Fyra mag niet meer door België
Het verhaal rond hogesnelheidslijn Fyra wordt met de dag ernstiger. Na een slechte start met veel vertragingen en uitval werd Fyra gisteren uit de dienstregeling genomen omdat het plaatwerk onder enkele treinen beschadigd is. Vandaag liet de Nederlandse Spoorwegen weten dat een deel van het plaatwerk is teruggevonden op het spoor. De Belgische overheid reageerde daarop door conform hun reglementen een verbod op de commerciële ritten van de hogesnelheidslijn uit te vaardigen. Dit betekent dat de Fyra niet meer door België mag rijden.
Testritten met lege wagons zijn in België volgens de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de hoogste instantie van de Belgische spoorwegen, nog wel toegestaan. Het verbod wordt pas opgeheven als de Belgische spoorwegen kunnen aantonen dat de treinstellen weer betrouwbaar zijn.
De Fyra rijdt pas sinds 9 december op het traject Amsterdam-Brussel en begon deze dienstregeling met veel vertragingen en uitval. Eerder deze week kwamen er eindelijk wat optimistischer geluiden toen staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer meldde dat de Fyra steeds beter op tijd reed, en er ook minder treinen uitvielen. Dit optimisme is met de recente ontwikkelingen in de kiem gesmoord.