De toekomst van het reizen: negen inzichten
Nieuwe inzichten, data en onderzoek van Booking.com onder 20.000 reizigers uit 28 landen brengen trends in beeld over hoe we reizen in het komende jaar en verder in de toekomst. Alles in het leven is geraakt door de coronapandemie en ook onze manier van reizen is blijvend beïnvloed.
Binnen de reisindustrie wordt er sneller dan ooit geïnnoveerd als reactie op duidelijke veranderingen in reisverwachtingen en -gedrag. Reizigers zoeken meer veiligheid op reis, duurzamere reisaanbiedingen en ontwikkelen sterkere voorkeuren voor waar ze naartoe reizen en met wie. De nieuwe waardering voor plekken dicht bij huis zal blijven bestaan, naast de liefde voor exotische oorden. Mensen gaan een diepere waarde zoeken in de reizen die ze boeken.
Wat zegt het onderzoek?
Booking.com heeft onderzoek onder meer dan 20.000 reizigers uit 28 landen uitgevoerd en samengevoegd met inzichten uit eigen zoek- en aanbevelingsgegevens en meer dan 20 jaar reisexpertise om negen voorspellingen voor de toekomst van reizen te onthullen - voor het komende jaar en de tijd erna.
Voor twee op de vijf Nederlandse ondervraagden is een vaccin of behandeling tegen het coronavirus een voorwaarde om weer met een goed gevoel te reizen. Daarom kan het nog lang duren voor we de wereld weer zo vrij kunnen ervaren als voorheen. Wel zal de reisbranche zich snel blijven aanpassen om onze reishonger te stillen zodra het weer veilig is om erop uit te trekken. Onderstaande antwoorden gelden voor de Nederlandse reizigers.
1. Reizen is een must
Al is er keer op keer sprake van nieuwe reisbeperkingen en voortdurende onzekerheid, ons verlangen om te reizen is alles behalve verdwenen. De tijd die we thuis doorbrachten, heeft ons meer dan ooit naar activiteiten buitenshuis doen verlangen. 26 Procent zegt dat ze nu juist nóg meer van de wereld willen zien. 22 Procent zegt in de toekomst meer te willen reizen om de verloren tijd in 2020 in te halen (41 procent voor Generatie Z en 27 procent voor Millennials). Bovendien is 17 procent van plan om op reis te gaan om een door het coronavirus gemist feest (zoals een belangrijke verjaardag of bruiloft) alsnog te vieren, terwijl een derde (33 procent) van plan is om een geannuleerde reis opnieuw te boeken.
Boek je hotelkamer bij Booking.com
2. Boeken gaat meer prijsbewust
Ook in de portemonnee laat het coronavirus sporen na: in de toekomst willen mensen meer waar zien voor hun geld. 67 Procent wil dat reisboekingsplatforms meer transparantie geven over annuleringsvoorwaarden, terugbetalingsprocessen en reisverzekeringen. Bovendien beschouwt 51 procent de mogelijkheid tot het (gedeeltelijk) kosteloos annuleren van een accommodatie als een basisbehoefte, en vindt 35 procent dat dit ook geldt voor flexibiliteit om zonder extra kosten reisdata te wijzigen.
Leuke en voordelige aanbiedingen voor reizen, tickets en uitjes vind je vaak bij Groupon
3. Dicht bij huis vakantie vieren populair
Tijdens de coronacrisis werd lokaal reizen een belangrijke trend. Het is gemakkelijker, veiliger en gelukkig ook vaak duurzamer. Kijken we naar de toekomst dan zal die trend om dichter bij huis te blijven en de eigen omgeving te ontdekken, zeker voorlopig blijven. Maar dat neemt niet weg dat de liefde voor reizen naar bestemmingen verder weg is verdwenen, integendeel. Bijna 20 procent van de Nederlanders wil tegen het einde van 2021 naar een heel verre bestemming te reizen, tegen slechts 7 procent eind 2020.
Kies een heerlijk natuurhuisje uit het aanbod van Heerlijke Huisjes of Natuurhuisje.nl
4. Online zoeken naar reisbestemmingen
Mensen gingen op zoek naar comfort en afleiding tijdens de soms wekenlange lockdowns, en de overweldigende meerderheid (89 procent) van de Nederlandse reizigers besteedde tijd aan het opdoen van inspiratie voor een toekomstige vakantie. Een kwart keek elke week wel. Social media en websites zijn een grote, maar niet de enige bron van inspiratie. Veel Nederlanders kiezen ook voor een goed, ouderwets gesprek met vrienden en familie om hun reiscreativiteit aan te wakkeren. Ook wordt bijna een derde van de reizigers nostalgisch bij het bekijken van oude foto's van eerdere vakanties. Dit helpt bij de besluitvorming over waar de toekomstige reis naartoe gaat.
