Spanje favoriet voor zomervakantie 2020
Wat zijn de trends voor 2020? Spanje is de topbestemming voor de aanstaande zomervakantie, gevolgd door Griekenland. Turkije staat bij de vliegvakanties op 3, voor Curaçao en Egypte. Deze top 5 is samengesteld door onderzoeksbureau Panel Inzicht, dat in opdracht van TUI Nederland 1000 Nederlanders heeft ondervraagd naar het fenomeen ‘vakantietrends’. Daaruit blijkt ook dat digitalisering en duurzaamheid vandaag de dag niet meer zijn weg te denken bij reizen en vakantie.
Uit de studie blijkt dat zowel Spanje als Griekenland een groei met dubbele cijfers laten zien ten opzichte van vorig jaar. Na de inhaalslag van 2019 vlakt de groei van Turkije enigszins af. In de top 5 van vliegvakanties zijn voor 2020 Bulgarije, Tunesië en Marokko interessante nieuwkomers en ‘stijgers-met-stip’. Maar de zonzoeker kijkt ook verder: Curaçao trekt weer veel nieuwe vakantiegangers. Indonesië, en dan met name Bali, claimt inmiddels een vaste plaats binnen de top 5 als het gaat om verre bestemmingen. Ook Suriname groeit in populariteit.
Ook autovakanties zitten behoorlijk in de lift, blijkt uit de TUI-studie. De top 5 van landen waar we zelf graag heen rijden is:
1. | Italië |
2. | Oostenrijk |
3. | Denemarken |
4. | Spanje |
5. | Frankrijk |
Italië staat weliswaar al jaren stabiel op 1, maar Oostenrijk verbaast het meest met een groei van meer dan 60 procent en Denemarken neemt ook een spurt met 36 procent. In de hoogseizoenmaanden juli en augustus, is Kroatië ook onderdeel van de top 5, ten koste van Frankrijk.
Wat verder opvalt, is dat stedenreizen als pakket het goed blijven doen. Doorgaans wordt een citytrip korter voor vertrek geboekt. Er tekent zich een interessante top 5 af, die wordt aangevoerd door Valencia waar 2,5 keer meer mensen heen gaan in vergelijking met vorig jaar! Dan volgen New York, Parijs, Boedapest en Barcelona.
Een bestemming die getipt wordt door TUI voor komende zomer: de Azoren. Deze Portugese eilandengroep, gelegen midden in de Atlantische Oceaan, is een paradijs voor natuurliefhebbers. Er heerst een gematigd klimaat en de eilanden zijn zeer geschikt om te wandelen en walvissen te spotten.
Andere trends zoals inchecken via een app
Een andere trend is de toenemende digitalisering, ook tijdens de reis. De reisdocumenten uitprinten en in een mapje mee op reis nemen, dat is niet meer van deze tijd. Meer dan driekwart van de ondervraagden (77 procent) zou graag alle praktische informatie over hun reis terug vinden in een app, waarbij 69 procent aangeeft dat zij daarin ook hun digitale reisdocumenten willen ‘bewaren’. Een grote meerderheid dus, die ook via een app wil inchecken (70 procent), bekijken wat er te doen is op vakantie (73 procent) en extra’s regelen (62 procent). Dit geldt niet alleen voor de jongere reizigers, want ook 53 procent van de 60- tot 80-jarige reizigers wil een dergelijke app.
Andere digitale opties die men interessant vindt zijn onder meer de deur van je hotelkamer openen met je telefoon in plaats van met een sleutel (41 procent) of digitaal inchecken in het hotel (34 procent in totaal en zelfs 51 procent van de 30- tot 40-jarigen). En hoe zit het met een papieren reisbrochure versus digitale informatie? Daarover zijn de meningen verdeeld; 41 procent heeft liever een online reisgids of maakt het niet uit en 59 procent bladert nog graag in een papieren reisgids, vooral om ‘inspiratie op te doen’.
