Boardingpass overbodig voor compensatieclaim

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Boarding pass op horloge

Luchtvaartmaatschappijen mogen niet langer compensatie weigeren als passagiers geen papieren boardingpass kunnen overhandigen bij het indienen van een claim. Dat is een duidelijk signaal naar de airlines om te stoppen met het opvragen van onnodige documenten.

In een eerdere uitspraak besliste het Franse Hof van Cassatie dat het aan de gedupeerde passagiers van een vertraagde vlucht is om de instapkaart te verstrekken als bewijs van hun aanwezigheid bij de incheckbalie. Deze uitspraak wordt nu onderuitgehaald door het Hof van Justitie.

Digitale boardingpass

Wie online incheckt krijgt bij de meeste luchtvaartmaatschappijen de optie om de boardingpass naar hun mobiele telefoon te sturen. De mobiele instapkaart bevat alle informatie die ook op een papieren boardingpass staat en is in combinatie met een geldig legitimatiebewijs voldoende om aan boord te komen. De verzoekers in deze zaak zijn dan ook van mening dat met deze digitale ontwikkeling rekening moet worden gehouden bij het toekennen van compensatie in geval van vluchtvertraging. Ook veronderstellen zij dat het in bezit zijn van een boardingpass niet aantoont dat een passagier zich daadwerkelijk bij een incheckbalie heeft gemeld of aan boord van het vertraagde toestel was.

Uitspraak Europees Hof van Justitie

Het Hof stelt hierover dat de passagiers alleen verplicht zijn om een bevestigde boeking te hebben en zich te melden bij de incheckbalie voor het inchecken voor de vlucht. Bij een claim voor compensatie vanwege een vluchtvertraging is er dus geen verplichting om een instapkaart aan de luchtvaartmaatschappij te overhandigen. Als de luchtvaartmaatschappij over informatie beschikt die aantoont dat een passagier niet aan boord was van een vertraagde vlucht, dan is het aan de nationale rechter om dit na te gaan en daar een uitspraak over te doen.

Bewustwording reizigers in EU

Het ECC is expert op het gebied van Europees consumentenrecht en aanspreekpunt voor juridische vragen en klachten van consumenten in de EU. Het heeft centra in dertig landen. Door reizigers actief te informeren over de rechten die zij hebben, bijvoorbeeld in geval van vluchtvertraging of – annulering, vergroot het ECC de bewustwording onder reizigers en wordt het ze makkelijker gemaakt om te claimen waar ze recht op hebben. Zo kunnen reizigers via een zogeheten vluchtcalculator op de website van het ECC gratis uitrekenen hoe hoog de vergoeding is waar ze recht op hebben.

Reactie toevoegen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Bij Nederlandse sportliefhebbers staan de Belgische Ardennen jaarlijks op de agenda, met Formule 1-coryfee Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps en wielrenner Mathieu van der Poel in de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De streek in het zuidoosten van België bekoort ook Nederlandse vakantiegangers, vooral gezien het grote aantal toeristische verrassingen.

Lees verder

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober is het duidelijk: nadat de mondkapjes al verplicht waren in het openbaar vervoer worden ze ook verplicht in winkels en publieke binnenruimtes. Nederland is daarmee niet het enige land, ook in veel andere landen zijn mondkapjes verplicht. Handig en noodzakelijk om er dus voldoende te hebben. Maar welke mondkapjes moet je nu gebruiken? Zijn ze allemaal even goed? En klopt de naam ‘mond’kapjes wel?

Lees verder

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Uiteraard neem je je smartphone mee op reis, want wat moet je doen zonder mobiel? Je wilt immers in contact blijven met iedereen en de smartphone gebruik je vaak ook als camera. Het is wijs om vooraf bepaalde apps te downloaden.

Lees verder

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder

Blijf de hitte de baas: handige tips

Blijf de hitte de baas: handige tips

Tropisch warm in Nederland? Jazeker, het komt eigenlijk best vaak voor. Vorig jaar hadden we een tropische periode Ook komende week stijgen de temperaturen tot boven de 30 graden en is het hitteplan van RIVM actief. We weten allemaal dat we moeten zorgen voor afkoeling, zowel voor onszelf als voor onze huisdieren. Veel drinken is tip nummer 1. Maar wat kun je, zeker in deze coronatijd, nog meer doen?

Lees verder

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Juist in deze corona-tijd is het heel belangrijk dat (hotel)kamers goed worden schoongemaakt en gedesinfecteerd. Veel hotels en accommodaties zorgen daar goed voor, maar er zijn er ook die nogal wat steken laten vallen, zo blijkt uit recent onderzoek van Inside Edition.

Lees verder