Cruisemaatschappijen werken aan beter imago

2.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reisMet de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van  drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lopen Nederlanders minder warm voor deze bijzondere vorm van een 'all inclusive' vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip.

Er is een aantal redenen voor deze terugloop, zo verklaart Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. "Er is een verschuiving van in- en ontschepingshavensverder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren."

Tripadvisor NL 728x90

Imago van cruisen

Daarnaast hebben Nederlanders een ander beeld van cruises dan bijvoorbeeld Duitsers of mensen uit Groot-Brittannië, waar het aantal cruisegangers vorig jaar juist behoorlijk steeg. Nederlanders associëren een cruisevakantie met in de rij staan voor het eten, dure extra's die niet inbegrepen blijken, grote mensenmassa's aan boord en weinig tijd omdoor te brengen in de havens die het schip onderweg aandoet. "Een mooie taak voor de cruisemaatschappijen om dat beeld te veranderen", zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA.
Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal uitgewerkt. "Van belang is wel dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod. Niet alleen wat bestemmingen betreft, maar elke rederij heeft een eigen 'signatuur'. Er zijn maatschappijen waar het aan boord informeel aan toegaat, er zijn grote en kleine schepen. Ener zijn nogal wat maatschappijen die zich richten op jongeren en jonge gezinnen. Het is zeker niet zo dat cruises alleen voorsenioren zijn", benadrukt Bleichrodt. "Ook aan dat imago moeten we werken." Voorlichting is dan ook heel belangrijk vinden Schuffel en Bleichrodt. "Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt genoeg. Je moet het doen om te ervaren hoe het is. Jaren geleden was de 'all inclusive' vakantie ook niet populair en had een verkeerd imago. Nu denken mensen daar heel anders over weet Bleichrodt die in de jaren voor hij bij de HAL in dienst trad werkte voor een all-inclusive keten.

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschependie de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

Fiets en Wandelbeurs komt eraan! Win entreekaarten

De leukste beurs voor fietsers en wandelaars wordt in 2023 gehouden op 24, 25 en 26 februari in de Jaarbeurs in Utrecht. Op de beurs weer allerlei nieuws en info over fiets- en wandelbestemmingen, en de bekendmaking van de winnaar van de ‘beste fietsroute van 2023’. En om het helemaal een feestje te maken geven we in samenwerking met de Fiets en Wandelbeurs entreekaarten weg.

Lees verder

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Wellness en luxe, ook voor een nachtje weg

Voor veel mensen is een hotelkamer vooral om in te slapen. Zeker bij een stedentrip of weekendje weg is de overnachting vaak ondergeschikt aan de bestemming. Maar een fijn hotel, luxe kamer en een heerlijk bed dragen zeker bij aan het plezier van het nachtje of weekendje weg. En dat hoeft echt niet duur te zijn.

Lees verder

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

Win kaarten voor de Vakantiebeurs in 2023

De Jaarbeurs in Utrecht is van 12 tot en met 15 januari 2023 weer het toneel van de Vakantiebeurs. De echte reisliefhebber heeft die data uiteraard al in zijn of haar agenda staan, want voor het eerst sinds 2020 is er weer sprake van een fysiek evenement. In 2021 en 2022 ging de Vakantiebeurs vanwege corona niet door of was er sprake van een online editie.

Lees verder

Win een boek over blijvend geluk

Win een boek over blijvend geluk

Geluk... wat 'Hygge' is voor Denemarken en 'Ikigai' voor Japan, is 'Haengbog' voor Zuid-Korea. En the Korean Wave zal waarschijnlijk niet veel mensen ontgaan zijn; van literatuur, films en keramiek tot restaurantjes en K-pop. Zuid-Korea is het land waar de mensen samen eten, familie belangrijk is, de natuur wordt omarmd en schoonheid een groot goed is.

Lees verder

Kerstmarkten in Europa: zeven tips

Kerstmarkten in Europa: zeven tips
Kerstmarkten. Voor veel mensen betekent dat sfeer en gezelligheid. Stap in de auto, neem de bus of pak de trein naar een van deze kerstmarkten in Europa. Van klein tot groot, van ondergronds tot op het water, kerstmarktliefhebbers kunnen dit jaar hun hart weer ophalen.

Lees verder

De vele voordelen van een vakantiehuis

De vele voordelen van een vakantiehuis

Nederlanders gaan steeds vaker op vakantie in eigen land of in een van onze buurlanden. Dichtbij en duurzaam zijn hierbij de sleutelwoorden, al spelen ook luxe en ligging duidelijk mee. Daarbij kiezen steeds meer mensen voor het gemak van een vakantiehuis op een vakantiepark.

Lees verder