De opvallendste reistrends voor 2020
Uit marktonderzoek door Booking.com onder meer dan 22.000 reizigers en het bekijken van miljoenen gastbeoordelingen is een beeld ontstaan van de reistrends voor 2020. Alles is in beweging en dat vertaalt zich in veranderende behoeften van mensen, ook als het om reizen gaat. Techniek maakt andere dingen mogelijk, maar ook het besef van overtoerisme en de impact van ons reisgedrag op de aarde draagt bij aan de ontwikkeling van nieuwe reiswensen.
Wat zijn de opvallendste trends:
De opkomst van ‘second city travel’
54 Procent van de reizigers wil andere en minder bekende bestemmingen ontdekken. Dit om overtoerisme op de bekende bestemmingen te beperken en/of omdat het minder impact zou kunnen betekenen op het milieu. Voor 60 procent van de wereldwijde reizigers pleit voor een service (app/website) die bestemmingen aanbeveelt waar meer toerisme een positieve impact zou hebben op de lokale gemeenschap.
Wat neem je mee op citytrip?
Technologische verrassingen
In 2020 zullen we zien dat reizigers belangrijke aspecten in de besluitvorming rond hun reis nog meer over gaan laten aan technologie. Slimme, betrouwbare en automatische aanbevelingen geven ons toegang tot een groot aantal nieuwe ervaringen die we anders gemist zouden hebben. Ondertussen besparen we tijd (en schermtijd) zodat we elke minuut van onze vakantie optimaal kunnen benutten. Er komen nog meer apps die op basis van kunstmatige intelligentie bestemmingen, verblijven en activiteiten op maat aanbevelen, gebaseerd op je huidige voorkeuren, eerdere reizen en contextuele factoren zoals het weer en populariteit. Bijna de helft van de reizigers is van plan een app te gebruiken waarmee activiteiten ter plekke kunnen worden gevonden of vooraf worden ingepland.
Slo-Mo is het nieuwe #FOMO
Relaxen en genieten van wat je tegenkomt zonder de angst te voelen om iets te missen. We gaan het in 2020 rustiger aandoen, en dat begint al tijdens de reis.
- Van de reizigers is 48 procent van plan langzamere vervoersmiddelen te kiezen om hun impact op het milieu te beperken.
- 61 Procent wil graag een langere route nemen om zo de reis zelf meer te beleven.
- 62 Procent wil graag een reis maken waarbij de reis zelf belangrijk is voor de hele ervaring
- 64 Procent wil graag een historische treinreis maken (bijv. met de Flying Scotsman of de Orient Express).
- 56 Procent vindt het niet ergom meer tijd te besteden aan het reizen naar hun bestemming, als er gebruik wordt gemaakt van een bijzonder vervoersmiddel.
Allesomvattend reizen
In de razendsnelle moderne wereld komen we vaak tijd tekort - en dat geldt zeker ook voor vakanties. Reizigers willen op vakantie zo efficiënt mogelijk willen omgaan met tijd. Daarom zullen we in 2020 zien dat steeds meer reizigers in plaats van één bepaalde plek te willen zien, de voorkeur geven aan een allesomvattende reis, waarbij ze bestemmingen bezoeken die vele verrijkende ervaringen en attracties bieden. 54 Procent zegt dan ook een lange reis te willen maken naar een plek waar al hun favoriete activiteiten en bezienswaardigheden dicht bij elkaar liggen.
Huisdieren welkom
Steeds meer reizigers willen in 2020 de behoeften van hun geliefde huisdieren voorrang gaan geven als het gaat om het kiezen van een bestemming, verblijf en activiteiten tijdens de vakantie. Vvan de huisdiereigenaren wereldwijd zegt hun huisdier net zo belangrijk te vinden als hun kind(eren). Die trend om een huisdier mee te nemen vertaalt zich in een stijging van het aantal huisdiervriendelijke accommodaties op Booking.com.
- 55 Procent van de huisdiereigenaren wereldwijd zegt hun huisdier net zo belangrijk te vinden als hun kind(eren).
- 42 Procent zegt het komende jaar een vakantiebestemming te kiezen op basis van het wel of niet kunnen meenemen van hun huisdier. Bijna de helft is bereid meer te betalen bij een accommodatie waar hun huisdier welkom is.
Lees meer over huisdier mee op vakantie.
Eten en drinken graag lokaal
Het komende jaar staan de culinaire ambities van reizigers hoog op de agenda bij het nemen van beslissingen rondom hun reis - en daarmee is de race voor een reservering bij het beste restaurant echt begonnen. Voor velen begint het plannen van hun reis met de mogelijkheid een tafel te kunnen reserveren in een restaurant om van een zeer begeerde keuken te genieten. En met een overvloed aan posts en aanbevelingen op social media die de eetlust opwekken, zullen het niet alleen de bekendste restaurants zijn waar reizigers graag een tafel willen boeken. De verborgen parels - de plekken die lange tijd favoriet waren bij alleen de locals en die lokale producten voortbrengen - zullen de smaakpapillen prikkelen van reizigers die op zoek zijn naar lokale gastronomische ervaringen. 71 procent van de reizigers wereldwijd zegt het belangrijk te vinden tijdens hun vakantie streekproducten te eten.
Grootouders en kleinkinderen op reis
In 2020 gaan meer grootouders alleen met hun kleinkinderen op vakantie, terwijl de generatie ertussen thuis blijft.
- 71 Procent van de grootouders is van mening dat ouders tijd alleen nodig hebben zonder de kinderen.
- 72 Procent van de grootouders meent dat tijd doorbrengen met hun kleinkinderen hen jong houdt.
- 75 Procent vindt dat vakanties een van de beste manieren is voor verschillende generaties om tijd met elkaar door te brengen. Omdat de huidige generatie 50Plus avontuurlijker en gezonder is dan ooit worden vakanties met activiteiten voor beide generaties het komende jaar steeds populairder.
Hoezo pensioen?
En omdat we als plusser steeds gezonder en avontuurlijker zijn gaat het woord ‘pensioen’ in 2020 steeds minder te gaan over leeftijd en het stoppen met werken, en steeds meer over het plannen van avontuurlijke reizen.
- 65 Procent van de reizigers wereldwijd ziet reizen als de perfecte besteding van die vrije tijd.
- 47 Procent van de reizigers wereldwijd wil avontuurlijkere reizen maken zodra ze met pensioen zijn.
- 19 procent van de gepensioneerden wereldwijd is van plan een tussenjaar te houden en 52 procent van alle reizigers is van mening dat dit op elke leeftijd moet kunnen.