Attractieparken in het nieuw
In Europa treffen meer dan 300 attractieparken de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen, dat voor veel bedrijven eind maart begint. Gezamenlijk hebben de parken in de winterperiode zeker 500 miljoen euro geïnvesteerd, zo heeft de International Association of Amusement Parks and Attractions Europe (IAAPA) becijferd. Het geld ging vooral naar nog spannender attracties.
Turkije en Italië staan voor een bijzonder jaar, want in Istanbul en op Sicilië gaan deze lente nieuwe themaparken open. Bestaande parken proberen hun gasten vooral nieuwe opwindende attracties en recordbrekende achtbanen voor te schotelen, al dan niet verpakt in een nieuwe themawereld. “Verhalen en sprookjes blijven onverminderd van belang voor alle parken”, zegt Karen Staley, vicevoorzitter van de IAAPA. “Hun doel is om gezinnen de mogelijkheid te bieden samen een uniek avontuur te beleven door in een compleet andere wereld te stappen en het leven van alledag even helemaal achter zich te laten.”
Slapen in of bij het park
Een betrekkelijk nieuw onderdeel van de bedrijfsstrategie is het bieden van verblijfsaccommodatie, zoals onder meer bekend van Disneyland Parijs en de Efteling. Dergelijke parken bieden bezoekers de mogelijkheid om een heuse vakantie te vieren op of bij het park.
Dit jaar breiden twee parken hun capaciteit uit met de bouw van unieke onderkomens. In Frankrijk kunnen gasten overnachten in jachthuizen met uitzicht over een savanne met Afrikaanse dieren. En in het zuiden van Duitsland krijgen bezoekers de unieke gelegenheid om in een middeleeuws ridderkasteel te slapen.
Jaarlijks verwelkomen de meer dan 300 parken in Europa ruim 160 miljoen bezoekers. De totale jaarlijks omzet is ongeveer 10 miljard euro.