België hoeft Italiaans raspaardje Fyra niet meer
NMBS, de spoorwegen van België, heeft het helemaal gehad met de Fyra. De Italiaanse producent AnsaldoBreda hoeft de in bestelling staande hogesnelheidstreinen niet meer te leveren; het koopcontract wordt namelijk ontbonden. Directeur Marc Descheemaecker van NMBS heeft dit vandaag bekendgemaakt. Directe aanleiding voor het besluit zijn de aanhoudende technische mankementen van de FyraV250.
Descheemaecker schetste vandaag een waar horrorscenario als het gaat om de problemen waarmee het Italiaanse raspaardje heeft te kampen. Roestende assen, losrakende deuren en trappen, slecht bevestigde kabels en leidingen, een alarmhoorn die ’s winters sneeuw kon happen. “Het zou humoristisch zijn als het niet zo pijnlijk zou zijn," aldus Descheemaecker.
Een zogenoemde stofkamanalyse, in Nederland gedaan op twee halve treinen, leverde ook hallucinerende resultaten op. Het maximale aantal strafpunten bij een dergelijk onderzoek is 10. De twee halve Fyra’s scoorden 1057 en 2019 punten.
Nederland wacht met reactie
De Nederlandse Spoorwegen wachten met een reactie tot medio juni als staatssecretaris Mansveld de conclusies hoopt te presenteren van lopend onderzoek naar de technische gesteldheid van de Fyra. Ook komt NS dan, in overleg met het ministerie, met alternatieven voor de treinverbindingen Nederland-België. NMBS stelt de NS voor het bestaande vervangende treinaanbod tussen Brussel en Amsterdam op te trekken en vraagt ook aan Thalys om het aanbod op de lijn te verhogen. De NMBS pleit ook voor een Eurostarverbinding Londen-Brussel-Amsterdam.
Korte geschiedenis
De Fyra reed van 9 december 2012 tot en met 17 januari 2013 met de V250 tussen Amsterdam en Brussel via de HSL 4. Deze treinen werden geëxploiteerd door NS Hispeed en NMBS. Op 18 januari 2013 werd het internationale Fyra-verkeer wegens technische problemen voor onbepaalde duur opgeschort.