuim en de lekkere zachte handdoek waarmee je jezelf afdroogt. Je bent helemaal in het hier en nu, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Dit is mindfulness in het kort. En we geven wat handige tips waarmee je aan de slag kunt gaan.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mindful leven een positieve invloed heeft op fysieke klachten (chronische pijn en maagklachten) en klachten als angststoornissen en slapeloosheid. Ook de psychotherapie heeft mindfulness ontdekt en maakt dankbaar gebruik van die positieve invloed. Mindfulness is hot.

Mindful in het hier en nu

Mindfulness op zich is geen meditatie, maar er worden wel meditatietechnieken gebruikt om je aandacht in het hier en nu te krijgen. De trainingen, workshops en cursussen mindfulness schieten als paddestoelen uit de grond. Maar kun mindfulness wel in één dag leren? Nee. Wil je  mindfulness compleet in je leven integreren  dan moet je daar dagelijks een paar uur heel bewust mee bezig zijn. Dat leer je niet in een dag of weekend. Wel kun je je met korte trainingen bewust worden van mindfulness. Je ontdekt wat het is en ervaart hoe je door die bewuste aandacht voor jezelf dipjes en stressgevoelens kunt aanpakken. Maar ook zonder klachten kan aandachtgericht mediteren en leven helpen om positiever in het leven te staan. Je wordt energieker, leeft bewuster en komt beter in je vel te zitten.

Accepteer je gevoelens

Gevoelens van stress en onbehagen komen vaak voort uit ons jachtige bestaan. Veel dingen doen we onbewust en zonder aandacht. Hoe vaak eten we niet zonder er eigenlijk iets goed van te proeven en als we thuiskomen realiseren we ons dat we hele stukken van de route 'gemist' hebben. We piekeren en maken ons zorgen over morgen, overdenken gisteren en vergeten daarbij vandaag. We beoordelen onszelf en de ander te negatief. Vaak vullen we zelf in wat een ander over ons denkt. We verliezen energie, omdat we bezig zijn met dingen die we niet kunnen veranderen. Die energie kunnen we beter gebruiken om zaken aan te pakken.

Last van stress?

Door je op het 'nu' te concentreren, onderbreek je stressvolle gedachten en is er minder ruimte om te piekeren. Wees je bewust van de invloed van stress op je lichaam: hoofdpijn, gespannen schouders, knoop in je maag. Aanvaard de gedachten en gevoelens die je hebt en hang er geen label met 'goed' of 'slecht' aan. Gedachten zijn immers geen waarheid, maar onze eigen invulling van een situatie. Ben je verdrietig? Probeer gevoelens niet te veranderen. Juist door het zoeken naar een oplossing ben je er nog meer mee bezig. Wanneer je het gevoel accepteert, merk je dat je het veel sneller kunt loslaten. Besteed een paar minuten extra aandacht aan jezelf en je zult merken dat het veel oplevert. Met aandacht leven in het hier en nu geeft bergen positieve energie.

Tips om snel in het ‘hier en nu’ te komen

  • Je ademhaling gaat vanzelf en is dan ook altijd in het hier en nu. Concentreer je op de manier waarop je ademt: is dat snel, hoog, gejaagd? Accepteer het zoals het is en verander het niet. Je zult merken dat je ademhaling automatisch langzamer en lager wordt en je zelf in het hier en nu komt.
  • Ga zitten en neem even tijd om je gedachten te laten komen en ook weer gaan. Verbind er geen conclusies aan.
  • Eet en drink bewust. Besteed aandacht aan alle facetten van je eten: kleur, geur, smaak, uiterlijk. Denk daarbij bijvoorbeeld niet aan de kinderen die je van school moet halen.
  • Moeilijk: probeer eens bewust te luisteren en te praten met mensen. Denk niet vast na over wat je zelf wilt zeggen en oordeel niet over de ander. Accepteer je gedachten tijdens dat gesprek en oordeel ook daar niet over.
  • Wees je ervan bewust dat je mindfulness wilt leren. Het helpt om iets bij je te hebben dat je eraan herinnert om van het moment te genieten.
  • Door routine doen we dingen vaak op de automatische piloot. Doorbreek routine. Neem eens een andere route naar je werk.
  • Neem elke dag even bewust rust. Ook, en juist, als je een druk leven hebt. Wie echt wil, vindt best een kwartiertje tijd. Wat je in die tijd ook doet, doe het met aandacht en bewustzijn.

Door: Madeleine van de Wouw in gewijzigde vorm gepubliceerd op Gezondheidsnet

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

De grenzen van Kroatië zijn weer geopend. Het land heeft sinds de corona-uitbraak maar weinig besmettingen: op 1 juli 2020 staat de teller op net iets meer dan 2800 gevallen. Niets staat een heerlijke vakantie in Kroatië dan ook in de weg. En zeker niet als je dat doet op een schip of boot.

Lees verder

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Door de coronacrisis kiezen veel meer mensen voor een autovakantie. Op deze manier ben je immers niet afhankelijk van vliegmaatschappijen en het openbaar vervoer en kan je gaan en staan waar je wil. Toch zijn er wel enkele dingen waar je op moet letten als je dit jaar ervoor kiest om met de auto op vakantie te gaan. Ben je bijvoorbeeld wel goed verzekerd? Wat te doen bij pech in het buitenland? En wat moet je checken voor je vertrekt?

Lees verder

Win het Amerika Only Magabook 6

Win het Amerika Only Magabook 6

Op dit moment zijn door de coronapandemie de grenzen tussen Nederland en Amerika nog gesloten en zijn de berichten in het nieuws niet echt gezellig te noemen. Maar dat betekent niet dat er helemaal niets leuks te melden is over het land. Kijk maar eens in het nieuwe Amerika Only Magabook 6. Puur op reis geeft in samenwerking met de uitgever een boek weg, dus doe mee met de winactie.

Lees verder

Vakantie met restrictie

Vakantie met restrictie

Eerst een tent, dan een caravan, uiteindelijk een stacaravan. Die laatste caravan blijft staan. De hang naar onthaasting. Even geen werk, geen stress, geen doordenderende 24 uurseconomie. Veel nieuwe en Tweedehands stacaravans staan op campings waarvan er velen zijn in Nederland. Volgens Recron, brancheorganisatie voor recreatiebedrijven, gebruiken duizenden Nederlanders deze recreatievoorziening.

Lees verder

Europees uit eten, gewoon in je eigen keuken

Europees uit eten, gewoon in je eigen keuken

Door de Covid-19 (corona)uitbraak kunnen we – voorlopig – alleen nog virtueel reizen. Er zijn inmiddels veel filmpjes die je vanaf de bank meenemen op reis. Leuk! Maar je proeft en ruikt het niet. Dat kan wel als je in je eigen keuken een van de nationale gerechten van een land maakt. Vanaf je eigen eettafel uit eten in Europa. Heb je aanvullingen voor onderstaand overzicht, deel die dan vooral in het ‘comments’ blok. Zo krijgen we allemaal nog meer tips voor Europees uit eten thuis.

Lees verder

Corona en thuisblijven: tips om de tijd door te komen

Corona en thuisblijven: tips om de tijd door te komen

Reizen is niet meer mogelijk omdat letterlijk de hele wereld op slot is door de Covid-19 (corona)uitbraak. Ook het openbare leven ligt stil. Evenementen zijn afgelast, scholen, horeca en attracties hebben hun deuren gesloten. Je moet zoveel mogelijk binnenblijven en je onthouden van sociale contacten. Maar wat doe je dan om de tijd te doden?

Lees verder