Koffer kwijt? Kans wordt kleiner
Vanaf vandaag treedt de nieuwe IATA-resolutie 753 in werking. Die richtlijn houdt in dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om de weg die een koffer van een passagier aflegt, op vier momenten te registreren. De maatregel moet zoekraken of vertragingen van bagage verminderen en het liefst voorkomen.
Al gebeurt het steeds minder, nog steeds raken koffers kwijt of worden met vertraging nabezorgd aan de reiziger. Voor de maatschappijen een grote kostenpost, voor de reiziger is het een grote ergernis. Niets is zo vervelend als op je vakantiebestemming aankomen en geen bagage op de band aantreffen. Met de nieuwe registratiemethode moet dit een stuk minder worden. Hierdoor stijgt ook de klanttevredenheid, en dat is de maatschappijen ook wat waard.
Wat houdt de regeling in?
Vooral bij overstappen, uitval van systemen of stakingen van personeel gaat het nog wel eens mis met de koffers. Daarom moeten alle bijna driehonderd luchtvaartmaatschappijen die aangesloten zijn bij IATA op vier momenten registreren waar de ruimbagage is. Dit gebeurt met een ‘bag tag’ die aan de koffer wordt bevestigd.
De informatie over de reis van de koffer kan gedeeld worden met de passagier, mogelijk via de app van de luchtvaartmaatschappij. Ook dat vinden reizigers volgens IATA een prettig idee.
De trackingmomenten zijn:
- Wanneer de koffer wordt afgegeven;
- Wanneer de koffer het ruim ingaat;
- Bij de transfer van de ene naar de andere luchtvaartmaatschappij;
- Wanneer de koffer op de band komt.
De maatregel betekent niet dat passagier en koffer tegelijkertijd aan boord gaan en dat er geen koffers meer zullen zoekraken, maar wel dat het gemakkelijker is om na te gaan op welk moment er iets fout is gegaan. Maatschappijen die geen overstapmogelijkheden hebben of niet aangesloten zijn bij IATA