Vakantie zonder Social Media
De populariteit van sociale netwerken ten spijt: uit onderzoek van vliegticketzoekmachine Skyscanner blijkt dat het gebruik van sociale media bij een meerderheid tijdens de vakantie daalt. Een aanzienlijke groep logt tijdens de vakantie zelfs helemaal niet in.
Op vakantie gaan betekent voor veel mensen even afstand nemen van de dagelijkse gang van zaken. En dat houdt voor de meerderheid van de Nederlanders (37 procent) in dat ze ook graag online een break nemen en het contact met het thuisfront beperken tot het strikt noodzakelijke. SMS is nog steeds een populair communicatiemiddel (20 procent) maar is ingehaald door berichtendiensten zoals WhatsApp, Facetime en Skype (22 procent). De populariteit van deze laatste diensten neemt toe naarmate de leeftijd afneemt: het omslagpunt ten koste van SMS ligt al in de categorie 50- tot 60-jarigen, terwijl van de vakantiegangers onder de 40 nog maar 16 procent gebruik maakt van SMS. Facebook als communicatiemiddel met het thuisfront is maar bij 11 procent populair.
Thuis bijpraten
Vertellen hoe leuk de vakantie is doen Nederlanders thuis wel zo blijkt dan ook uit het Skyscanner onderzoek. Van degenen die tijdens hun vakantie inloggen op een sociaal netwerk, doet 23 procent dat vooral om vakantie ervaringen te delen, voor de overige 77 procent is op de hoogte blijven van het wel en wee van het thuisfront de belangrijkste reden.
Van de respondenten die aangaven gebruik te maken van Social Media (94 procent van alle ondervraagden), gaf 34 procent aan tijdens hun vakantie helemaal niet in te loggen. 53 procent doet dat wel, maar minder vaak dan thuis. Slechts 10 procent is op vakantie even vaak online als thuis. Slechts 3 procent gebruikt de vrije tijd om juist vaker in te loggen op een sociaal netwerk.
Leeftijd maakt wel enig verschil: bij de jongere Social Media gebruikers onder de 30 geeft 28 procent aan helemaal niet in te loggen tijdens hun vakantie, 50 procent minder vaak en 22 procent even vaak.
Geen kaartjes meer
Nog maar iets meer dan 9 procent van de vakantiegangers stuurt een ansichtkaartje. Van de ouderen moeten we het ook niet hebben om nog zo’n leuke handgeschreven kaart te ontvangen: slechts 12 procent van de 60-plussers neemt deze moeite en dit aantal is precies even hoog als in de leeftijdsgroep onder de 30.