Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

2.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Winterdip

Ben jij in de winter ook vermoeider en heb je een neerslachtig gevoel? Is futloos met grote letters boven je hoofd geschreven en is dat niet te wijten aan je gezondheid? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van de winterblues of winterdip. En zeker nu in coronatijd hebben nog meer mensen last van negatieve gevoelens die de winterdip versterken.

Verwar een winterdip overigens niet met een depressie. Wie daar last van heeft moet echt hulp inroepen. Maar voor de winterdip hebben we wel wat algemene tips die kunnen helpen om je zin en energielevel weer een boost te geven.

Hoe ontstaat een winterdip?

Simpelweg en kort gezegd: gebrek aan daglicht waardoor allerlei hormonale processen in de war geschopt worden. Je maakt door gebrek of verminderd daglicht veel minder dopamine en serotonine aan, en dat zijn de gelukshormonen waardoor je je opgewekt en happy voelt. Je hebt een slechter humeur, minder energie om naar buiten te gaan en actief te zijn en vanwege mogelijk slaapproblemen heb je ook moeite om 's morgens op te staan. 

Wat kun je er aan doen?

  1. Ga naar buiten. Ja, ook als het slecht weer is of het hard waait. Daglicht is er ook als de zon niet schijnt. Kies het moment waarop de zon op zijn hoogst aan de hemel staat en wandel een kwartier tot een half uur buiten. Ook ’s morgens vroeg een ommetje maken voor je je dag begint kan heel effectief zijn. Bewegen is sowieso noodzakelijk! Juist als je geen zin hebt, moe bent en weinig energie hebt moet je gaan bewegen! 
  2. Zorg voor voldoende daglicht binnen. Dat is soms lastig als je huis ‘donker’ is, maar verplaats dan je bank of favoriete stoel naar het raam als dat kan.
  3. Lukt het niet om genoeg daglicht binnen te krijgen of is het niet voldoende, dan kun je de aanschaf van een daglichtlamp overwegen
  4. Verlaag je tempo. Je hebt minder energie dus probeer je levensstijl een beetje aan te passen aan dat verlaagde energieniveau.
  5. Je kunt je energiepeil een beetje helpen door het slikken van vitamine D. Heb je lichamelijke klachten, raadpleeg dan altijd eerst je arts.
  6. Pas je dieet aan: minder of geen vlees en veel groenten en fruit. Vermijd téveel suiker. Daarvan krijg je wel een boost, maar de dip na de oppepper van de suiker zorgt voor nog meer lamlendigheid. 
  7. Probeer eens yoga of meditatie. Al is het maar kort, het helpt om je aandacht weer bij jezelf te krijgen en een beetje rust in je hoofd heeft een positief effect op lichaam én geest.
  8. Is er helemaal niks leuks? Dan zorg je er toch voor. Beloof je zelf met een mooi boek, een fijne film of desnoods een weekendje weg naar de zon. Iets leuks of iets om je op te verheugen hoeft niet groot te zijn.
  9. Ga een dagje naar een sauna of laat jezelf verwennen met een heerlijke massage.
  10. Belangrijke tip voor wie somber wordt van al het nieuws: lees niet alles en kijk niet elk praatprogramma op de televisie. Beperk je tot één nieuwsmoment per dag en kijk 's avonds een ontspannende serie of leuke film.

Mijn ultieme tip lees je hier :-) Wat is jouw tip voor de winterdip?

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Wie heeft er geen herinneringen aan een vakantie met de auto? Waarschijnlijk eerst met je ouders; daarna als jong zelfstandige op avontuur, naar het zuiden van Europa. Voor velen is de auto nog altijd het populairste vakantiemiddel, voor ver weg én dichtbij. Wellicht is het een idee om binnenkort een van de volgende routes in Duitsland, België of Luxemburg te ontdekken.

Lees verder

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

De paasdagen zijn een ideale periode voor een groepsvakantie. De scholen hebben vakantie en veel mensen zijn vrij van het werk, wat ervoor zorgt dat iedereen mee kan. En daar moet je natuurlijk gebruik van maken, want niets is zo belangrijk als samen zijn met de mensen om wie je geeft. Of dat nu je familie is, of een vriendengroep. Wil je lekker genieten van een groepsvakantie met Pasen? Lees de onderstaande tips om het onvergetelijk te maken.

Lees verder

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gebruik jij op vakantie graag je telefoon om te internetten en te bellen? Dan kun je dat ook de komende tien jaar in de Europese Unie gratis blijven doen. Sinds 2017 is er in de EU namelijk gratis dataroaming. 

Lees verder

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Waar moet je nu het meeste oppassen in het verkeer als je in een volgepakte auto aan de vakantiereis begint? Het laatste waar je op een ritje naar de zon op zit te wachten is een verkeersongeluk. Het is niet in Italië met het soms temperamentvolle verkeer, of Spanje met zijn beruchte smalle straatjes waar de meeste ongelukken gebeuren. Uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat* blijkt dat Oostenrijk het Europese land is met de meeste verkeersslachtoffers. Het gaat dan om gewonden en dodelijke slachtoffers (fataal of gewond).

Lees verder

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië is meer en meer in trek als vakantiebestemming. Toch is het nog voor veel West-Europese reizigers slechts een doorgangsland, op weg naar bijvoorbeeld Kroatië of Hongarije. Degenen die in Slovenië niet meer dan een tankstop maken, missen veel, zo ontdekten we zelf.

Lees verder

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie, weekendje weg, avondje uit. Voor dieven ideaal om hun slag te slaan in je huis. Woninginbraak heeft een grote impact op je gevoel van veiligheid. Het is niet alleen het gemis van waardevolle, en soms niet waardevolle, maar dierbare spullen, maar juist ook het idee dat vreemden binnen zijn geweest, door je kasten hebben gesnuffeld en al je persoonlijke bezittingen hebben bekeken.

Lees verder