Influencers in Holland
Zeven internationale influencers, samen goed voor een half miljoen volgers op Instagram, trokken een weekje op uitnodiging van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) kriskras door ons land. Kriskras, omdat het doel was de buitenwereld te laten zien dat Holland meer is dan Amsterdam. En zo ontdekten de invloedrijke personen de Veluwe, het Groningse Bedum (‘het Pisa van het noorden’) en het Groene Hart, voor een middagje Bodegraven-Reeuwijk en Woerden.
Het AD in die laatste regio kwam op het idee te peilen wat de influencers ervan vonden. Wat blijkt? Het gehalte Groene Hart in de Instagramposts valt behoorlijk tegen. Alleen kaasmaker Jos van Riet uit Woerden kan volgens de krant tevreden zijn, hij is enkele keren genoemd. Zo typeert de Amerikaanse Victoria Rutwind hem als ‘the master’. ‘He’s 80 and has been making cheese since he was 14!’ is haar verdere bijdrage.
Geloven in 'bestemmingsmanagement'
Misschien onderschat ik de macht van de grote getallen of de kracht van influencers, maar ik kan me niet voorstellen dat Amerikanen, die Holland of The Netherlands op hun verlanglijstje hebben staan, het Rijksmuseum nu inruilen voor Van Riet of het Vondelpark voor de Veluwe. Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen daarentegen gelooft heilig in dit ‘bestemmingsmanagement’, vertelt hij aan Omroep Gelderland. ,,We moeten anders naar toerisme kijken”, aldus Dijkema, die samen met het NBTC de influencers naar ons land haalde. In het artikel spreekt hij de hoop uit dat ‘de Instagramposts mensen warm maken ook eens andere plekken op de Veluwe te bezoeken of om buiten het seizoen de bekende trekpleisters aan te doen’. En nu maar hopen dat de Veluwe vaker wordt genoemd dan Woerden.
Helft influencers wordt gewantrouwd
Het ontdekkingsreisje van de influencers komt wel op een vervelend moment, voor zowel Dijkema als het NBTC. Recent onderzoek van de Reputatiefabriek onder 1018 respondenten wees uit dat het merendeel van de influencers niet wordt vertrouwd. Het wantrouwen is voornamelijk ontstaan door het promoten van een onrealistische levensstijl of producten van derden, het gebruik van bewerkte foto’s en de inzet van nepvolgers. Voor dat laatste wordt gekozen om uitnodigende partijen – zoals verkeersbureaus en pr-organisaties – te verleiden, aangezien die zich vaak blind staren op de aantallen likes en followers.
Maar er is goed nieuws voor de kleintjes, in binnen- en buitenland: uit dezelfde studie komt ook naar voren dat de helft van de ondervraagden wél vertrouwen heeft in het jonge fenomeen micro-influencers. Personen in deze groep hebben meestal veel minder volgers (50.000 of minder), maar bezit specifieke kennis over zaken als food en fitness of doelgroepen als 50Plus en naturisme. En hun informatie wordt geloofwaardiger geacht, wijst het onderzoek van de Reputatiefabriek uit. Een interessant geluid in een wereld waarin groot nogal eens wordt verward met goed.