Maatschappijen passen cockpitbeleid aan na vliegramp Germanwings
Duitse luchtvaartmaatschappijen, Norwegian en easyJet gaan hun cockpitbeleid aanpassen. Ze willen dat er tijdens een vlucht altijd twee mensen aanwezig zijn. De beslissing volgt op het nieuws dat de copiloot van het verongelukte toestel van Germanwings de gezagvoerder bewust heeft buitengesloten om daarna het vliegtuig te laten crashen. De KLM onderzoekt of het beleid moet worden gewijzigd.
De KLM volgt momenteel de internationale regels die zijn ingesteld na de aanslagen van 11 september 2001. Veiligheidshalve kan een achterblijvende piloot of copiloot mensen nu de toegang weigeren tot de cockpit. Ook als een bemanningslid de code kent om naar binnen te komen, kan de persoon in de cockpit de deur blijven blokkeren. Dit is om te voorkomen dat een terrorist een bemanningslid kan dwingen de deur naar de cockpit te openen.
Inmiddels wordt ook meer bekend over het doen en laten van copiloot Andreas Lubitz, die het toestel van Germanwings doelbewust in het zuiden van Frankrijk heeft laten verongelukken. Met hem vonden ook alle andere 149 inzittenden van vlucht 4U9525 de dood. Lubitz zou zes jaar geleden aan een zware depressie hebben geleden. Volgens Bild was hij in 2009 enige tijd opgenomen in een psychiatrische inrichting, zo zou volgens de Duitse krant blijken uit het medisch dossier van Lubitz.
Tijdens huiszoeking in het appartement van Lubitz in Düsseldorf zou de Duitse politie gisteren een belangrijke ontdekking hebben gedaan. Naar verluidt zou het gaan om een afscheidsbrief, maar het openbaar ministerie in Duitsland wil dat bevestigen noch ontkennen.