Vechten voor vergoeding bij vertraagde vlucht
In slechts 20 procent van de gevallen betalen vliegtuigmaatschappijen rechtmatige claims van passagiers, die met vertraging te maken hebben gehad. Uit onderzoek van de Consumenten Reisgids blijkt bovendien dat vaak pas wordt betaald na tussenkomst van de rechter of incassobureaus. Op basis van een Europese verordening heeft een passagier recht op schadevergoeding als er sprake is van een vertraging van meer dan drie uur.
De compensatie is vastgelegd door het Europese Hof van Justitie. Enkele regels: je moet vliegen vanaf een luchthaven in de Europese Unie, ongeacht de luchtvaartmaatschappij, of je reist vanuit een land buiten de Europese Unie naar een luchthaven binnen de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.
Afhankelijk van afstand
De uiteindelijke vergoeding is afhankelijk van de gevlogen afstand.
= 250 euro per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;
= 400 euro per passagier voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 kilometer en voor vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie tussen 1500 en 3500 kilometer;
= 600 euro per passagier voor alle vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie van meer dan 3500 kilometer.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond komt naar voren dat luchtvaartmaatschappijen in 95 procent van de gevallen een verzoek om compensatie direct afwezen. De bedrijven schermen in dergelijke gevallen veelal met technische problemen. Dat is echter geen overmacht, maar een bedrijfsrisico, aldus de bond.
Ook de verplichte verzorging van vertraagde passagiers, eveneens vastgelegd in Europese regelgeving, wordt nauwelijks nagekomen. Slechts in 17 procent van de gevallen werden eetbonnen uitgedeeld, zo heeft de Consumentenbond geconstateerd.