Corendon wil coronavouchers voorlopig niet uitbetalen
Corendon gaat coronavouchers alleen aan reizigers uitbetalen als er een voucherfonds is. De reisorganisatie heeft dit Autoriteit Consument & Markt (ACM) laten weten, schrijft de NOS. De toezichthouder stelt in een reactie dat het ‘in principe gewoon een verplichting is’ om terug te betalen. Op korte termijn betreft het volgens Corendon 6500 vouchers.
Reisorganisaties zetten sinds 16 maart vorig jaar, bij het begin van de coronacrisis, geannuleerde reizen van consumenten om in vouchers. Zo’n tegoedbon geeft de reiziger recht op een nieuwe reis of, na verloop van tijd, teruggave van de reissom. Reisorganisaties zijn verplicht uiterlijk binnen een jaar min een dag geld uit te keren. Maandag is voor de eerste tegoedbonnen de uiterste terugbetaaldatum aangebroken.
Het kabinet beloofde in december een voucherfonds, om noodlijdende reisorganisaties met de teruggave te helpen. Organisaties die onvoldoende geld in kas hebben om hun klanten terug te betalen, kunnen aanspraak maken op het fonds van 400 miljoen euro. Maar het voucherfonds is er nog niet. Dat ligt nog ter goedkeuring bij de Europese Commissie.
,,Het is heel vervelend dat dat fonds vertraagd is”, zegt Corendon-directeur Steven van der Heijden tegen de NOS. ,,We hebben een ongelooflijk dramatisch jaar. We hebben al voor 15 miljoen euro aan vouchers terugbetaald, maar we kunnen hier pas mee doorgaan als het voucherfonds operationeel is. Want wat niet kan, kan gewoon niet.” Corendon houdt er rekening mee dat toezichthouder ACM niet gaat handhaven op de verplichting tot het fonds er is. ,,Het zou wel heel wonderlijk zijn als de ene tak van de overheid gaat handhaven, terwijl de andere tak van de overheid de reden is dat het fonds er nog niet is”, aldus Van der Heijden.
TUI en Sunweb zien geen problemen
Andere grote reisorganisaties voorzien volgens de NOS geen problemen met uitbetalen. Zowel TUI als Sunweb zegt dat ze in maart maar enkele aflopende vouchers hebben. ,,De piek van geannuleerde vakanties lag in mei”, zegt een woordvoerder van Sunweb. De verwachting is dat tegen die tijd het voucherfonds actief is.
Bij Corendon verlopen komende week naar eigen zeggen 6500 vouchers. ,,Wij waren vorig jaar heel vroeg met de uitgifte van vouchers. Dat vonden mensen toen heel klantvriendelijk. Maar daardoor krijgen we nu de eerste golf van ellende over ons heen”, zegt Van der Heijden.
De Consumentenbond noemt het een slechte zaak dat Corendon niet doorgaat met betalen zonder fonds. ,,Normaal horen consumenten binnen veertien dagen hun geld terug te krijgen”, zegt een woordvoerder. ,,Iedereen is nu heel flexibel geweest. Er zijn afspraken met de toezichthouder gemaakt. Daar hoort wel een harde deadline bij. Corendon wist dat die datum eraan zat te komen. Het is dus heel raar dat ze zich nu verschuilen achter het voucherfonds.”
Klanten hoeven geen medelijden te hebben met Corendon, vindt de bond. ,,Consumenten hebben al een jaar lang een renteloze lening aan het bedrijf verstrekt. En dat terwijl ook veel van die consumenten het moeilijk hebben door de coronacrisis. Die willen gewoon hun geld terug. En daar hebben ze recht op.”