Schadevergoeding ook bij technische problemen vliegtuig
Een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft grote consequenties voor de luchtvaartmaatschappijen. Zij moeten, volgens het Hof, passagiers ook een schadevergoeding betalen voor vertraging of annulering, die wordt veroorzaakt door onvoorziene technische problemen. Het Hof oordeelde dat een technisch mankement niet onder 'buitengewone omstandigheden' valt, maar gewoon onderdeel is van de bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen.
De claim
Bij vertraging van meer dan 3 uur hebben passagiers recht op een schadevergoeding van tussen de 250 en 600 euro. Dit is afhankelijk van de afstand van de vlucht. Uitgesloten zijn omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij redelijkerwijs niets tegen hadden kunnen doen, zoals extreme weeromstandigheden, verborgen fabricagefouten, sabotage en terrorisme
De rechtszaak
De zaak was door een Nederlandse passagier aangespannen bij de rechtbank ik Amsterdam. Zij had in 2009 29 uur vertraging op een vlucht van Quito (Ecuador) naar Amsterdam en claimde een vergoeding. KLM weigerde omdat er volgens de maatschappij sprake was van buitengewone omstandigheden: er waren twee onderdelen kapot, die vanuit Amsterdam moesten worden ingevlogen. Ook waren de onderdelen 'nog niet door de gemiddelde levensduur heen', zo zei KLM. De fabrikant had ook niet gewaarschuwd voor mogelijke mankementen.
De rechtbank Amsterdam legde de kwestie voor aan het Europese Hof, die ten gunste van de eiseres oordeelde. "Defecte onderdelen zijn voor risico van de vliegmaatschappij', aldus het Hof.
Het excuus van 'buitengewoon technische mankementen' blijkt vaak te worden gebruikt om claims af te wijzen, zo blijkt ook uit cijfers van Vlucht-vertraagd.nl. In eerste instantie wordt 76 procent van de claims daarop afgewezen, terwijl uiteindelijk in 98 procent van de gevallen de klant in het gelijk wordt gesteld.
Reacties
Link door het systeem verwijderd!