Luchtvaart: chaos en rode cijfers
De noodklok wordt nogal eens geluid, zeker in tijden van crisis. Deze week treedt de internationale luchtvaart op de voorgrond. Zo voorzien de grootste Britse luchtvaartmaatschappijen een chaos op Londense luchthavens tijdens de Olympische Spelen. Daarnaast dreigt de luchtvaartsector als geheel in 2012 in de rode cijfers te belanden door de hoge brandstofprijzen, denkt de wereldwijde brancheorganisatie IATA.
De Olympische chaos wordt door British Airways, bmi, Virgin Atlantic en EasyJet voorspeld in een gezamenlijke brandbrief. Er moet snel iets veranderen aan de situatie op de Londense vliegvelden, anders worden rond de Spelen miljoenen reizigers getroffen door vertragingen en annuleringen, zo valt te lezen.
Heathrow en Gatwick
Naar verwachting komen 700.000 buitenlandse bezoekers speciaal naar het Verenigd Koninkrijk voor de Olympische Spelen, die op 27 juli in Londen beginnen. Volgens de briefschrijvers zit Heathrow, de grootste luchthaven van het land, momenteel al op 99% van de beschikbare capaciteit. Ook Gatwick behaalt op piekmomenten de maximale capaciteit. De maatschappijen dringen aan op acties, zoals nieuwe procedures en trainingen van personeel.
De vier maken zich vooral zorgen over de gevolgen van eventuele veiligheidsincidenten, luchtruimrestricties en mogelijke slechte weersomstandigheden. Deze week praten ze met het ministerie van Transport en de Britse luchtvaartautoriteit CAA over de situatie. “Chaotische omstandigheden tijdens de Olympische Spelen zorgen ook voor een enorme reputatieschade”, stellen de maatschappijen.
Mager winstje
Wereldwijd is het ook niet florissant gesteld met de luchtvaartsector. Uit Genève komen alarmerende berichten over baten en lasten. Volgens topman Tony Tyler van de IATA koerst de sector af op een mager winstje, maar dan mag de kerosine niet nog veel duurder worden. “Want dan duikt de luchtvaart zeker in de rode cijfers”, aldus Tyler.
De brandstofprijs is vooral opgedreven als gevolg van de onrust in het Midden-Oosten. Positief is dat de eurocrisis lijkt te zijn bezworen en dat het economisch herstel in de Verenigde Staten doorzet. “Dergelijke ontwikkelingen vertalen zich onder meer in een stabilisatie van de markt voor luchtvracht”, aldus Tyler.