Van druk, druk, druk naar even niets

2.75 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Poes, niets doen

Het is heerlijk om lekker bezig te zijn. Reizen te plannen en te maken. Werken, de dagelijkse dingen te doen. Maar soms wordt het allemaal wat veel omdat er meer op je bordje ligt dan je wilt. Je slaapt steeds slechter, bent overdag geïrriteerd. En nee, het is niet de overgang: je hebt het te druk, druk, druk. Dan is het verstandig om eens een keertje helemaal niets te doen. Echt niets.

Positieve effecten op je gezondheid

Het is heel moeilijk, zeker voor de generatie 50Plus die opgevoed is met ‘rust, roest’ en 'ledigheid is des duivels oorkussen' om helemaal niets te doen. We hebben niet echt geleerd om nee te zeggen. Doorgaan en niet zeuren, dat was de boodschap. Het is dan ook niet zo gek dat we op een bepaald moment opgebrand zijn. Toch is het zo belangrijk voor je gezondheid om meer rust te nemen, om vaker nee te zeggen. Om de accu weer op te kunnen laden. Niet zomaar een keertje, maar regelmatig. Wanneer je leert om meer naar je eigen behoeften en wensen te kijken en daar aan te voldoen zul je merken dat het ook positieve effecten op je gezondheid heeft. Niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal:

  • Je slaapt beter;
  • Het geheugen verbetert;
  • Je concentratievermogen wordt hoger;
  • Je humeur knapt er van op;
  • De productiviteit wordt hoger;
  • Je lichamelijke kwaaltjes kunnen afnemen of als minder belastend worden ervaren;
  • Je hoofd wordt leger en daardoor kan je creativiteit weer toenemen en gaan stromen;
  • Er is minder risico op een burn-out of depressie;
  • Je weerstand wordt hoger;
  • Je geluksgevoel neemt toe;
  • Het verouderingsproces wordt vertraagd!

Hoe doe je niets?

Het is heel erg moeilijk om niets te doen omdat we dat niet gewend zijn. Je kunt elke dag een kwartiertje gaan zitten en jezelf wat simpele vragen stellen zoals: ben ik tevreden? Wat voel ik nu?
De antwoorden kunnen je verbazen. Meditatie kan helpen om even dichter bij jezelf te komen en te ontspannen. Of maak een wandeling, heel mindful met aandacht voor de wereld om je heen. Het lijkt misschien niet op niets doen, maar is het wel omdat je je alleen bezig houdt met jezelf. Een half uur voor je uitstaren… zolang het niet ‘nuttig’ is, is het goed. 

Hoe plan je niets doen?

In ons drukke leven verzinnen we altijd wel een excuus om niet te gaan sporten, of om tijd in te bouwen om niets te doen. Plannen dus! Blok om te beginnen dagelijks tien minuten in je agenda. Zet je telefoon op stil en ga op een plek zitten waar je niet wordt afgeleid door huisgenoten, dieren, computer, televisie of wat dan ook. Maak tijd om niets te doen, dat levert uiteindelijk heel effectief tijd op. Stap over de drempel van het altijd ja zeggen, altijd iets nuttigs moeten doen en altijd voor iedereen klaar moeten staan. Sta vanaf nu elke dag klaar voor jezelf. Al is het maar tien minuten.

Ontspannen op een andere manier

Naast elke dag even niets doen is het ook belangrijk dat je op andere momenten ontspant. Ga eens een weekendje weg, een dag naar de sauna, laat je masseren, volg een yogacursus... ontdek, bekijk wat je leuk vindt en plan dat in. Maar vergeet het grote niets niet! Want niets doen is niet hetzelfde als lui zijn!

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Tips voor culturele uitjes in de Auvergne-Rhône-Alpes

Tips voor culturele uitjes in de Auvergne-Rhône-Alpes

De regio Auvergne-Rhône-Alpes in het zuidoosten van Frankrijk is heel divers: van berglandschappen tussen natuurparken, van wellness in Aix-les-Bains, Brides-les-Bains of Vichy tot cultuur in dorpen en steden als Annecy, Chambéry, Clermont-Ferrand, Grenoble en Lyon. Niet alleen de steden ademen geschiedenis, ook de diverse musea laten je kennis maken met de historie en bijzonderheden van de stad, de natuur en/of het gebied. We geven tien tips voor een interessante middag of dag.

Lees verder

Wintersportvakantie: ga goed voorbereid op reis

Wintersportvakantie: ga goed voorbereid op reis

Beenbreuken, knieletsel en hersenschuddingen. Jaarlijks ontvangt alarmcentrale Eurocross Assistance 1.600 meldingen over ongevallen op de piste. Veel van deze ongevallen kunnen worden voorkomen door de juiste voorbereiding, maar ook door je werkelijke niveau te kennen. Uit onderzoek van Eurocross blijkt namelijk dat 80% van de wintersporters het eigen skiniveau overschat, waardoor zij mogelijk pistes en omstandigheden kiezen die niet aansluiten op hun werkelijke niveau.

Lees verder

Wat zijn de beste fietsroutes van 2024?

Wat zijn de beste fietsroutes van 2024?

Vijf trajecten in zes Europese landen zijn in de race voor de titel ‘beste fietsroute van 2024’. Nederland heeft dit jaar concurrentie te duchten van Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden. De winnaar wordt vrijdag 23 februari bekend op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht. Lees verder hoe je entreekaarten kunt winnen voor deze beurs.

Lees verder

5 Mooie plekken waar je het noorderlicht goed kunt zien

5 Mooie plekken waar je het noorderlicht goed kunt zien

Noorderlicht: dit natuurfenomeen met je eigen ogen zien staat bij veel mensen op hun verlanglijstje. Maar waar kun je nu het beste het noorderlicht zien. Wordt het Zweden? Of toch IJsland? We geven je vijf mooie plekken, die overigens ook zonder het noorderlicht zeer de moeite waard zijn

Lees verder

Wandelen gezond is gezond, maar wel op goede wandelschoenen

Wandelen gezond is gezond, maar wel op goede wandelschoenen

Wandelen is niet alleen een geweldige manier om in beweging te blijven en kan ook enorm plezierig zijn, of je nu graag een ommetje maakt in het park, een stevige wandeling in de natuur maakt of op een meerdaagse trektocht gaat. En daarvoor zijn goede wandelschoenen essentieel voor jouw comfort en gezondheid.

Lees verder

Alles wat je wilt weten over de sauna

Alles wat je wilt weten over de sauna

Naar de sauna gaan iets uit onze tijd? Nee hoor, het idee van een sauna is al zo oud als de steentijd. De Romeinen hadden hele badsessies in de thermen en de indianen in Noord-Amerika ontdeden zich van stof en vuil in de tipi. Natuurlijk zagen de sauna’s er toen wel iets anders uit: men nam de zweetbaden in een met gloeiende stenen verhitte tent of hut. Het principe van de sauna is echter nog precies hetzelfde: het verhitten van het lichaam en dat vervolgens afkoelen met koud water. Een sauna is simpelweg een vorm van baden.

Lees verder