Amsterdam krijgt veel nieuwe rondvaartboten
Over drie jaar is een aantal bekende rondvaartboten verdwenen uit het stadsbeeld van Amsterdam. Dat geldt onder meer voor de Hildebrand uit 1880 van Rederij de Nederlanden, de oudste boot van de stad, en de Soeverein van rederij Cruise, stelt Het Parool. Oorzaak is een nieuwe herverdeling van vergunningen voor grote rondvaartboten (boten van 14 tot 20 meter), die veel nieuwe partijen op de markt brengt.
Het betreft vergunningen voor de periode 2020-2030, schrijft de NOS. Amsterdam moest de markt openstellen voor nieuwe exploitanten als gevolg van een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Dit rechtsorgaan bepaalde dat Amsterdam niet meer licenties voor onbepaalde tijd mocht afgeven.
Verder zegt de gemeente te moeten voldoen aan Europese regels op het gebied van duurzaamheid en lawaai en wil Amsterdam de drukte op de grachten aanpakken. Alle rondvaartboten die over drie jaar varen, worden elektrisch aangedreven.
Honderden aanvragen
Er zijn 135 vergunningen verdeeld: 60 in de categorie gezichtsbepalend, voor opvallende boten, en 75 reguliere vergunningen. Die laatste zijn verdeeld via een loting, waarbij de nodige aanvragers mistastten. De gemeente kreeg honderden aanvragen binnen. De nieuwe boten moeten allemaal nog worden gebouwd.
Volgens wethouder Udo Kock (D66, waterbeheer) blijft een aantal klassieke Amsterdamse rondvaartboten behouden. Hij noemt daarbij de boot waarop het Nederlands elftal in 1988 door de grachten heeft gevaren. Veel rederijen die al heel lang rondvaarten door de stad verzorgen, zeggen echter dat ze nu boten naar de schroot moeten sturen of dreigen failliet te gaan.
In de rondvaartsector in de hoofdstad werken duizend mensen. De boten vervoeren jaarlijks naar schatting 4 miljoen toeristen.