Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Winterdip

Ben jij in de winter ook vermoeider en heb je een neerslachtig gevoel? Is futloos met grote letters boven je hoofd geschreven en is dat niet te wijten aan je gezondheid? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van de winterblues of winterdip. En zeker nu in coronatijd hebben nog meer mensen last van negatieve gevoelens die de winterdip versterken.

Verwar een winterdip overigens niet met een depressie. Wie daar last van heeft moet echt hulp inroepen. Maar voor de winterdip hebben we wel wat algemene tips die kunnen helpen om je zin en energielevel weer een boost te geven.

Hoe ontstaat een winterdip?

Simpelweg en kort gezegd: gebrek aan daglicht waardoor allerlei hormonale processen in de war geschopt worden. Je maakt door gebrek of verminderd daglicht veel minder dopamine en serotonine aan, en dat zijn de gelukshormonen waardoor je je opgewekt en happy voelt. Je hebt een slechter humeur, minder energie om naar buiten te gaan en actief te zijn en vanwege mogelijk slaapproblemen heb je ook moeite om 's morgens op te staan. 

Wat kun je er aan doen?

  1. Ga naar buiten. Ja, ook als het slecht weer is of het hard waait. Daglicht is er ook als de zon niet schijnt. Kies het moment waarop de zon op zijn hoogst aan de hemel staat en wandel een kwartier tot een half uur buiten. Ook ’s morgens vroeg een ommetje maken voor je je dag begint kan heel effectief zijn. Bewegen is sowieso noodzakelijk! Juist als je geen zin hebt, moe bent en weinig energie hebt moet je gaan bewegen! 
  2. Zorg voor voldoende daglicht binnen. Dat is soms lastig als je huis ‘donker’ is, maar verplaats dan je bank of favoriete stoel naar het raam als dat kan.
  3. Lukt het niet om genoeg daglicht binnen te krijgen of is het niet voldoende, dan kun je de aanschaf van een daglichtlamp overwegen
  4. Verlaag je tempo. Je hebt minder energie dus probeer je levensstijl een beetje aan te passen aan dat verlaagde energieniveau.
  5. Je kunt je energiepeil een beetje helpen door het slikken van vitamine D. Heb je lichamelijke klachten, raadpleeg dan altijd eerst je arts.
  6. Pas je dieet aan: minder of geen vlees en veel groenten en fruit. Vermijd téveel suiker. Daarvan krijg je wel een boost, maar de dip na de oppepper van de suiker zorgt voor nog meer lamlendigheid. 
  7. Probeer eens yoga of meditatie. Al is het maar kort, het helpt om je aandacht weer bij jezelf te krijgen en een beetje rust in je hoofd heeft een positief effect op lichaam én geest.
  8. Is er helemaal niks leuks? Dan zorg je er toch voor. Beloof je zelf met een mooi boek, een fijne film of desnoods een weekendje weg naar de zon. Iets leuks of iets om je op te verheugen hoeft niet groot te zijn.
  9. Ga een dagje naar een sauna of laat jezelf verwennen met een heerlijke massage.
  10. Belangrijke tip voor wie somber wordt van al het nieuws: lees niet alles en kijk niet elk praatprogramma op de televisie. Beperk je tot één nieuwsmoment per dag en kijk 's avonds een ontspannende serie of leuke film.

Mijn ultieme tip lees je hier :-) Wat is jouw tip voor de winterdip?

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Corona en coronamaatregelen. Het ene land wil dit, het andere dat. Reizen naar jouw favoriete vakantiebestemming is nog nooit zo lastig geweest, met al die verschillende voorwaarden rond corona. Want er zijn er nogal wat, variërend van PCR tot boosteren en een goed ingevuld gele vaccinatieboekje. Puur op reis komt met een overzicht.

Lees verder

Canada, van alles te doen in elk seizoen

Canada, van alles te doen in elk seizoen

Hou je van de prachtige kleuren van de herfst? Geniet je van ontluikend groen in de lente? Smelt je bij witte landschappen of word je vrolijk van zon en warmte? Wat je voorkeur ook is, Canada heeft het.

Lees verder

Achterhoek: topper in eigen land

Achterhoek: topper in eigen land

Vakantie in eigen land is populair als vanouds, mede door de aanhoudende discussies in het buitenland over coronamaatregelen. Met zo’n 26 miljoen aankomsten van landgenoten in logiesaccommodaties in Nederland bereikt 2021 weer het niveau van 2019, het laatste jaar voor de pandemie, aldus het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Lees verder

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Veel hotels hebben wellnessvoorzieningen zoals een publieke sauna, een whirlpool, bubbelbad of stoombad. Maar hoe lekker is het om je kamer niet uit te hoeven en toch te genieten van een ontspannende privé-wellnesservaring.

Lees verder

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Ben jij in de winter ook vermoeider en heb je een neerslachtig gevoel? Is futloos met grote letters boven je hoofd geschreven en is dat niet te wijten aan je gezondheid? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van de winterblues of winterdip. En zeker nu in coronatijd hebben nog meer mensen last van negatieve gevoelens die de winterdip versterken.

Lees verder

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Echt even alles kunnen loslaten, of populairder gezegd, lekker de boel de boel laten. En dan is het natuurlijk extra prettig als jouw vakantieverblijf van alle gemakken is voorzien. Gewoon, relaxen in alle luxe, zoals in het privézwembad in de voortuin. Wow!

Lees verder