Addertjes onder het sneeuwgarantiegras
Een nieuwe trend onder reisorganisaties om wintersporters tot boeken te verleiden is het aanbieden van sneeuwgarantie. Maar hoe zit het als er een paar dagen voor je vakantie nog geen sneeuw ligt op jouw bestemming en je wilt annuleren? Waarligtdesneeuwwel.nl onderzocht de sneeuwgarantie voorwaarden van de grote Nederlandse reisorganisaties.
Sneeuwgarantie vaak een wassen neus
Het bekijken van de voorwaarden voor sneeuwgarantie was volgens de onderzoekers 'verrassend'. Meest opvallend was de voorwaarde van meerdere touroperators om twee tot drie weken voor je vakantie al te besluiten of je van de garantie gebruik wilt maken. De weercondities kunnen in die periode immers totaal veranderen.
Skipiste op 25 kilometer van je skidorp
Ook de vraag onder welke weersomstandigheden je mag annuleren of omboeken blijkt niet zo eenduidig te beantwoorden. Bij Pharos Reizen van ANWB kan je gebruik maken van de sneeuwgarantieregeling als er geen pistes open zijn binnen een straal van 25 kilometer van jouw wintersportdorp. Andere touroperators zoals Sunweb, de Jong Intra Vakanties en Vrij Uit gebruiken niet de skipistes maar het aantal skiliften dat open is als criterium. Bij Sunweb kan je bijvoorbeeld alleen omboeken als slechts een derde of minder van de skiliften open is gedurende tenminste twee opeenvolgende dagen in de periode van 5 tot 3 dagen voor vertrek. Lastig om dat vooraf te weten.
Nog een aantal voorwaarden volgens de onderzoekers
- Garantie voor een beperkt aantal landen.
- Uitsluiting wintersportvakanties met het vliegtuig.
- Geen garantie als je een reis boekt naar een skigebied zonder bergtoppen van 2000 meter of meer. Dit sluit wintersportgebieden in het grootste deel van Duitsland uit, net als Wilder Kaiser - Brixental, de Kitzbüheler Alpen en de Mont Jura.
- Boeken moet voor de officiële openingsdata van de skigebieden.
Reacties