En weer een Dreamliner…
Of zijn droom uitkomt, staat uiteraard in de sterren geschreven. Het programma Dreamliner wordt wel gekenmerkt door tegenslag op tegenslag en loopt inmiddels drie jaar achter op schema. Recentelijk moest het Amerikaanse Boeing nog reparaties aan enkele toestellen doen, vanwege een montagefout aan de romp. Maar dit probleem is uit de wereld, zo zei Jenks.
Eerste 787 naar Japan
De eerste Dreamliner werd op 25 september 2011 overgedragen aan het Japanse ANA. Die zette het toestel een maand later, op 26 oktober, in voor de eerste commerciële vlucht van Narita naar Hong Kong. Een 787 kan in de standaarsversie 250 tot 300 passagiers vervoeren; in de langere versie (‘stretch’) is plek voor 300 tot 350 inzittenden.
Reactie op Airbus A380
De 787 is het antwoord van Boeing op het aanbod van Airbus. De Europese vliegtuigbouwer wil met de A380 (voor 555 tot 853 passagiers) marktaandeel veroveren in het segment van supertoestellen, waarin Boeing met de Jumbo 747 lang een monopoliepositie had.