Stem op Gouden Windei
'Een eerlijk product', 'nog meer ingrediënten', 'de beste voor uw gezondheid', het zijn kreten die in reclames en op verpakkingen van voeding voorkomen om jou als consument te verleiden het product te kopen. Foodwatch selecteerde vijf producten die in aanmerking komen voor het 'Gouden Windei', ofwel de hoofdprijs voor de fabrikant met het meest misleidende verkooppraatje in de reclame en/of op de verpakking van een product.
Het afgelopen jaar onderzocht Foodwatch negen producten. Vijf daarvan zijn genomineerd voor de Gouden Windei-verkiezing. De misleiding variëert van onzin-marketing en gezondheidsclaims met nutteloze vitaminen tot een onterechte aanbeveling voor vrouwen of kinderen en productvreemde ingrediënten. Producenten vragen hoge prijzen voor goedkope bestanddelen en zoeken bewust de randjes van de wetgeving voor voeding op.
"Fabrikanten liegen er stevig op los over hun producten. Als we ze naar de leugens vragen, dan zwijgen ze, verschuilen zich achter de wet of achter het 'geheim van de kok'. Alleen consumenten kunnen voedselproducenten dwingen om te stoppen met neppen en foppen. Daarom nodigen we alle Nederlanders uit mee te doen aan de verkiezing voor het Gouden Windei," zegt Bart van Opzeeland, directeur van Foodwatch.
Foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. De organisatie bestaat sinds 2010 en ontvangt ontvangt geen geld van overheden of de levensmiddelenindustrie. Doel is eerlijke en heldere informatie over voedsel door onderzoek, overleg en een betere regelgeving.
Van 18 mei tot en met 7 juni kan iedereen stemmen op www.foodwatch.nl. De trofee wordt uitgereikt op 8 juni.