Bewuster eten en meer bewegen
Een groot deel van de vakantiebeleving is verbonden met eten, blijkt ook uit het onderzoek. Liefst 88 procent van de respondenten vindt het belangrijk dat het eten tijdens de vakantie lekker en gevarieerd is, zowel in de accommodatie als in de restaurants in de buurt. De reizigers hechten hier meer waarde aan dan drie jaar geleden. Bewuster eten en bewegen hebben de aandacht in het dagelijkse leven, en dat wordt doorgetrokken tijdens de vakantie.
Steeds meer mensen willen ook (af en toe) vegetarisch eten. Ruim driekwart (76 procent) vindt het fijn om tijdens de vlucht ook voor een vegetarische maaltijd te kunnen kiezen, maar wil wel de optie voor vlees of vis behouden. Slechts 13 procent eet graag ’lekker Hollands’ tijdens de vakantie; opvallend is dat deze voorkeur het grootst is (22 procent) in de categorie 30-40 jaar en dat vooral mannen dit aangeven.
Ook beweging tijdens de vakantie is belangrijk. Niet al te intensief - slechts 19 procent wil een hotel met fitness-faciliteiten - maar 76 procent wil wel dagelijks een stevige wandeling maken en 61 procent geeft aan tijdens de vakantie minimaal twee dagen actief bezig te willen zijn.
Duurzaam en goed zijn voor lokale bevolking
Vakantiegangers vinden het belangrijk dat niet alleen zijzelf genieten, maar dat hun vakantie ook bijdraagt aan het welzijn op de locatie. Het is een hot topic voor 76 procent van de ondervraagden dat de accommodatie goed is voor haar medewerkers en 69 procent wil dat de lokale bevolking in de omgeving er ook wel bij vaart. 62 procent wil dat het hotel actief let op hoe met voedsel om te gaan en verspilling tegen te gaan; dit is zelfs 70 procent in de groep 60-80 jaar. Ruim de helft (53 procent) vindt het belangrijk dat het hotel een duurzaamheidskeurmerk heeft en daarmee bevestigt dat het goed omgaat met mensen en milieu ter plaatse.
De reis naar de accommodatie toe moet voor bijna de helft van de ondervraagden zo duurzaam mogelijk uitgevoerd worden en 64 procent wil een keuze hebben tussen vervoersmogelijkheden. De vakantieganger is minder bezig met de ‘uitstootgevolgen’ van de vakantie, maar meer met de manier waarop ter plaatse op de bestemming met de mensen en de natuur wordt omgegaan.
Stedentrips versus rondreizen
Alle respondenten gaan op vakantie om zelf te genieten, dat is niet verrassend, maar 4 procent wil toch ook graag iets betekenen voor de lokale gemeenschap via vrijwilligerswerk op de bestemming; die bereidwilligheid is het groots onder de vijftigers. 5 procent wil graag iets leren, vooral de twintigers (11 procent). 15 procent denkt aan een vakantie met het hele gezin mét opa en oma, al denkt de leeftijdsgroep 40-50 jaar daar meer aan (17 procent), dan opa en oma zelf (60-80 jaar 13 procent). Als ‘droombestemming’ geven de meeste respondenten Amerika op, vooral de groep tussen 18 en 50 jaar geeft Amerika op als bestemming die ze bovenaan de reiswenslijst hebben staan.
Wat opvalt als we kijken naar een actieve vakantie, is dat maar liefst 13 procent van de ouderen tussen de 60 en 80 jaar van plan is dit jaar zo’n vakantie te boeken; ruim twee keer zoveel als de dertigers (6 procent).
Nederland heeft zin in vakantie, want wel 85 procent geeft aan zeker op vakantie te gaan komende zomer, waarvan een kwart in elk geval een zonvakantie wenst. Opvallend is dat stedentrips populair blijven; 14 procent geeft aan dat zeker in te plannen (al dan niet naast een zonvakantie). In de leeftijdsgroep van 18 tot 30 jaar is dat zelfs 22 procent. Ook in de boekingscijfers ziet TUI dat het aantal georganiseerde stedentrips voor zomer 2020 fors stijgt. Vooral Valencia en New York zijn populair.