Duizenden reacties op corona-vakantiemeldpunt

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Haven op Mykonos ©puuropreis.nl
Haven op Mykonos ©puuropreis.nl

Een week na de lancering heeft de Consumentenbond al zo’n 2500 meldingen binnengekregen op het corona-vakantiemeldpunt. In verreweg de meeste gevallen (rond 80 procent) betreft het klachten over de afwikkeling van een geannuleerde of omgeboekte vakantie, ongeveer een op de vijf melders uiten juist hun tevredenheid over de opstelling van de reisaanbieder of vliegtuigmaatschappij.

Veel van de aangemelde problemen betreft reisvouchers, stelt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond. Specifiek gaat het dan over het niet kunnen inwisselen van deze waardebon voor geld en in sommige gevallen kloppen ook de bedragen op de voucher niet. Veel van deze problemen worden binnenkort volgens Donat opgelost met de in oprichting zijnde voucherbank. Daarnaast wordt nogal eens door melders geklaagd over hoge kosten bij het omboeken van een reis, terwijl zoiets kosteloos zou moeten kunnen. Ook de slechte bereikbaarheid van reisaanbieders, vakantieplatforms of luchtvaartmaatschappijen is een issue bij de melders. ,,Menigeen zegt vast te lopen bij boekingsorganisaties als Booking.com en Cheaptickets.nl”, aldus Donat.

Klachten sinds begin van de coronacrisis

De Consumentenbond probeert met het meldpunt duidelijkheid te krijgen welke problemen er precies spelen rond geannuleerde of omgeboekte vakanties. Directe aanleiding is dat de bond sinds het begin van de coronacrisis in maart honderden klachten over luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites binnenkreeg. Reisaanbieders dwongen consumenten vouchers te accepteren, betaalden geld van geannuleerde vluchten niet op tijd terug of vergoedden niet de volledige reissom, aldus de Consumentenbond.

,,Wij hebben begrip voor de moeilijke situatie waarin reisaanbieders zitten”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ,,Maar dat wil niet automatisch zeggen dat consumenten daar voor op moeten draaien. Reisaanbieders moeten zich, ook in deze bijzondere omstandigheden, houden aan de wettelijke regels. Wij horen graag van consumenten waar nu nog de grootste problemen zitten. Met die signalen kunnen we sneller en gerichter in actie komen en in gesprek gaan met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister.’

Met vouchers verstrekken consumenten reisorganisaties feitelijk een renteloos krediet. Consumenten moeten zelf afwegen of ze daaraan mee willen werken. ,,En als ze het geld zelf hard nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze ook zijn geraakt door de coronacrisis, dan moeten ze te allen tijde het geld van de vouchers terug kunnen krijgen. Dat is de wet”, stelt Molenaar.

Bijzondere vakanties boek je bij Eliza was here

Lees ook:

Reactie toevoegen
Reacties zijn altijd welkom. Houd uw reacties 'netjes'. U mag geen reclame maken of producten promoten. U kunt geen websites in reacties opnemen.

Wees zeker van een goede verzekering!

Wees zeker van een goede verzekering!

Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel het belang van een goede zorgverzekering. In de basisverzekering is weliswaar voor iedereen het nodige geregeld, maar op basis van persoonlijke wensen en activiteiten is een aanvullende verzekering vaak geen overbodige luxe.

Lees verder

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Bronnen, baden, zuivere lucht. Duitsland is voor velen nog altijd het kuurland bij uitstek. Maar wat kun je nu precies waar doen? Puur op reis zet de soorten kuren en kuuroorden op een rij en doet een aantal reissuggesties in Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland en Baden-Württemberg. Uiteraard zijn er in Duitsland nog veel meer mogelijkheden, maar daarvoor moet je dan wel meer tijd willen en kunnen uittrekken om grenzeloos te kunnen kuren.

Lees verder

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Bij Nederlandse sportliefhebbers staan de Belgische Ardennen jaarlijks op de agenda, met Formule 1-coryfee Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps en wielrenner Mathieu van der Poel in de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De streek in het zuidoosten van België bekoort ook Nederlandse vakantiegangers, vooral gezien het grote aantal toeristische verrassingen.

Lees verder

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober is het duidelijk: nadat de mondkapjes al verplicht waren in het openbaar vervoer worden ze ook verplicht in winkels en publieke binnenruimtes. Nederland is daarmee niet het enige land, ook in veel andere landen zijn mondkapjes verplicht. Handig en noodzakelijk om er dus voldoende te hebben. Maar welke mondkapjes moet je nu gebruiken? Zijn ze allemaal even goed? En klopt de naam ‘mond’kapjes wel?

Lees verder

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Uiteraard neem je je smartphone mee op reis, want wat moet je doen zonder mobiel? Je wilt immers in contact blijven met iedereen en de smartphone gebruik je vaak ook als camera. Het is wijs om vooraf bepaalde apps te downloaden.

Lees verder

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder