Cruisemaatschappijen werken aan beter imago

2.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Puur op reisMet de cruisesector gaat het wereldwijd en in Europa goed. In 2015 koos een recordaantal van 6,6 miljoen Europeanen voor een vakantie per schip, een stijging van  drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch lopen Nederlanders minder warm voor deze bijzondere vorm van een 'all inclusive' vakantie.

Tussen 2011 en 2015 maakte de Nederlandse cruisemarkt nog een groei door met gemiddeld 7,3 procent. In 2015 was echter een daling zichtbaar van 2,6 procent. In 2014 maakten nog 109.064 Nederlanders een cruise, in 2015 kozen 106.252 mensen voor een vakantie op een schip.

Er is een aantal redenen voor deze terugloop, zo verklaart Nico Bleichrodt, marketingdirecteur van Holland America Line. "Er is een verschuiving van in- en ontschepingshavensverder van huis; dat kostte Noord-Europa 2.000 Nederlandse cruisepassagiers. Het aantal cruisepassagiers in de Middellandse Zee groeide wel, naar ruim 39.000 in 2015, maar niet voldoende om de afname te compenseren."

Tripadvisor NL 728x90

Imago van cruisen

Daarnaast hebben Nederlanders een ander beeld van cruises dan bijvoorbeeld Duitsers of mensen uit Groot-Brittannië, waar het aantal cruisegangers vorig jaar juist behoorlijk steeg. Nederlanders associëren een cruisevakantie met in de rij staan voor het eten, dure extra's die niet inbegrepen blijken, grote mensenmassa's aan boord en weinig tijd omdoor te brengen in de havens die het schip onderweg aandoet. "Een mooie taak voor de cruisemaatschappijen om dat beeld te veranderen", zegt Erik Schuffel, voorzitter van de brancheorganisatie CLIA.
Hoe de maatschappijen dat gaan doen is nog niet helemaal uitgewerkt. "Van belang is wel dat mensen de cruise kiezen die bij hen past. Er is nogal wat variatie in het aanbod. Niet alleen wat bestemmingen betreft, maar elke rederij heeft een eigen 'signatuur'. Er zijn maatschappijen waar het aan boord informeel aan toegaat, er zijn grote en kleine schepen. Ener zijn nogal wat maatschappijen die zich richten op jongeren en jonge gezinnen. Het is zeker niet zo dat cruises alleen voorsenioren zijn", benadrukt Bleichrodt. "Ook aan dat imago moeten we werken." Voorlichting is dan ook heel belangrijk vinden Schuffel en Bleichrodt. "Mensen die een cruise hebben gemaakt zijn erg enthousiast. Dat zegt genoeg. Je moet het doen om te ervaren hoe het is. Jaren geleden was de 'all inclusive' vakantie ook niet populair en had een verkeerd imago. Nu denken mensen daar heel anders over weet Bleichrodt die in de jaren voor hij bij de HAL in dienst trad werkte voor een all-inclusive keten.

Voor 2016 verwacht CLIA een positieve ontwikkeling, niet in de laatste plaats met de nieuwe cruiseschependie de havens van Amsterdam en Rotterdam aandoen.

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Wie heeft er geen herinneringen aan een vakantie met de auto? Waarschijnlijk eerst met je ouders; daarna als jong zelfstandige op avontuur, naar het zuiden van Europa. Voor velen is de auto nog altijd het populairste vakantiemiddel, voor ver weg én dichtbij. Wellicht is het een idee om binnenkort een van de volgende routes in Duitsland, België of Luxemburg te ontdekken.

Lees verder

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

De paasdagen zijn een ideale periode voor een groepsvakantie. De scholen hebben vakantie en veel mensen zijn vrij van het werk, wat ervoor zorgt dat iedereen mee kan. En daar moet je natuurlijk gebruik van maken, want niets is zo belangrijk als samen zijn met de mensen om wie je geeft. Of dat nu je familie is, of een vriendengroep. Wil je lekker genieten van een groepsvakantie met Pasen? Lees de onderstaande tips om het onvergetelijk te maken.

Lees verder

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gebruik jij op vakantie graag je telefoon om te internetten en te bellen? Dan kun je dat ook de komende tien jaar in de Europese Unie gratis blijven doen. Sinds 2017 is er in de EU namelijk gratis dataroaming. 

Lees verder

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Waar moet je nu het meeste oppassen in het verkeer als je in een volgepakte auto aan de vakantiereis begint? Het laatste waar je op een ritje naar de zon op zit te wachten is een verkeersongeluk. Het is niet in Italië met het soms temperamentvolle verkeer, of Spanje met zijn beruchte smalle straatjes waar de meeste ongelukken gebeuren. Uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat* blijkt dat Oostenrijk het Europese land is met de meeste verkeersslachtoffers. Het gaat dan om gewonden en dodelijke slachtoffers (fataal of gewond).

Lees verder

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië is meer en meer in trek als vakantiebestemming. Toch is het nog voor veel West-Europese reizigers slechts een doorgangsland, op weg naar bijvoorbeeld Kroatië of Hongarije. Degenen die in Slovenië niet meer dan een tankstop maken, missen veel, zo ontdekten we zelf.

Lees verder

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie, weekendje weg, avondje uit. Voor dieven ideaal om hun slag te slaan in je huis. Woninginbraak heeft een grote impact op je gevoel van veiligheid. Het is niet alleen het gemis van waardevolle, en soms niet waardevolle, maar dierbare spullen, maar juist ook het idee dat vreemden binnen zijn geweest, door je kasten hebben gesnuffeld en al je persoonlijke bezittingen hebben bekeken.

Lees verder