Vakantietrends en zoekgedrag van vakantiegangers
Het CBS publiceerde onlangs weer cijfers over het vakantiegedrag van Nederlanders. De uitkomsten zijn niet zo verwonderlijk: zo blijkt het dat we de afgelopen 25 jaar steeds vaker op vakantie naar het buitenland gingen en dat we vaker vakantie vieren in de zomerperiode dan in de winterperiode.
De cijfers van het CBS
- Nederlanders vierden in 1992 nog 11,4 miljoen vakantie in het buitenland, in 2016 was dat 18 miljoen keer.
- Het populairste vervoermiddel voor de vakantie is de auto: 9,7 miljoen keer in 2016, dat is bijna 3 miljoen meer dan in 1992.
- Het aantal vliegvakanties steeg van 2,1 miljoen in 1992 tot 6,8 miljoen in 2016.
- Nederlanders vieren vaker vakantie in de zomerperiode (van mei tot en met september) dan in de winterperiode (van oktober tot en met april). Het aantal wintervakanties steeg van 8,8 miljoen in 1992 naar 14,7 in 2016.
- Opvallend: het aantal wintervakanties in Nederland groeide net zo hard als het aantal wintervakanties in het buitenland.
- Het aantal buitenlandse vakanties in de zomer steeg van 7,3 miljoen in 1992 tot ruim 10,6 miljoen in 2016.
Steeds meer mensen overnachten in hotels, hostels en bed&breakfasts. Ook de huisjesterreinen doen het goed. Het aantal kampeervakanties in Nederland nam de afgelopen jaren af. Dat geldt ook voor het aantal kampeerterreinen.
Voor de beste hoteldeals: Trivago, Booking.com; Expedia Hotels
Boek je huisje of bungalow bij: Landal GreenParks, Roompot Vakantieparken, Belvilla, Hoteldeal, Center Parcs, Interhome.
De populairste provincie in Nederland
Van alle overnachtingen in Nederland in 2016 werd 63 procent gedaan door Nederlandse gasten. In Noord-Holland lag de verhouding echter precies andersom: daar was het aandeel overnachtingen door buitenlandse gasten 65 procent. De meeste overnachtingen vinden plaats in Noord-Holland. Dit komt vooral door het aantal overnachtingen in Amsterdam.
Minste overnachtingen van buitenlanders in Nederland:
- Drenthe 12,5 procent
- Overijssel 13,7 procent
- Gelderland 11,3 procent
Hoe begint een vakantie volgens Google?
Door het uitgebreid onderzoeken van de bestemming. Onderzoek van Google wees uit dat Amerikanen die naar Nederland op vakantie willen 'Amsterdam', 'Anne Frankhuis' en Rotterdam als top 3 zoektermen heeft. Voor Duitsers staat op 1 Amsterdam, op 2 de Efteling en op 3 Zandvoort. Belgen gaan voor het pretpark: de Efteling staat op 1, gevolgd door Amsterdam en op 3 Maastricht. Engelsen houden het vooral bij Amsterdam: op 1 de stad, op 2 goedkope vluchten en op 3 hotels in Amsterdam. Rotterdam staat als zoekterm in de top 5 bij de Amerikanen, Engelsen en Belgen.
Boek je tickets met korting voor de Efteling en voorkom ook nog eens wachtrijen.
Volgens Google is voor Nederlanders kamperen dit jaar juist heel populair en werden in de zoekmachine woorden als kamperen en kampeervakantie van januari tot juni 30 procent meer ingetikt.
Ook een opvallend resultaat volgens Google: Nederlanders zoeken op Google naar goedkope reizen vlak na een aanslag of politieke onrust in een vakantieland.
Voor, tijdens en na de reis
- 60 procent van de informatie over een bestemming wordt zowel vooraf als tijdens de reis opgezocht op een smartphone
- 69 procent van de mensen maakt zich zorgen of ze wel de beste prijs vinden en het juiste besluit nemen
- Betrouwbare reviews van andere reizigers zijn belangrijk voor de besluitvorming
- Google trips app, maps, translate en foto's helpen bij het organiseren, plannen, beleven en delen van de vakantie-ervaring
Zoeken en boeken
Boeken en zoeken van je hotel, kampeervakantie, campertrip, of rondreis? Puur op reis selecteerde op zoek&boek een aantal betrouwbare aanbieders.
Bronnen: CBS/AD/Google