Vakantie zonder Social Media

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

tablets
tablets
De populariteit van sociale netwerken ten spijt: uit onderzoek van vliegticketzoekmachine Skyscanner blijkt dat het gebruik van sociale media bij een meerderheid tijdens de vakantie daalt. Een aanzienlijke groep logt tijdens de vakantie zelfs helemaal niet in.

Op vakantie gaan betekent voor veel mensen even afstand nemen van de dagelijkse gang van zaken. En dat houdt voor de meerderheid van de Nederlanders (37 procent) in dat ze ook graag online een break nemen en het contact met het thuisfront beperken tot het strikt noodzakelijke. SMS is nog steeds een populair communicatiemiddel (20 procent) maar is ingehaald door berichtendiensten zoals WhatsApp, Facetime en Skype (22 procent). De populariteit van deze laatste diensten neemt toe naarmate de leeftijd afneemt: het omslagpunt ten koste van SMS ligt al in de categorie 50- tot 60-jarigen, terwijl van de vakantiegangers onder de 40 nog maar 16 procent gebruik maakt van SMS. Facebook als communicatiemiddel met het thuisfront is maar bij 11 procent populair.

Thuis bijpraten

Vertellen hoe leuk de vakantie is doen Nederlanders thuis wel zo blijkt dan ook uit het Skyscanner onderzoek. Van degenen die tijdens hun vakantie inloggen op een sociaal netwerk, doet 23 procent dat vooral om vakantie ervaringen te delen, voor de overige 77 procent is op de hoogte blijven van het wel en wee van het thuisfront de belangrijkste reden.
Van de respondenten die aangaven gebruik te maken van Social Media (94 procent van alle ondervraagden), gaf 34 procent aan tijdens hun vakantie helemaal niet in te loggen. 53 procent doet dat wel, maar minder vaak dan thuis. Slechts 10 procent is op vakantie even vaak online als thuis. Slechts 3 procent gebruikt de vrije tijd om juist vaker in te loggen op een sociaal netwerk.
Leeftijd maakt wel enig verschil: bij de jongere Social Media gebruikers onder de 30 geeft 28 procent aan helemaal niet in te loggen tijdens hun vakantie, 50 procent minder vaak en 22 procent even vaak.

 

Geen kaartjes meer

Nog maar iets meer dan 9 procent van de vakantiegangers stuurt een ansichtkaartje. Van de ouderen moeten we het ook niet hebben om nog zo’n leuke handgeschreven kaart te ontvangen: slechts 12 procent van de 60-plussers neemt deze moeite en dit aantal is precies even hoog als in de leeftijdsgroep onder de 30.

 

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

De leukste beurs voor fietsers en wandelaars wordt in 2023 gehouden op 24, 25 en 26 februari in de Jaarbeurs in Utrecht. Op de beurs weer allerlei nieuws en info over fiets- en wandelbestemmingen, en de bekendmaking van de winnaar van de ‘beste fietsroute van 2023’. En om het helemaal een feestje te maken geven we in samenwerking met de Fiets en Wandelbeurs entreekaarten weg.

Lees verder

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Voor veel mensen is een hotelkamer vooral om in te slapen. Zeker bij een stedentrip of weekendje weg is de overnachting vaak ondergeschikt aan de bestemming. Maar een fijn hotel, luxe kamer en een heerlijk bed dragen zeker bij aan het plezier van het nachtje of weekendje weg. En dat hoeft echt niet duur te zijn.

Lees verder

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

De Jaarbeurs in Utrecht is van 12 tot en met 15 januari 2023 weer het toneel van de Vakantiebeurs. De echte reisliefhebber heeft die data uiteraard al in zijn of haar agenda staan, want voor het eerst sinds 2020 is er weer sprake van een fysiek evenement. In 2021 en 2022 ging de Vakantiebeurs vanwege corona niet door of was er sprake van een online editie.

Lees verder

Win een boek over blijvend geluk

Win een boek over blijvend geluk

Geluk... wat 'Hygge' is voor Denemarken en 'Ikigai' voor Japan, is 'Haengbog' voor Zuid-Korea. En the Korean Wave zal waarschijnlijk niet veel mensen ontgaan zijn; van literatuur, films en keramiek tot restaurantjes en K-pop. Zuid-Korea is het land waar de mensen samen eten, familie belangrijk is, de natuur wordt omarmd en schoonheid een groot goed is.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder