Weg met beweegbare rugleuning in het vliegtuig!
Je kent dat waarschijnlijk wel: is je vliegtuig net opgestegen, en dringt juist het besef door dat je de volgende uren in de huidige positie moet doorbrengen, gooit de passagier voor je zijn/haar stoel ineens in de relaxstand! Even los van het feit of de rugleuning daarbij tegen je knieën slaat, je leefpositie is ineens nog minder comfortabel geworden. En dus zegt een overgrote meerderheid van de luchtreizigers in een onderzoek van reiszoekmachine Skyscanner: weg met de beweegbare rugleuning!
Van de ondervraagden geeft 91 procent te kennen dat de beweegbare stoelleuning achterwege kan blijven op korte vluchten, of dat het gebruik beperkt moet blijven tot bepaalde momenten. Het onderzoek onder 1000 vliegpassagiers wees ook uit dat 43 procent vindt dat zelfs op lange vluchten vaste tijden moeten worden ingevoerd waarop de stoel achterover mag. Een derde van de ondervraagden zegt ongemak te hebben ondervonden van een achteroverleunende medepassagier voor hen en 3 procent hield er zelfs een verwonding aan over.
Cabinepersoneel
Het idee van een verbod klinkt cabinepersoneel waarschijnlijk als muziek in de oren. In een onderzoek onder 900 internationale cabinepersoneelsleden via cabincrew.com zei 60 procent wel eens betrokken te zijn geweest bij een woordenwisseling tussen passagiers als gevolg van achterover gezette stoelen. Volgens psychologe dr. Becky Spelman, clinical director van de Private Therapy Clinic in Londen, is het logisch dat zoveel mensen achter een wijziging in het omgaan met het achterover leunen van vliegtuigstoelen staan. “Het effect van een achterover gezette stoel op de passagier achter je is een scala aan negatieve emoties zoals woede, stress, onrust, frustratie en boosheid ten opzichte van de passagier voor hen. Deze emotionele impact kan weer resulteren in ongewenst gedrag tot aan een woede-uitbarsting aan toe.”
Karaktereigenschappen
Dit komt deels doordat bij het reizen voornamelijk twee karaktereigenschappen van mensen naar boven komen, legt Spelman uit. Er is het altruïstische type, dat rekening houdt met zijn of haar omgeving, en het egoïstische type. Deze laatste zet het eigen comfort voorop en zit er niet mee als dat ten koste gaat van anderen. Het onderzoek van Skyscanner wees uit dat 70 procent van de ondervraagden ook achterover zou leunen als de persoon achter hen zwanger was, en 80 procent doet dat ook als de persoon achter hen oud of zwak is. Vrouwen tussen de 18 en 24 jaar hadden het meeste weg van het altruïstische type, terwijl mannen tussen de 40 en 50 jaar het vaakst eigenschappen tonen van het egoïstische type.
“Een achterover gezette stoel heeft een negatieve invloed op de vliegervaring, zeker als totaal geen rekening wordt gehouden met de persoon erachter,” zegt dr. Spelman. Terwijl dit eenvoudig voorkomen kan worden door de medepassagier te vragen om toestemming achterover te leunen, blijkt uit het onderzoek dat een derde van de passagier bang is voor de reactie en de meeste mensen (64 procent) hebben dit dan ook nog nooit gedaan.
Betere vliegervaring
“Het invoeren van vaste tijden voor het achterover zetten van vliegtuigstoelen zou voor zowel de altruïstische als egoïstische types een betere vliegervaring opleveren,” aldus Spelman. Zij concludeert dat dergelijke regels zorgen voor betere omgangsnormen, aangezien mensen in het algemeen grenzen respecteren. Ondanks dat de persoonlijke keuze wordt beperkt, zullen de meeste passagiers het accepteren als redelijk. Het zal leiden tot een plezierigere vlucht voor een meerderheid van de reizigers.
Zoek en boek bij Skyscanner