Duizenden reacties op corona-vakantiemeldpunt

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Haven op Mykonos ©puuropreis.nl
Haven op Mykonos ©puuropreis.nl

Een week na de lancering heeft de Consumentenbond al zo’n 2500 meldingen binnengekregen op het corona-vakantiemeldpunt. In verreweg de meeste gevallen (rond 80 procent) betreft het klachten over de afwikkeling van een geannuleerde of omgeboekte vakantie, ongeveer een op de vijf melders uiten juist hun tevredenheid over de opstelling van de reisaanbieder of vliegtuigmaatschappij.

Veel van de aangemelde problemen betreft reisvouchers, stelt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond. Specifiek gaat het dan over het niet kunnen inwisselen van deze waardebon voor geld en in sommige gevallen kloppen ook de bedragen op de voucher niet. Veel van deze problemen worden binnenkort volgens Donat opgelost met de in oprichting zijnde voucherbank. Daarnaast wordt nogal eens door melders geklaagd over hoge kosten bij het omboeken van een reis, terwijl zoiets kosteloos zou moeten kunnen. Ook de slechte bereikbaarheid van reisaanbieders, vakantieplatforms of luchtvaartmaatschappijen is een issue bij de melders. ,,Menigeen zegt vast te lopen bij boekingsorganisaties als Booking.com en Cheaptickets.nl”, aldus Donat.

Klachten sinds begin van de coronacrisis

De Consumentenbond probeert met het meldpunt duidelijkheid te krijgen welke problemen er precies spelen rond geannuleerde of omgeboekte vakanties. Directe aanleiding is dat de bond sinds het begin van de coronacrisis in maart honderden klachten over luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites binnenkreeg. Reisaanbieders dwongen consumenten vouchers te accepteren, betaalden geld van geannuleerde vluchten niet op tijd terug of vergoedden niet de volledige reissom, aldus de Consumentenbond.

,,Wij hebben begrip voor de moeilijke situatie waarin reisaanbieders zitten”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ,,Maar dat wil niet automatisch zeggen dat consumenten daar voor op moeten draaien. Reisaanbieders moeten zich, ook in deze bijzondere omstandigheden, houden aan de wettelijke regels. Wij horen graag van consumenten waar nu nog de grootste problemen zitten. Met die signalen kunnen we sneller en gerichter in actie komen en in gesprek gaan met bedrijven, brancheverenigingen, toezichthouders en de minister.’

Met vouchers verstrekken consumenten reisorganisaties feitelijk een renteloos krediet. Consumenten moeten zelf afwegen of ze daaraan mee willen werken. ,,En als ze het geld zelf hard nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze ook zijn geraakt door de coronacrisis, dan moeten ze te allen tijde het geld van de vouchers terug kunnen krijgen. Dat is de wet”, stelt Molenaar.

Bijzondere vakanties boek je bij Eliza was here

Lees ook:

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Corona en coronamaatregelen. Het ene land wil dit, het andere dat. Reizen naar jouw favoriete vakantiebestemming is nog nooit zo lastig geweest, met al die verschillende voorwaarden rond corona. Want er zijn er nogal wat, variërend van PCR tot boosteren en een goed ingevuld gele vaccinatieboekje. Puur op reis komt met een overzicht.

Lees verder

Canada, van alles te doen in elk seizoen

Canada, van alles te doen in elk seizoen

Hou je van de prachtige kleuren van de herfst? Geniet je van ontluikend groen in de lente? Smelt je bij witte landschappen of word je vrolijk van zon en warmte? Wat je voorkeur ook is, Canada heeft het.

Lees verder

Achterhoek: topper in eigen land

Achterhoek: topper in eigen land

Vakantie in eigen land is populair als vanouds, mede door de aanhoudende discussies in het buitenland over coronamaatregelen. Met zo’n 26 miljoen aankomsten van landgenoten in logiesaccommodaties in Nederland bereikt 2021 weer het niveau van 2019, het laatste jaar voor de pandemie, aldus het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.

Lees verder

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Veel hotels hebben wellnessvoorzieningen zoals een publieke sauna, een whirlpool, bubbelbad of stoombad. Maar hoe lekker is het om je kamer niet uit te hoeven en toch te genieten van een ontspannende privé-wellnesservaring.

Lees verder

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Ben jij in de winter ook vermoeider en heb je een neerslachtig gevoel? Is futloos met grote letters boven je hoofd geschreven en is dat niet te wijten aan je gezondheid? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van de winterblues of winterdip. En zeker nu in coronatijd hebben nog meer mensen last van negatieve gevoelens die de winterdip versterken.

Lees verder

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Echt even alles kunnen loslaten, of populairder gezegd, lekker de boel de boel laten. En dan is het natuurlijk extra prettig als jouw vakantieverblijf van alle gemakken is voorzien. Gewoon, relaxen in alle luxe, zoals in het privézwembad in de voortuin. Wow!

Lees verder