Nederlanders ontdekken de cruise
Dat cruisen anno nu niet hetzelfde is als zo’n 20 jaar geleden merken steeds meer Nederlanders. In 2017 steeg het aantal Nederlandse cruisereizigers met 6 procent, zo blijkt uit onderzoek van Cruise Lines International Association (CLIA).
De toename van 6 procent (6000 passagiers) betekent een recordjaar. Het Middellandse Zeegebied is nog steeds het favoriete cruisegebied van Nederlandse reizigers, ondanks een geringe afname ten opzichte van 2016. In 2017 was Noord-Europa het op een na populairste gebied met een groei van 13 procent. Het Caribische gebied groeide zelfs met meer dan 27 procent en komt qua populariteit op de derde plaats.
Wat is er zo anders aan de moderne cruises?
De focus van de moderne cruisegangers ligt op beleving en ervaring, zowel aan boord als aan wal. Je kunt dan ook spreken van 8 trends waar de cruisemaatschappijen zich op richten:
-
Nieuwe generaties. (Jonge) mensen die voor het eerst gaan cruisen. Zij willen waar voor hun geld, social media speelt een rol maar bovenal is er behoefte aan ervaring en entertainment.
Skipped generaties. Grootouders die met hun kleinkinderen gaan cruisen omdat voor jong en oud genoeg te beleven en te ervaren is. - Het belang van goed advies om de juiste en passende cruise te kiezen.
- Riviercruises worden steeds populairder omdat ook hier het imago sterk veranderd en de cruisen zich richten op beleving en ervaring. Nieuwe moderne schepen, nieuwe bestemmingen…
- Expeditiecruises. Sluiten weer aan bij ervaring en beleving.
- Ervaring en beleving zowel aan boord als aan de wal. Geen ‘sight seeing’ maar ‘sight doing’. Ga van boord met de kok en koop een zalm op de markt en kijk aan boord hoe die wordt klaarmaakt, leer een taal terwijl je aan boord bent. Doe, ervaar, beleef.
- Merken aan boord. Jamie Oliver, Starbucks, Lego… het is er allemaal.
- Nieuwe technologie. Gebruik apps aan boord, internet, social media en nog veel meer.
- En het belangrijkste: bestemming. De cruiseganger wil een stad ontdekken. Veel cruisemaatschappijen bieden daarom een langer verblijf in een haven. Je kunt deelnemen aan een privé-tour, zelf op pad gaan, met een local door de stad. Kortom, een breed scala aan mogelijkheden.
Alle cruisecijfers voor Nederland:
Opvallend in de cijfers is de stijging van het aantal korte cruises van twee tot drie dagen, waaruit blijkt dat veel mensen voor het eerst een cruise uitproberen. Ten opzichte van 2016 groeide het aantal ‘shortbreak’ cruises met 37 procent.
- Bijna 6 procent meer Nederlandse reizigers ondernamen een cruise in 2017
- Meer dan een kwart koos voor een cruise in het Middellandse Zeegebied
- Desondanks was er een afname van 12 procent in oostelijke en westelijke Middellandse zeecruises.
- Cruises naar Noord-Europa groeiden met 13.7 procent.
- De Baltische staten waren ook in trek met een groei van 39 procent.
- Een recordaantal passagiers gingen naar de Canarische eilanden; een groei van 31 procent.
- Na de Europese vaargebieden blijft het Caribische gebied de eerste keus voor een cruise verder weg: 22.000 mensen maakten een Caribische cruise.
- Reizigers met een gemiddelde leeftijd van 48 jaar blijven gemiddeld 8 dagen aan boord, terwijl veel 60-plussers tussen de 15 en 20 dagen aan boord zijn.
Andy Harmer, SVP Membership van CLIA, zegt: “De toename van Nederlandse cruisepassagiers is zeer bemoedigend. Net als vorig jaar verblijven ze gemiddeld 9 dagen aan boord, dat is meer dan de Zuid-Europeanen. Nederlandse cruisepassagiers zijn ook avontuurlijker ingesteld en kiezen vaker voor een ontdekkingscruise naar bestemmingen als de Galapagoseilanden, Antarctica en het Noordpoolgebied. Dit cruisesegment zag een groei van meer dan 10 procent in 2017 in vergelijking met 2016.”
Verder blijken Nederlandse reizigers ook meer dan gemiddeld verre cruises te maken. Cruises in Zuid-Amerika en door het Panamakanaal groeiden met 30 procent.
Europese cruisecijfers
De gehele Europese cruisemarkt groeide de afgelopen tien jaar onafgebroken naar een aantal van 6.9 miljoen Europese passagiers in 2017. De belangrijkste Europese groeimarkt is Duitsland met bijna 2.2 miljoen cruisepassagiers. De bevindingen van 2017 tonen een duidelijk en logisch verband tussen leeftijd en lengte van de cruise, zo neemt de lengte van de cruise toe met de leeftijd. De jongste cruisers zijn de Italianen, terwijl de oudsten uit het Verenigd Koninkrijk komen.
- 6,941,000 Europeanen ondernamen een cruise in 2017 met een gemiddelde duur van 8 nachten.
- Duitsland blijft de belangrijkste markt met 2,189,000 passagiers en met een significante groei van 8.5 procent in een jaar.
- Het Verenigd Koninkrijk had, met een toename een half procent een record jaar met bijna 1.95 miljoen passagiers.
- Italië herstelt zicht goed na de dip in 2016 met een groei van 2.5 procent.
- 4 van de 5 Europeanen cruisen in Europa. Het Middellandse Zeegebied blijft het populairste, maar Noord-Europa wordt met een groei van 8 procent steeds belangrijker.
Meer lezen over cruisen? Laat je inspireren door het reisverhaal met de HAL en de cruise naar de Arabische Emiraten.