Oeps, menig piloot zit moe achter de stuurknuppel
Moe achter de stuurknuppel? Menig piloot overkomt het. De helft van de piloten vindt dat luchtvaartmaatschappijen weinig serieus omgaan met klachten over vermoeidheid. Die conclusie komt naar voren in het eerste grootschalige onderzoek naar de veiligheidsperceptie van piloten, werkzaam binnen de Europese luchtvaartindustrie. Piloten die werken voor prijsvechters, bijvoorbeeld met een deeltijdcontract, zeggen vaker last te hebben van oververmoeidheid dan piloten met een vaste, voltijds aanstelling bij een reguliere vliegmaatschappij.
Aan de studie van de London School of Economics en Eurocontrol, de internationale organisatie die instaat voor de centrale coördinatie van de luchtverkeersleiding in Europa, namen 7239 piloten deel. Dat is zo’n 14 procent van het aantal beroepspiloten, dat in Europa actief is. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat ruim een kwart van de ondervraagden (28 procent) van oordeel is dat met te weinig personeelsleden wordt gevlogen om het werk als veilig te kunnen betitelen.
Volgens de onderzoekers tonen de resultaten aan dat piloten over het algemeen positief zijn over de veiligheidscultuur. De overgrote meerderheid is van mening dat er geen risico’s hoeven te worden genomen, die de veiligheid van inzittenden in gevaar brengen. Maar ze uiten daarentegen wel hun zorgen over zaken als (over)vermoeidheid en onderbezetting.
Naar aanleiding van de studie, de eerste van deze grootte in Europa, pleit dr. Tom Reader voor intensievere contacten tussen alle partijen. ,,Piloten, luchtvaartmaatschappijen en toezichthouders moeten een dialoog beginnen om te begrijpen wat deze resultaten voor de industrie betekenen”, zegt de professor aan de London School of Economics. ,,Dit kan niet alleen helpen de bezorgdheid van piloten weg te nemen, maar zorgt er ook voor dat de positieve veiligheidscultuur binnen de industrie kan worden behouden.”