Met de elektrische auto op weg naar Frankrijk
Nederland telt inmiddels 3,4 miljoen E-bikes en 350.000 elektrische auto’s. Prettige vervoermiddelen, al kunnen de actieradius en het laden nog wel dingetjes zijn. Puur op reis trekt voor het eerst met een elektrische auto van Nederland naar het zuiden van Frankrijk. Een verslag van onthaasten 2.0, dat kunnen we alvast voorspellen.
“We worden echt een ANWB-stel”. Die conclusie trekken we kort na Lille, feitelijk bij ons eerste laadmoment op Frans grondgebied langs de snelweg A1. We zijn in de Randstad volledig opgeladen vertrokken, maar na een kleine twee uur adviseert de auto-elektronica om hier even stil te houden. Met het bekendste ANWB-advies ‘twee uur rijden, een kwartier rust’ zijn we tot dusver altijd wat losjes omgegaan, maar die houding valt niet langer vol te houden.
En zo steken we, gezegend met een mild voorjaarszonnetje, voor het eerst in het buitenland de stekker van een snellaadsysteem (AC/DC) in onze elektrische auto. Reuze spannend, maar in de praktijk ontzettend makkelijk. Het laadkaartje doet waar het voor is bedoeld en in een mum van tijd licht het blauwe lampje op, ten teken dat de batterijen van power worden voorzien. Tijd voor een broodje en een koffie, iets dat veel Nederlandse medeladers ook hebben bedacht.
Liever een overnachtingshotel boeken en tevens de auto opladen?
Om een lang verhaal kort te houden: op die manier houden we nog een paar keer halt. Kort voor Parijs, achter Orléans, bij Vierzon en ter hoogte van Limoges. De ene keer voor een minuut of acht, net voldoende voor een plas- en koffiepauze; soms voor een kleine twintig minuten, een periode om ook echt even een ommetje te maken en de benen te strekken, zoals dat wel wordt genoemd.
Shoppen en laden
In de Dordogne, ook dit keer onze bestemming, blijkt het rijden met een elektrische auto ook van invloed op ons bestedingspatroon. Deden we voorheen in Le Bugue vooral boodschappen bij de lokale Intermarché, nu zijn we graag te gast bij de Lidl. De laatste heeft namelijk twee snelladers geïnstalleerd op de parkeerplaats, bij de eerste zijn ze (nog) in geen velden of wegen te zien. Shoppen en laden, het wordt ons nieuwste familiespel.
Ook toeristische uitstapjes krijgen een andere lading, letterlijk. Zo ontdekken we dat Saint-Alvère, een dorpje dat we al talloze manieren hebben bezocht, in het centrum ook twee laadpunten kent. Naast shoppen en laden gaan we geregeld ook voor wandelen en laden. Uiteraard hoeven we de elektrische auto niet dagelijks van nieuwe adem te voorzien, zo groot zijn in dit Franse departement de afstanden die wij afleggen nu ook weer niet.
Op zoek naar een lekkere plek voor een kampeervakantie?
Onze nieuwe manier van verplaatsen, want zo kun je gerust omschrijven, bevalt goed. Laadstress hebben we niet, want we rijden de tank bij wijze van spreken ook nooit echt leeg. En mochten we op dit gebied in enige vorm van crisis geraken, dan kunnen we in geval van nood ook bij onze accommodatie de meegeleverde kabel met eenvoudige stekker gewoon in het stopcontact steken. Het duurt dan wel even voor de batterijen een echte boost krijgen, maar voor het geval dat is het een prettig alternatief.
Kennissen bij de laadpaal
Op de terugweg, in grote lijnen via Limoges, Vierzon, Orléans, Parijs, Lille en Antwerpen, voelen we ons eerlijk gezegd al echt ervaren elektrische rijders. De E-car heeft voor ons nauwelijks nog verrassingen in petto. Maar net als op de heenweg, een weekje eerder, kennen we meer pauzemomenten dan ooit tevoren. Maar dat is helemaal niet erg, want we maken er ook nieuwe ‘kennissen’. Mensen die evenzeer op de auto-elektronica vertrouwen en de auto liefst voor een kort moment aan de laadpaal leggen, dan de ‘tank’ helemaal leeg te rijden om echt lang stil te moeten houden. En net als wij maken velen van de nood een deugd: terwijl manlief het vervoermiddel bewaakt, doen moeder en dochter boodschappen in het nabijgelegen winkelcentrum bij de luchthaven van Chateauroux. Onderweg zullen we nog een paar keer naast elkaar parkeren… Op een van die plekken zien we ook hoe extra ontspannen je met dat gedwongen laadmoment voor je elektrische auto kunt omgaan: vader en zoon zitten aan een tafeltje bij een benzinestation langs de A1 telkens heerlijk te schaken. Onthaasten 2.0, we zeiden het al aan het begin.
Ga goed voorbereid op pad, ook met de elektrische auto!
Eigentijds is het bovendien. Hadden we in onze vorige wagen deze rit van ongeveer 2500 kilometer gemaakt, dan zouden we bijna 400 kilo koolstofdioxide (CO2) hebben uitgestoten. En ten slotte, eerlijk is eerlijk, met de benzineprijzen in binnen- en buitenland – dit voorjaar gemiddeld dicht tegen de twee euro – is het best een lekker gevoel om met onze elektrische auto naar een laadpaal te mogen zoeken.
Tips voor elektrisch rijden
Wil je extra van de reis in je elektrische auto genieten, dan doe je er verstandig aan om vooral met het hoofd te rijden en zeker niet met ‘een zware rechtervoet’. Rijden met hoge snelheid staat namelijk gelijk aan meer energieverbruik en dus een lagere actieradius en meer laadmomenten. Het verschil tussen het rijden met 120 of 130 km/uur is bijvoorbeeld liefst 20 procent. Gemeten over een lange afstand ben je met een lagere gemiddelde snelheid soms eerder op de plek van bestemming, omdat er minder vaak moet worden geladen. Ook het rijden van een regelmatige snelheid helpt en dat gaat het eenvoudigst door het inschakelen van de cruise control inschakelen. En vermijd zoveel mogelijk het gebruik van grote energievreters als verwarming en airco.
Al rijdend kun je echter ook energie terugwinnen. Als de voet van het ‘gaspedaal’ wordt gehaald, zal de auto uit zichzelf afremmen. De vrijgekomen energie gaat uiteindelijk terug naar de accu. Wie slim met deze regeneratieve remtechniek omgaat, zal merken dat de actieradius aanzienlijk toeneemt. Bij veel wagens valt de mate van remwerking zelf in te stellen. Met one-pedal-driving kun je accelereren, snelheid aanhouden en vertragen door de positie van het gaspedaal te variëren. Hierbij komt het eigenlijke rempedaal er nog amper aan te pas.
En als er onderweg dan toch moet worden geladen: laad je auto op tot 80 procent en niet tot 100 procent. De laatste 20 procent gaan namelijk veel trager, waardoor je de laadpaal langer bezet houdt. Het volledig opladen van de batterij is bovendien niet zo goed voor de levensduur ervan, net als een te sterke ontlading. Hou de laadstatus zoveel mogelijk tussen 20 en 80 procent, zo luidt inmiddels een bekende vuistregel onder elektrische rijders.