Steeds vaker op vakantie rond een thema
De cultuur-, wandel- en fietsreizen krijgen als traditionele themavakanties concurrentie. Nederlanders willen wellness, shoppen, zich spiritueel ontdekken, een taal leren spreken of zich op kookgebied ontwikkelen. De wens voor deze relatief nieuwe thema’s blijkt uit de jongste studie van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op basis van een met TNS NIPO uitgevoerd onderzoek onder 30.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
De meeste potentie zit in taalreizen en culinaire vakanties. ,,Daar is steeds meer belangstelling voor,” aldus een woordvoerster van NBTC NIPO Research. ,,Het aantal Nederlanders dat de komende drie jaar een taal- of culinaire reis wil ondernemen, ligt bijna 4,5 keer groter dan de afgelopen drie jaar.”
Cultuur, wandelen, fietsen, shoppen
Uit het onderzoek komt naar voren dat zo’n 1,5 miljoen Nederlanders binnen nu en 2018 een cultuurvakantie wil doen. Wandelvakanties staan bij 1,4 miljoen Nederlanders op het verlanglijstje, fietsvakanties bij ruim 1,1 miljoen. Een speciale reis om te gaan shoppen ziet 1 miljoen mensen de komende drie jaar wel zitten.
Hogere bestedingen
Themavakanties zijn volgens het NBTC weliswaar een niche (het merendeel van de Nederlanders gaat met de tent of caravan op vakantie of neemt het vliegtuig voor een zonvakantie), maar ze zijn interessant voor de toeristische sector vanwege de veelal hogere bestedingen door de vakantiegangers.
Veel themavakanties worden gedaan door mensen in de hogere welstandsklasse, zoals fietsen, wandelen en cultuur. Jongeren maken daarentegen graag actieve of avontuurlijke vakanties. Fiets- en cruisevakanties blijven het geliefdst bij 55-plussers.