Cruisemaatschappijen werken aan beter imago

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reisMet de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van  drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lopen Nederlanders minder warm voor deze bijzondere vorm van een 'all inclusive' vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip.

Er is een aantal redenen voor deze terugloop, zo verklaart Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. "Er is een verschuiving van in- en ontschepingshavensverder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren."

Tripadvisor NL 728x90

Imago van cruisen

Daarnaast hebben Nederlanders een ander beeld van cruises dan bijvoorbeeld Duitsers of mensen uit Groot-Brittannië, waar het aantal cruisegangers vorig jaar juist behoorlijk steeg. Nederlanders associëren een cruisevakantie met in de rij staan voor het eten, dure extra's die niet inbegrepen blijken, grote mensenmassa's aan boord en weinig tijd omdoor te brengen in de havens die het schip onderweg aandoet. "Een mooie taak voor de cruisemaatschappijen om dat beeld te veranderen", zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA.
Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal uitgewerkt. "Van belang is wel dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod. Niet alleen wat bestemmingen betreft, maar elke rederij heeft een eigen 'signatuur'. Er zijn maatschappijen waar het aan boord informeel aan toegaat, er zijn grote en kleine schepen. Ener zijn nogal wat maatschappijen die zich richten op jongeren en jonge gezinnen. Het is zeker niet zo dat cruises alleen voorsenioren zijn", benadrukt Bleichrodt. "Ook aan dat imago moeten we werken." Voorlichting is dan ook heel belangrijk vinden Schuffel en Bleichrodt. "Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt genoeg. Je moet het doen om te ervaren hoe het is. Jaren geleden was de 'all inclusive' vakantie ook niet populair en had een verkeerd imago. Nu denken mensen daar heel anders over weet Bleichrodt die in de jaren voor hij bij de HAL in dienst trad werkte voor een all-inclusive keten.

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschependie de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitse gerechten ontdekt tijdens je reis? Maak ze zelf!

Duitsland, onze grote oosterbuur, is een bijzonder land, ook op culinair gebied. Binnen Europa kent eigenlijk ieder land zijn eigen keuken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten, maar er bestaan ook grote verschillen, zelfs als je buren bent zoals Nederland en Duitsland. Ben jij in Duitsland op vakantie geweest en heb je hier lekkere gerechten ontdekt die je thuis ook wel zou willen maken? Lees dan snel verder.

Lees verder

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Ontdek de andere kanten van Ibiza

Van alle eilanden in de Balearen staat Ibiza bekend als ‘feesteiland’. Vooral het zuiden van dit Spaanse eiland heeft die reputatie. Maar Ibiza heeft ook een oosten, westen, midden en noorden. Letterlijk de andere kanten. Tijd om die te ontdekken!

Lees verder

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Nederlander graag met auto naar het buitenland

Meer en meer Nederlanders vieren dit jaar de zomervakantie weer in het buitenland. De belangstelling voor een verblijf in eigen land blijft weliswaar groot, maar de hang naar avontuur over de grens wordt groter en groter, zo wees onderzoek van bureau Trends & Tourism uit.

Lees verder

Droombestemming Amerika

Droombestemming Amerika

Vraag naar iemands favoriete reisbestemmingen en bijna zeker wordt Amerika genoemd. De Verenigde Staten oefenen op vakantiegangers een magische aantrekkingskracht uit, simpelweg vanwege het ongekende aanbod voor jong en oud. Hoog tijd dus om Amerika ook eens op jouw bucketlist te zetten.

Lees verder

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit: 7 tips voor leuke trips

Dagje uit? Het kan weer nu attracties, pretparken, dierentuinen en musea weer open zijn. Samen, of met familie of vrienden een dagje weg. Wat waren in 2021 populaire uitjes en zijn ook in 2022 de moeite waard. Inspiratie nodig? Lees deze zeven tips.

Lees verder

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Van PCR tot boosteren: reizen in tijden van corona

Corona en coronamaatregelen. Het ene land wil dit, het andere dat. Reizen naar jouw favoriete vakantiebestemming is nog nooit zo lastig geweest, met al die verschillende voorwaarden rond corona. Want er zijn er nogal wat, variërend van PCR tot boosteren en een goed ingevuld gele vaccinatieboekje. Puur op reis komt met een overzicht.

Lees verder