Hotelprijzen stijgen weer

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Bed
Bed
Tijdens de eerste helft van 2013 is de gemiddelde prijs van een hotelkamer wereldwijd gestegen met 2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, zo blijkt uit de laatste Hotels.com Hotel Price Index (HPI). De stijging is relatief klein, maar volgt de trend van geleidelijk oplopende tarieven sinds begin 2010. De gemiddelde prijzen zijn nu bijna terug op het niveau van 2006, het jaar voorafgaand aan de start van de wereldwijde financiële crisis.

Bij de start van de HPI in 2004 is de beginwaarde vastgesteld op 100. HPI registreert de prijzen die hotelgasten wereldwijd daadwerkelijk betalen voor hun accommodaties. Tijdens de eerste helft van 2013 stond de index op 111, acht punten onder het topniveau uit de eerste helft van 2007 en elf punten hoger dan bij de lancering.

Resultaten wereldwijd

De regio Latijns-Amerika behaalde met een stijging van 7 procent het beste resultaat sinds twee jaar. Geholpen door de aanwakkerende economie in de VS presteerden ook Noord-Amerika en de Cariben beter dan het wereldwijde gemiddelde, met stijgingen van respectievelijk 3 procent en 5 procent.

In de Pacific zorgde een terugval van de Australische delfstoffenindustrie voor een daling van het aantal zakelijke reizigers. Vooral West-Australië zag het aantal reizigers afnemen. Hierdoor steeg ook de hotelprijs minder: 1 procent.

Met een eurozone die officieel maar net uit de recessie is, blijven ook Europa en het Midden-Oosten achter met een stijging van  1 procent. David Roche, President Hotels.com, zegt: “Het lijdt geen twijfel dat de Europese hotelprijzen tot de zwaarst getroffene behoren sinds de economische teruggang in 2008/2009. Het feit dat de eurozone groei heeft gekend tijdens de eerste twee kwartalen van 2013 bewijst dat de economische crisis afzwakt, maar nog niet helemaal voorbij is. In veel van de bestemmingen die het hardst werden geraakt, zijn de hotelprijzen gestabiliseerd en enkele van deze bestemmingen laten weer gezonde stijgingen zien.”

Azië was met een daling van 2 procent de enige regio waarin de prijzen omlaag gingen tijdens de eerste helft van 2013. Hoewel afzonderlijke steden in deze regio goed presteerden, droegen de waardedalingen van de yen en de roepie in combinatie met een daling van het aantal inkomende bezoekers in China bij aan dit resultaat. Het toerisme vanuit China is nog niet beïnvloed door de afzwakking van de Chinese economie en blijft toenemen.
Volgens het China Tourism Academy rapport 2013 is China officieel ’s werelds grootste uitgaande toeristenmarkt geworden, met een geschatte 83 miljoen overzeese reizen gemaakt door Chinese burgers. De Wereld Toerisme Organisatie van de Verenigde Naties maakte tevens bekend dat Chinese reizigers 102 miljard dollar spendeerden aan internationaal toerisme in 2012, 40% meer dan in 2011, waarmee zij de meer gevestigde toeristenmarkten van Duitsland en de VS overtreffen. Internationaal reizen blijft een ambitie van met name veel jongere reizigers, die beschikken over het besteedbaar inkomen om naar het buitenland te reizen.”

Nederlandse hotelprijzen

In Nederland betaalden reizigers van over de hele wereld gemiddeld € 121 per hotelovernachting in de eerste helft van 2013, 4 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar (€ 127). Amsterdam bleef, met een gemiddelde kamerprijs van €135 per overnachting, ondanks een prijsdaling van 2 procent, de duurste bestemming, gevolgd door Maastricht (€ 113) en Den Haag (€ 106).

 

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Voor veel mensen is een hotelkamer vooral om in te slapen. Zeker bij een stedentrip of weekendje weg is de overnachting vaak ondergeschikt aan de bestemming. Maar een fijn hotel, luxe kamer en een heerlijk bed dragen zeker bij aan het plezier van het nachtje of weekendje weg. En dat hoeft echt niet duur te zijn.

Lees verder

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

De Jaarbeurs in Utrecht is van 12 tot en met 15 januari 2023 weer het toneel van de Vakantiebeurs. De echte reisliefhebber heeft die data uiteraard al in zijn of haar agenda staan, want voor het eerst sinds 2020 is er weer sprake van een fysiek evenement. In 2021 en 2022 ging de Vakantiebeurs vanwege corona niet door of was er sprake van een online editie.

Lees verder

Win een boek over blijvend geluk

Win een boek over blijvend geluk

Geluk... wat 'Hygge' is voor Denemarken en 'Ikigai' voor Japan, is 'Haengbog' voor Zuid-Korea. En the Korean Wave zal waarschijnlijk niet veel mensen ontgaan zijn; van literatuur, films en keramiek tot restaurantjes en K-pop. Zuid-Korea is het land waar de mensen samen eten, familie belangrijk is, de natuur wordt omarmd en schoonheid een groot goed is.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder

Welke fietsendrager heb je nodig op vakantie?

Welke fietsendrager heb je nodig op vakantie?

Wil je graag je eigen fiets meenemen op vakantie met de auto? Dan kun je het beste een fietsendrager aanschaffen en monteren. Met een fietsendrager kun je namelijk alle kanten op. Zeker als je veel met de auto onderweg bent voor langere tijd of voor een vakantie, is een fietsdrager de ideale manier om je fiets mee te nemen. Toch is niet iedere fietsendrager geschikt voor elke fiets of elke auto. Daarom in dit artikel tips om de juiste fietsendrager te kiezen.

Lees verder