Cruisemaatschappijen werken aan beter imago

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reisMet de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van  drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lopen Nederlanders minder warm voor deze bijzondere vorm van een 'all inclusive' vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip.

Er is een aantal redenen voor deze terugloop, zo verklaart Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. "Er is een verschuiving van in- en ontschepingshavensverder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren."

Tripadvisor NL 728x90

Imago van cruisen

Daarnaast hebben Nederlanders een ander beeld van cruises dan bijvoorbeeld Duitsers of mensen uit Groot-Brittannië, waar het aantal cruisegangers vorig jaar juist behoorlijk steeg. Nederlanders associëren een cruisevakantie met in de rij staan voor het eten, dure extra's die niet inbegrepen blijken, grote mensenmassa's aan boord en weinig tijd omdoor te brengen in de havens die het schip onderweg aandoet. "Een mooie taak voor de cruisemaatschappijen om dat beeld te veranderen", zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA.
Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal uitgewerkt. "Van belang is wel dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod. Niet alleen wat bestemmingen betreft, maar elke rederij heeft een eigen 'signatuur'. Er zijn maatschappijen waar het aan boord informeel aan toegaat, er zijn grote en kleine schepen. Ener zijn nogal wat maatschappijen die zich richten op jongeren en jonge gezinnen. Het is zeker niet zo dat cruises alleen voorsenioren zijn", benadrukt Bleichrodt. "Ook aan dat imago moeten we werken." Voorlichting is dan ook heel belangrijk vinden Schuffel en Bleichrodt. "Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt genoeg. Je moet het doen om te ervaren hoe het is. Jaren geleden was de 'all inclusive' vakantie ook niet populair en had een verkeerd imago. Nu denken mensen daar heel anders over weet Bleichrodt die in de jaren voor hij bij de HAL in dienst trad werkte voor een all-inclusive keten.

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschependie de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Reactie toevoegen
Reacties zijn altijd welkom. Houd uw reacties 'netjes'. U mag geen reclame maken of producten promoten. U kunt geen websites in reacties opnemen.

Wees zeker van een goede verzekering!

Wees zeker van een goede verzekering!

Als de coronapandemie één ding duidelijk heeft gemaakt, is het wel het belang van een goede zorgverzekering. In de basisverzekering is weliswaar voor iedereen het nodige geregeld, maar op basis van persoonlijke wensen en activiteiten is een aanvullende verzekering vaak geen overbodige luxe.

Lees verder

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Grenzeloos kuren bij onze oosterburen

Bronnen, baden, zuivere lucht. Duitsland is voor velen nog altijd het kuurland bij uitstek. Maar wat kun je nu precies waar doen? Puur op reis zet de soorten kuren en kuuroorden op een rij en doet een aantal reissuggesties in Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland en Baden-Württemberg. Uiteraard zijn er in Duitsland nog veel meer mogelijkheden, maar daarvoor moet je dan wel meer tijd willen en kunnen uittrekken om grenzeloos te kunnen kuren.

Lees verder

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Verrassingen in de Belgische Ardennen

Bij Nederlandse sportliefhebbers staan de Belgische Ardennen jaarlijks op de agenda, met Formule 1-coryfee Max Verstappen op het circuit van Spa-Francorchamps en wielrenner Mathieu van der Poel in de klassieker Luik-Bastenaken-Luik. De streek in het zuidoosten van België bekoort ook Nederlandse vakantiegangers, vooral gezien het grote aantal toeristische verrassingen.

Lees verder

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Mondkapjes: welke wel, welke niet?

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober is het duidelijk: nadat de mondkapjes al verplicht waren in het openbaar vervoer worden ze ook verplicht in winkels en publieke binnenruimtes. Nederland is daarmee niet het enige land, ook in veel andere landen zijn mondkapjes verplicht. Handig en noodzakelijk om er dus voldoende te hebben. Maar welke mondkapjes moet je nu gebruiken? Zijn ze allemaal even goed? En klopt de naam ‘mond’kapjes wel?

Lees verder

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Tips voor het meenemen van je smartphone op reis

Uiteraard neem je je smartphone mee op reis, want wat moet je doen zonder mobiel? Je wilt immers in contact blijven met iedereen en de smartphone gebruik je vaak ook als camera. Het is wijs om vooraf bepaalde apps te downloaden.

Lees verder

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder