6 Tips voor meer rust en kalmte

0.80769230769231 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Sauna
Beeld: Christine Hume - Unsplash

Druk, druk druk... veel tijd voor iedereen en alles en zo weinig tijd voor jezelf. En toch is het belangrijk om tijd vrij te maken om even te kunnen ontspannen. Maar dat is moeilijk. We weten niet altijd wat we moeten doen en gaan gestresst op zoek naar tijd voor onszelf. Maar hoe vind je die tijd? We kunnen daar best een beetje hulp bij gebruiken.

En die hulp moet je af en toe van buiten halen. Niet voor niets boeken we massaal de 'healthy hotels ', gaan we een dagje naar de sauna en laten ons masseren. Je kunt meer rust en kalmte krijgen door een ontspannende wellnessvakantie of een relaxte cruise, maar ook door een aantal ingesleten gewoontes te veranderen. Want je mag dan misschien geen invloed hebben op gebeurtenissen en reacties van anderen, maar hoe je zelf reageert heb je wel in de hand.

Tijd voor wat instant rust en kalmte ...

  1. Begin de ochtend rustig
    De wekker een kwartiertje eerder zetten geeft al meer ruimte voor rust en minder ruimte aan stress. Probeer wat te mediteren of doe aan yoga. Door niet gelijk te starten in een kakofonie van geluid en activiteiten leg je al een basis voor kalmte.
  2. Kijk naar je reacties
    Wat doe je als je in een stressvolle situatie komt? Word je boos? Kom je in actie? Voel je je overweldigd? Trek je je in jezelf terug? Kijk naar jezelf en wanneer je je niet gelukkig voelt met de manier waarop je reageert, doorbreek dan dat patroon. Tel letterlijk eens tot 10! Wanneer je probeert anders te reageren doorbreek je stress en het vervelende gevoel dat je eigen reactie je geeft.
  3. Vat dingen niet te persoonlijk op
    Hoe vaak denken we niet dat dingen persoonlijk bedoeld zijn. Wat een stress kan dat opleveren! We zijn zo onzeker over onszelf en interpreteren reacties vaak als een persoonlijke afwijzing: 'Mijn kind ruimt zijn kamer niet op... hij respecteert mijn vraag dus niet.' Je partner is niet aardig? Ligt vast aan mij. Op je werk is iemand kortaf? Je hebt vast iets verkeerd gedaan.
    Probeer daar eens anders over te denken. Is je partner snauwerig of onaardig dan kan dat zijn omdat hij of zij moe is. Is op je werk iemand kortaf? Misschien zijn er problemen thuis. Je kind ruimt niet op? Hij weet misschien niet waar te beginnen. Maak van het probleem van de ander niet jouw probleem. Zie het als een gebeurtenis waar je niets aan kunt doen: een vogel vliegt, een blad valt van een boom. Je hoeft er niet op te reageren of in ieder geval niet te reageren alsof het om jou gaat.
  4. Ga niet uit stress eten, drinken of...
    Wie zich bedreigd voelt of stress heeft gaat vaak uit frustratie eten, drinken, drugs gebruiken, winkelen etc. Je pakt alles aan om je weer goed te voelen, ook al is het maar voor even. Stress zorgt ervoor dat je tot niks komt en dingen gaat uitstellen. Met als gevolg stress van je stressreactie. Zoek een andere manier om met stress om te gaan als je toch in een stresssituatie komt. Neem even afstand van je eigen eerste reactie. Vervang ongezonde gewoonten door gezondere manieren om te kalmeren: drink een lekkere kop thee, ga sporten of bewegen. Een wandeling is al voldoende voor wat frisse wind in je hoofd. Ook yoga, meditatie en massage van je nek en schouders helpen je om je stressgevoel te doorbreken waardoor je er op een andere manier mee om kunt gaan.
  5. Doe een ding tegelijk
    Multitasken. Het is alsof we de laatste jaren steeds meer alles tegelijkertijd moeten doen en er ook nog trots op moeten zijn. Lezen, tegelijkertijd op je laptop iets uitwerken, ondertussen met je kind praten. Social media bijhouden, ondertussen tv kijken en tegelijkertijd ook een een hapje eten.. Al die dingen tegelijkertijd doen staat betekent dat je niets doet met 100 procent aandacht. Dus mislukt je klus, omdat je tegelijkertijd met je vriendin aan telefoon bent en proef je je eten niet omdat je ondertussen ook het huiswerk van je kind nakijkt. Je gaat fouten maken en dat levert een enorme berg stress op. Deze stress heb je zelf in de hand. Doe één ding tegelijk. Ja, dat kost moeite, want we zijn het niet gewend. Maar het loont ook de moeite, die focus op één ding. Lees je mail tot je inbox leeg is. Eet je maaltijd met aandacht voor wat er op je bord ligt. Praat met die goede vriend of vriendin en hoor wat er gezegd wordt. Je krijgt rust en kalmte door één ding te doen en het andere los te laten.
    Overigens is dit ook een goede tip voor mezelf ;-)
  6. Verminder ruis
    Lawaai, beelden, mensen. het lijkt wel of we bang zijn voor stilte. Je hebt niet alles in de hand: het knoertharde geluid in de kledingwinkel kun je niet uitzetten, en de wereld om je heen niet stil. Maar je kunt het wel voor jezelf rustiger maken. Geniet eens een uurtje van stilte, luister naar jezelf en kom tot nieuwe inzichten.

Ken je iemand die wel een dagje sauna kan gebruiken of wil je zelf naar de sauna? Koop dan je saunatoegang met korting.

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

De grenzen van Kroatië zijn weer geopend. Het land heeft sinds de corona-uitbraak maar weinig besmettingen: op 1 juli 2020 staat de teller op net iets meer dan 2800 gevallen. Niets staat een heerlijke vakantie in Kroatië dan ook in de weg. En zeker niet als je dat doet op een schip of boot.

Lees verder

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Door de coronacrisis kiezen veel meer mensen voor een autovakantie. Op deze manier ben je immers niet afhankelijk van vliegmaatschappijen en het openbaar vervoer en kan je gaan en staan waar je wil. Toch zijn er wel enkele dingen waar je op moet letten als je dit jaar ervoor kiest om met de auto op vakantie te gaan. Ben je bijvoorbeeld wel goed verzekerd? Wat te doen bij pech in het buitenland? En wat moet je checken voor je vertrekt?

Lees verder

Win het Amerika Only Magabook 6

Win het Amerika Only Magabook 6

Op dit moment zijn door de coronapandemie de grenzen tussen Nederland en Amerika nog gesloten en zijn de berichten in het nieuws niet echt gezellig te noemen. Maar dat betekent niet dat er helemaal niets leuks te melden is over het land. Kijk maar eens in het nieuwe Amerika Only Magabook 6. Puur op reis geeft in samenwerking met de uitgever een boek weg, dus doe mee met de winactie.

Lees verder

Vakantie met restrictie

Vakantie met restrictie

Eerst een tent, dan een caravan, uiteindelijk een stacaravan. Die laatste caravan blijft staan. De hang naar onthaasting. Even geen werk, geen stress, geen doordenderende 24 uurseconomie. Veel nieuwe en Tweedehands stacaravans staan op campings waarvan er velen zijn in Nederland. Volgens Recron, brancheorganisatie voor recreatiebedrijven, gebruiken duizenden Nederlanders deze recreatievoorziening.

Lees verder

Europees uit eten, gewoon in je eigen keuken

Europees uit eten, gewoon in je eigen keuken

Door de Covid-19 (corona)uitbraak kunnen we – voorlopig – alleen nog virtueel reizen. Er zijn inmiddels veel filmpjes die je vanaf de bank meenemen op reis. Leuk! Maar je proeft en ruikt het niet. Dat kan wel als je in je eigen keuken een van de nationale gerechten van een land maakt. Vanaf je eigen eettafel uit eten in Europa. Heb je aanvullingen voor onderstaand overzicht, deel die dan vooral in het ‘comments’ blok. Zo krijgen we allemaal nog meer tips voor Europees uit eten thuis.

Lees verder

Corona en thuisblijven: tips om de tijd door te komen

Corona en thuisblijven: tips om de tijd door te komen

Reizen is niet meer mogelijk omdat letterlijk de hele wereld op slot is door de Covid-19 (corona)uitbraak. Ook het openbare leven ligt stil. Evenementen zijn afgelast, scholen, horeca en attracties hebben hun deuren gesloten. Je moet zoveel mogelijk binnenblijven en je onthouden van sociale contacten. Maar wat doe je dan om de tijd te doden?

Lees verder