Weg met het wegwerpplastic
Vroeger, toen vliegen nog leuk was (zie het filmpje op onze homepage), kreeg je aan boord je eten geserveerd op borden en met ‘echt’ bestek. Dat in de loop der tijd om allerlei redenen allemaal vervangen door plastic. Wegwerpplastic. Ontzettend slecht voor het milieu, maar daar hadden de airlines destijds geen oog voor. En we hadden er wellicht ook wat minder weet van. Dat het roer om moet met al dat plastic in de wereld mag zo ondertussen wel duidelijk zijn. En dat geldt ook voor het plastic in de lucht.
Deze week maakte United Airlines bekend dat ze de ‘milieuvriendelijkste vlucht ter wereld hebben uitgevoerd. Naast de recyclebare producten aan boord vloog de Boeing 737-900ER tussen Chicago en Los Angeles op een mix van 30 procent biobrandstof en 70 procent kerosine. Een reductie van de broeikasgassen met zo’n 60 procent, zo zegt de Amerikaanse maatschappij. Aan boord werd eten en drinken geserveerd in bakjes en bekers van recyclebaar materiaal en waren roerstokjes gemaakt van bamboe.
Ook Air France doet mee aan milieuvriendelijker initiatieven. Het wegwerpplastic gaat in de ban en wordt vervangen door recyclebare materialen. Dat betekent zo’n 100 miljoen plastic bekertjes, 85 miljoen stukken bestek en 25 miljoen plastic roerstaafjes minder. De eerste vlucht zonder plastic van Air France was op 5 juni tussen Parijs en Detroit.
Allemaal prima initiatieven om het ook in de lucht volledig plasticvrij te maken.
Minder vliegen?
Blijft natuurlijk de vraag of we dan ook niet minder moeten gaan vliegen. Het antwoord daarop kan natuurlijk ‘ja’ zijn als er alternatieve manieren om te reizen zijn. Een trein tussen Rotterdam en Parijs is net zo snel of sneller dan de vlucht Amsterdam naar Parijs. Goedkoper is het vaak niet. Maar misschien moeten we dan de treintickets goedkoper maken in plaats van de vliegtickets duurder.
Het antwoord is ‘nee’ als het gaat om langere vluchten of vluchten naar gebieden waar je niet op een andere manier naar toe kunt. Moeten we dan minder vliegen? Kan. Maar niet altijd is dat mogelijk. Als je bijvoorbeeld familie wilt bezoeken in het buitenland. Of zij jou. Roepen ‘minder vliegen’ is makkelijk, maar niet altijd een optie. Vliegen op biobrandstof is dat wel. En dat je daarvoor iets meer betaalt is dan wat mij betreft geen probleem.
Wat aan boord van vliegtuigen gebeurt is de verantwoordelijkheid van de vliegtuigmaatschappijen en alle lof om daar het plastic gebruik te verminderen.
Maar dat plastic. Dat wereldwijde probleem van plastic soep in de oceanen. Plastic afval op de straten, plastic flesjes en ander plastic in de bermen, in bossen en op de stranden. Weet je wie daarvoor verantwoordelijk zijn?