Vooruitblik op de reistrends van 2018
Op zoek naar reisinspiratie voor 2018? Wat zijn de reistrends voor volgend jaar? Booking.com analyseerde de gegevens van meer dan 128 miljoen beoordelingen van gasten en combineerde dat met onderzoek onder 19.000 reizigers uit meer dan 26 landen wereldwijd. En daar kwamen 8 trends uit naar voren.
1. Ervaringen zijn belangrijker dan materiële zaken
2018 staat in het teken van grootse plannen: 45 procent van de reizigers denkt eraan een reis te maken die op hun bucketlist staat. De meerderheid hiervan (82 procent) wil in het komende jaar één of meerdere bestemmingen van hun lijstje afvinken. We hechten steeds meer waarde aan ervaringen in plaats van materiële zaken, waardoor we in 2018 vaker de kans zullen grijpen om onvergetelijke reizen te maken.
Wat staat op de bucketlist?
- Bijna de helft van de reizigers (47 procent) wil in 2018 een wereldwonder bezoeken.
- Meer dan een derde wil verrast worden door lokale lekkernijen.
- 34 procent zet koers naar een adembenemend eiland.
- 34 procent denkt eraan een wereldberoemd attractiepark te bezoeken. Voor deze adrenalinejunkies zijn Orlando (VS), de Gold Coast (Australië) en Dubai (Verenigde Arabische Emiraten) de echte topbestemmingen volgens Booking.com-reizigers
2. Terug naar toen
Naast nieuwe ervaringen staat 2018 ook in het teken van het verleden. Mensen willen hun mooiste jeugdherinneringen opnieuw beleven en gaan terug naar bestemmingen die altijd in het hart zijn gebleven. Een derde van alle reizigers (34 procent) overweegt in 2018 terug te gaan naar een plaats waar ze als kind heen zijn gegaan, om de bestemming vanuit een nieuw perspectief te zien.
De populariteit van deze nostalgische vakanties komt voort uit het gevoel van geluk die deze bestemmingen oproepen en de mooie en dierbare herinneringen aan deze familievakanties. De millennials zijn het meest sentimenteel. Zo wil 44 procent van de 18- tot 34-jarigen graag terugkeren naar een favoriete familiebestemming uit hun kindertijd. Daarnaast is meer dan 60 procent van alle reizigers in 2018 van plan dagelijks iets op social media te posten.
3. Nieuwe technologie
In 2018 zullen kunstmatige intelligentie en digitale technologie de manier veranderen waarop consumentenonderzoek doen, reserveren en reizen beleven. Zo zullen reizigers slimmere bestemmingskeuzes kunnen maken en een bestemming of accommodatie beter leren kennen voordat er geboekt wordt. Bijna een derde van de reizigers wereldwijd zegt er geen moeite mee te hebben als een computersysteem de volgende reis bepaalt op basis van hun reisgeschiedenis. Daarnaast zegt de helft van de reizigers dat het er niet toe doet of ze met een persoon of computer moeten communiceren, zolang hun vragen maar worden beantwoord. Meer dan zes op de tien reizigers gaf aan het leuk te vinden om aan de hand van virtual reality een ‘preview’ van hun reis te zien.
4. In de voetsporen van film- en sporticonen
Nu de wereld steeds toegankelijker wordt, zijn er verschillende bronnen die ons inspireren bij het zoeken naar nieuwe bestemmingen. Door onze passies te volgen, vinden we de plekken die bij ons passen, van cultuur tot amusement en van lekker eten tot geschiedenis. In 2018 zullen tv-programma's, films, sport en sociale media een steeds grotere invloed hebben op onze beslissingen en een inspiratiebron zijn voor onze reizen. Van alle reizigers gaf 36 procent aan in het komende jaar inspiratie op te doen door beelden op televisie, in films of in muziekvideo's.
De meest gewilde filmbestemmingen voor 2018:
- Kroatië, Spanje en IJsland dankzij Game of Thrones (29 procent)
- Londen vanwege Sherlock (21 procent) en The Crown (13 procent)
- New York en Manhattan dankzij Millions (13 procent)
- Los Angeles, te zien in Entourage (10 procent).
- Meer dan een vijfde van de reizigers plant een reis voor een groot sportevenement.
5. The Great Mate Escape
In 2018 gaat het niet langer alleen om de bestemming, maar ook om de mensen met wie we mooie herinneringen creëren.. Op de vraag met welke reisgenoten je het liefst gaat reizen in 2018, antwoordde 25 procent 'met een vriendengroep’. Een vakantie met vrienden heeft ook financiële voordelen: vier op de tien deelnemers (42 procent) geeft aan dat ze tijdens een vakantie met vrienden in een accommodatie kunnen verblijven die ze alleen niet hadden kunnen veroorloven.
6. Wellness en gezondheid
De trend van wellness reizen blijft groeien in 2018. Vergeleken met 2017, zijn bijna twee keer zoveel mensen van plan een reis te maken die in het teken staat van gezondheid en welzijn (één op de tien in 2017 tegen. bijna één op de vijf in 2018).
{loadbannerpuurenkuurmiddel}
7. Leven als een local, maar niet persé met een local
Reizigers gaven aan dat het niet nodig is om een host te hebben die constant aanwezig is. We willen graag dat lokale gevoel krijgen. Een kwart van de reizigers zegt het belangrijk te vinden dat hun host over lokale kennis beschikt en tips kan delen over restaurants en bezienswaardigheden. Tegelijkertijd willen ze wel op hun eigen manier met hun host kunnen omgaan. In 2018 is het voor reizigers belangrijk dat hun host beschikbaar is, maar niet te veel op de voorgrond van hun vakantie is (30 procent).
Slim op reis
Reizigers maken elk jaar steeds slimmere keuzes en willen het meeste uit hun geld halen. Een groot aantal reizigers maakt hun reisbeslissingen vanuit een financieel oogpunt en ook in 2018 zal dat een bepalende factor zijn. Voordat reizigers een beslissing maken bij de organisatie van een reis controleert bijna de helft (47 procent de wisselkoers en onderzoekt 48 procent de economische situatie van een bestemming.