Europa eert steden voor ‘slim toerisme’
Twee steden mogen zich in 2019 ‘European Capital of Smart Tourism’ noemen. De verkiezing komt er op initiatief van het Europees Parlement, dat op deze manier steden wil eren op het gebied van toegankelijkheid, duurzaamheid, de digitale stad en cultureel erfgoed/creativiteit. De steden met de meest intelligente, innovatieve en inclusieve oplossingen op bovengenoemde gebieden worden volgend jaar ‘Europese hoofdstad van slim toerisme’.
Toerisme is voor de Europese Unie de derde grootste sociaaleconomische activiteit en is goed voor 25 miljoen banen. De sector heeft echter een enorm potentieel om door te groeien. Dat kan onder meer door bezoekerservaringen te verbeteren, nieuwe partnerschappen of samenwerkingsmogelijkheden op te zetten en de innovatie in steden en de regio’s te versterken.
Deelname aan de wedstrijd staat open voor steden die tot een van de 28 EU-lidstaten behoren en meer dan 100.000 inwoners hebben. Voor landen zonder steden met 100.000 inwoners komt de grootste stad in aanmerking voor inschrijving. De winnende steden ontvangen onder meer een trofee in de vorm van een grote interactieve sculptuur. Dit beeld in het centrum van de stad markeert de inzet voor duurzaam, toegankelijk, digitaal en cultureel toerisme.
Wat moet een stad te bieden hebben?
Om in aanmerking te komen voor de nieuwe titel moet een stad onder meer voldoen aan de volgende voorwaarden:
Toegankelijk:Fysiek toegankelijk voor reizigers met speciale behoeften, ongeacht leeftijd, sociale of economische situatie, met of zonder lichamelijke beperkingen. Gemakkelijk bereikbaar en met een uitgebreid openbaar vervoerssysteem.
Duurzaam:Het streven naar een evenwichtige instandhouding en verbetering van de natuurlijke omgeving en hulpbronnen met behoud van de economische en sociaal-culturele ontwikkeling.
Digitaal:Het aanbieden van innovatieve informatie, producten, diensten, ruimten en ervaringen op het gebied van toerisme en horeca, afgestemd op de behoeften van de consument door middel van op ICT gebaseerde oplossingen en digitale instrumenten.
Cultureel en creatief:Vindingrijk gebruikmaken van het culturele erfgoed en de creatieve sectoren voor een verrijkte toeristische ervaring.
Steden moeten zich uiterlijk eind juni 2018 inschrijven om aan de titelstrijd 2019 mee te kunnen doen.