Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

2.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Winterdip

Ben jij in de winter ook vermoeider en heb je een neerslachtig gevoel? Is futloos met grote letters boven je hoofd geschreven en is dat niet te wijten aan je gezondheid? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van de winterblues of winterdip. En zeker nu in coronatijd hebben nog meer mensen last van negatieve gevoelens die de winterdip versterken.

Verwar een winterdip overigens niet met een depressie. Wie daar last van heeft moet echt hulp inroepen. Maar voor de winterdip hebben we wel wat algemene tips die kunnen helpen om je zin en energielevel weer een boost te geven.

Hoe ontstaat een winterdip?

Simpelweg en kort gezegd: gebrek aan daglicht waardoor allerlei hormonale processen in de war geschopt worden. Je maakt door gebrek of verminderd daglicht veel minder dopamine en serotonine aan, en dat zijn de gelukshormonen waardoor je je opgewekt en happy voelt. Je hebt een slechter humeur, minder energie om naar buiten te gaan en actief te zijn en vanwege mogelijk slaapproblemen heb je ook moeite om 's morgens op te staan. 

Wat kun je er aan doen?

  1. Ga naar buiten. Ja, ook als het slecht weer is of het hard waait. Daglicht is er ook als de zon niet schijnt. Kies het moment waarop de zon op zijn hoogst aan de hemel staat en wandel een kwartier tot een half uur buiten. Ook ’s morgens vroeg een ommetje maken voor je je dag begint kan heel effectief zijn. Bewegen is sowieso noodzakelijk! Juist als je geen zin hebt, moe bent en weinig energie hebt moet je gaan bewegen! 
  2. Zorg voor voldoende daglicht binnen. Dat is soms lastig als je huis ‘donker’ is, maar verplaats dan je bank of favoriete stoel naar het raam als dat kan.
  3. Lukt het niet om genoeg daglicht binnen te krijgen of is het niet voldoende, dan kun je de aanschaf van een daglichtlamp overwegen
  4. Verlaag je tempo. Je hebt minder energie dus probeer je levensstijl een beetje aan te passen aan dat verlaagde energieniveau.
  5. Je kunt je energiepeil een beetje helpen door het slikken van vitamine D. Heb je lichamelijke klachten, raadpleeg dan altijd eerst je arts.
  6. Pas je dieet aan: minder of geen vlees en veel groenten en fruit. Vermijd téveel suiker. Daarvan krijg je wel een boost, maar de dip na de oppepper van de suiker zorgt voor nog meer lamlendigheid. 
  7. Probeer eens yoga of meditatie. Al is het maar kort, het helpt om je aandacht weer bij jezelf te krijgen en een beetje rust in je hoofd heeft een positief effect op lichaam én geest.
  8. Is er helemaal niks leuks? Dan zorg je er toch voor. Beloof je zelf met een mooi boek, een fijne film of desnoods een weekendje weg naar de zon. Iets leuks of iets om je op te verheugen hoeft niet groot te zijn.
  9. Ga een dagje naar een sauna of laat jezelf verwennen met een heerlijke massage.
  10. Belangrijke tip voor wie somber wordt van al het nieuws: lees niet alles en kijk niet elk praatprogramma op de televisie. Beperk je tot één nieuwsmoment per dag en kijk 's avonds een ontspannende serie of leuke film.

Mijn ultieme tip lees je hier :-) Wat is jouw tip voor de winterdip?

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

De leukste beurs voor fietsers en wandelaars wordt in 2023 gehouden op 24, 25 en 26 februari in de Jaarbeurs in Utrecht. Op de beurs weer allerlei nieuws en info over fiets- en wandelbestemmingen, en de bekendmaking van de winnaar van de ‘beste fietsroute van 2023’. En om het helemaal een feestje te maken geven we in samenwerking met de Fiets en Wandelbeurs entreekaarten weg.

Lees verder

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Voor veel mensen is een hotelkamer vooral om in te slapen. Zeker bij een stedentrip of weekendje weg is de overnachting vaak ondergeschikt aan de bestemming. Maar een fijn hotel, luxe kamer en een heerlijk bed dragen zeker bij aan het plezier van het nachtje of weekendje weg. En dat hoeft echt niet duur te zijn.

Lees verder

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

De Jaarbeurs in Utrecht is van 12 tot en met 15 januari 2023 weer het toneel van de Vakantiebeurs. De echte reisliefhebber heeft die data uiteraard al in zijn of haar agenda staan, want voor het eerst sinds 2020 is er weer sprake van een fysiek evenement. In 2021 en 2022 ging de Vakantiebeurs vanwege corona niet door of was er sprake van een online editie.

Lees verder

Win een boek over blijvend geluk

Win een boek over blijvend geluk

Geluk... wat 'Hygge' is voor Denemarken en 'Ikigai' voor Japan, is 'Haengbog' voor Zuid-Korea. En the Korean Wave zal waarschijnlijk niet veel mensen ontgaan zijn; van literatuur, films en keramiek tot restaurantjes en K-pop. Zuid-Korea is het land waar de mensen samen eten, familie belangrijk is, de natuur wordt omarmd en schoonheid een groot goed is.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder