Vergoeding bij vertraging vluchten
Wanneer je aanspraak wilt maken op vergoeding dan kun je de luchtvaartmaatschappij een brief sturen. Bewaar in ieder geval altijd alle bonnen, tickets en ander bewijsmateriaal. Elke luchtvaartmaatschappij kan je informeren hoe u het beste een claim kunt indienen en ze hebben er vaak speciale klachtenformulieren voor. Wil je niet zelf de claim indienen of reageert de vliegmaatschappij niet naar wens of zelfs helemaal niet, dan zijn er verschillende bureaus die je claim voor jou kunnen indienen en afhandelen.
Klachten over luchtvaartmaatschappijen kun je ook kwijt bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De inspectie houdt toezicht op de juiste toepassing van deze Europese regels.
Waar heb je recht op bij vertraging of annulering?
- Is je vlucht geannuleerd dan heb je meestal recht op een vergoeding en krijg je de aankoopprijs van je vliegticket terug.
- Is je aansluitende vlucht geannuleerd en kun je niet verder reizen dan moet de vliegmaatschappij je een gratis vlucht aanbieden naar de luchthaven van vertrek.
- Gaat het om een natuurramp dan is de maatschappij verplicht je de prijs van het ticket terug te betalen.
- Is je vlucht omgeboekt (de maatschappij heeft de route en/of het vluchtnummer veranderd) dan leidt dat vaak tot vertraging en heb je recht op vergoeding.
Tip: neem geen vouchers aan. Ze zijn vaak lastig in te wisselen, hebben een geldigheidsdatum en zijn jouw naam gesteld. Ook vervalt je recht op verdere vergoeding.
- twee uur of meer voor vluchten van 1500 kilometer of minder;
- drie uur of meer voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 kilometer;
- vier uur of meer voor alle vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km;
heb je recht op eten en drinken, twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails.
Heb je meer dan vijf uur vertraging en besluit je de vertraagde vlucht niet te nemen dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht ook het ticket terug te betalen. Ook wanneer je vlucht vertraging heeft, en je al tenminste halverwege de reis bent en besluit niet verder te reizen moet de vliegmaatschappij je een vlucht terug aanbieden, naar de luchthaven van waar je bent vertrokken.
Bij vertraging van één dag of meer moet de vliegmaatschappij voor een hotel zorgen, inclusief het vervoer naar en van het hotell.
Geldelijke compensatie
Hoeveel geld je krijgt hangt af van ondermeer de afstand van de oorspronkelijke vlucht en het verschil in aankomsttijd van de vervangende vlucht. Ook bij annulering krijg je compensatie.
Globaal gelden de volgende bedragen:
- Voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan twee uur: € 125,--.
- Voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan twee uur: € 250,--.
- Voor vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 kilometer en voor alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 3 uur: € 200,--.
- Voor vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 kilometer en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 3 uur: € 400,-.
- Voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 4 uur: € 300,--.
- Voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 4 uur: € 600,--.
Uitzonderingen
Er zijn omstandigheden waarbij het recht op compensatie bij annulering niet geldt..
- Wanneer je ruim, minimaal twee weken van tevoren, bericht krijgt van de maatschappij over de annulering van de vlucht.
- Wanneer je tussen zeven en veertien dagen bericht krijgt van de maatschappij over de annulering en je een vervangende vlucht op dezelfde dag aangeboden krijgt. Deze vervangende vlucht mag niet meer dan twee uur eerder vertrekken en vier uur later oorspronkelijke tijd aankomen.
- Wanneer je binnen zeven werkdagen voor de vlucht bericht krijgt over de annulering en de maatschappij je een andere vlucht op dezelfde dag aanbiedt. Deze vlucht mag niet meer dan één uur eerder vertrekken en twee uur later dan de oorspronkelijke tijd aankomen.
Claimmaatschappijen:
aviaclaim.eu/nl
ticketclaim.nl
euclaim.nl
rinconpardo.nl