5. Veiligheid voor alles
Meer dan drie op de vijf Nederlandse ondervraagden nemen als gevolg van het coronavirus voor toekomstige reizen meer voorzorgsmaatregelen. Daarbij verwachten ze ondersteuning van de reisindustrie. Overheden, reisorganisaties en -aanbieders moeten samenwerken aan consistente veiligheidsnormen. Ook moeten sommige bestemmingen en bedrijven harder aan de slag om het vertrouwen de reizigers te herwinnen. 32 Procent vermijdt bepaalde bestemmingen en 65 procent verwacht dat toeristische attracties aanpassingen treffen om social distancing mogelijk te maken. Tegelijkertijd boekt iets meer dan de helft alleen een bepaalde accommodatie als het gezondheids- en hygiënebeleid duidelijk is, en geeft twee derde de voorkeur aan accommodaties die antibacteriële en ontsmettende producten gebruiken.
Voor een schone accommodatie kijk je bij Hoteldeal
6. Aandacht voor duurzaam
Meer dan een kwart wil in de toekomst duurzamer reizen. We verwachten in 2021 en daarna een milieubewustere mentaliteit, omdat het coronavirus het algemene bewustzijn van de impact op het milieu en de lokale gemeenschappen heeft versterkt. Bijna de helft verwacht dat de reisindustrie duurzamere reismogelijkheden zal bieden. Nederlanders bezoeken alternatieve bestemmingen om reizen in het hoogseizoen en overtoerisme te voorkomen. Bovendien heeft de impact van het coronavirus bijna de helft van de Nederlandse reizigers geïnspireerd om minder afval te produceren en/of plastic afval te recyclen wanneer ze weer kunnen reizen.
7. Werken op afstand
Thuiswerken of werken vanaf een andere locatie is de norm geworden tijdens de pandemie, met als domino-effect dat mensen in de toekomst langere reizen willen maken die werk en plezier effectiever combineren dan ooit. We zien een forse toename van de 'werkvakantie', waarbij Nederlandse reizigers hun vakantie met een week of twee verlengen om op afstand te werken - of omgekeerd een vakantie vastplakken aan een periode van werken op afstand. Het ziet ernaar uit dat de laptop meer dan ooit een van de belangrijkste items in de bagage zal zijn. Daarmee is het bij de keuze van de reisbestemming ook van groot belang dat er een aantrekkelijke werkplek is. Bijna een vijfde van de Nederlandse reizigers heeft al overwogen om vanuit een andere bestemming te werken, terwijl ongeveer hetzelfde aantal bereid is in quarantaine te gaan als ze op afstand kunnen werken.
Een huis huren met goede wifi is een must om te werken op afstand.
8. Simpele voldoening
In 2021 en daarna leren we te leven met de gevolgen van de pandemie. We willen graag de wereld op een nieuwe, eenvoudigere manier ervaren. De lange tijd die we thuis doorbrachten met onze naasten leidde tot aangepaste reisprioriteiten en een verlangen om meer van de natuur te genieten. Sinds het begin van de pandemie zien we op Booking.com steeds meer aanbevelingen voor simpele, aangename activiteiten en zaken zoals wandelen (94 procent), schone lucht (50 procent), natuur (44 procent) en ontspanning (33 procent).
Zes van de tien Nederlanders zijn meer eenvoudige ervaringen gaan waarderen, zoals tijd doorbrengen in de buitenlucht of met het gezin tijdens hun vakantie. Bijna de helft verlangt naar het platteland en wil graag buiten de gebaande paden gaan, om op die manier heerlijk buiten te kunnen zijn.
Het bezoeken van een Nationaal Park zoals Nationaal Park De Hoge Veluwe is een van die manieren om heerlijk in te buitenlucht te zijn.
9. Technologie steeds belangrijker
Technologische innovatie speelt een cruciale rol in het herstel van het vertrouwen van reizigers. We zullen zien dat de technologie snel meer gebruikt zal worden door bedrijven om zich aan te passen aan een nieuw type reiziger. Bijna de helft van de Nederlandse reizigers is het erover eens dat technologie belangrijk is bij het controleren van gezondheidsrisico's tijdens het reizen. Ook vindt eenzelfde aantal dat accommodaties de nieuwste technologieën moeten gebruiken om reizigers een veilig gevoel te geven. Twee/vijfde wil technische mogelijkheden om op het laatste moment een tafel in een restaurant te kunnen reserveren en bijna de helft wil meer selfservice-terminals in plaats van een ticketbalie.