Waarheen, wanneer en wat zijn de mooiste plekken in...?
Het antwoord op deze vragen kregen we deze week op het hoofdkantoor van Google in Amsterdam. Daar werd de Google Travel Monitor gepresenteerd met daarin de analyse van het zoekgedrag van Nederlanders op het gebied van reizen en vakanties.
Uiteraard gaat het bij de Google cijfers om zoekgedrag online. Duitsland scoort daarin 9 procent minder dan vorig jaar, maar dat betekent niet dat er ook 9 procent minder mensen naar Duitsland gaan. Wie geen vlieg- of treinticket nodig heeft, vooraf geen hotel wil boeken en gewoon in de auto stapt naar Duitsland komt in deze cijfers niet voor.
Waar zoeken Nederlanders het meest naar?
Hoewel minder dan vorig jaar wordt nog steeds het meest gezocht naar een vakantie in Spanje. Er is voor dit land een duidelijke interesse in all-inclusive vakanties en rondreizen. Griekenland neemt een tweede plek in en derde is Italië. Rome, Londen en Barcelona worden het meest gezocht als stedentrip, maar als het zo doorgaat zal Valencia waarschijnlijk volgend jaar op de derde plaats staan.
Zoekopdrachten van buitenlanders voor Nederland
Duitsers hebben een duidelijke top 3 als het gaat om zoekgedrag naar Nederlandse plekken en bestemmingen: Amsterdam, Zandvoort en Den Haag.
Voor de Britten en Amerikanen ligt dat iets anders: Amsterdam, Rotterdam en Lisse.
De Belgen kiezen voor Amsterdam, Rotterdam en Maastricht.
Backpacken in Thailand
Met alleen een rugzak de wijde wereld in trekken blijft voor velen de ideale manier om de mooiste avonturen te beleven. Opvallend is dat hiervoor altijd het Nederlandse ‘backpacken’ als zoekterm wordt gebruikt en niet het Engelse ‘backpacking’. Zuid-Oost Azië is een favoriete bestemmingen om met de rugzak op reis te gaan. De top-5 van meest gezochte backpackbestemmingen is:
- Thailand
- Australië
- Indonesië
- Costa Rica
- Bali
Opvallend in de cijfers:
- Turkije is aan een sterke opmars bezig.
- Barcelona wordt als stad voor een citytrip vanaf augustus al ingehaald door Valencia.
- Meer dan 1/3 van de reisgerelateerde zoekopdrachten gaat via de mobiele telefoon.
- Skiën met Pasen is normaliter in januari geen grote zoekopdracht. Dit jaar, mede door de vroege Pasen en het slechte weer, juist wel.
- Nederlanders zoeken 10 procent meer op last minute reizen en 5 procent minder op pakketreizen.
- Dreigt de zomer in Nederland slecht te worden dan zijn last-minutes extreem populair. Zo was in 2017 eind juli een duidelijke piek in het zoekvolume voor last-minutes te zien.
(loadbanner Skyscanner}
Waar ligt…
Deze zoekopdracht wordt vooral voor verre bestemmingen veel gebruikt, vooral omdat niet iedereen direct weet waar bijvoorbeeld Kaapverdië ligt. Ook Dubai, Curaçao, Mauritius en Bora Bora zijn vaak opgezocht. En natuurlijk is het dan ook belangrijk om te weten wanneer het goed weer is aan de andere kant van de wereld en wat de beste tijd is om te gaan. Dit willen we vooral graag weten van Bali, Thailand en Zuid-Afrika. Ook wanneer de beste tijd is om tickets te boeken is een veel gebruikte zoekopdracht.
En weten we helemaal niet wat we moeten doen dan geven zoekopdrachten als ‘wat zijn de mooiste plekken in’; ‘waarheen reizen met kinderen’, ‘wat zijn de leukste attracties van’ en andere wie, wat, waar en waarom vragen de reiziger weer inspiratie. Of je leest de reisreportages op Puur op reis natuurlijk ;-).