6 Tips voor meer rust en kalmte

0.7962962962963 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Sauna
Beeld: Christine Hume - Unsplash

Druk, druk druk... veel tijd voor iedereen en alles en zo weinig tijd voor jezelf. En toch is het belangrijk om tijd vrij te maken om even te kunnen ontspannen. Maar dat is moeilijk. We weten niet altijd wat we moeten doen en gaan gestresst op zoek naar tijd voor onszelf. Maar hoe vind je die tijd? We kunnen daar best een beetje hulp bij gebruiken.

En die hulp moet je af en toe van buiten halen. Niet voor niets boeken we massaal de 'healthy hotels ', gaan we een dagje naar de sauna en laten ons masseren. Je kunt meer rust en kalmte krijgen door een ontspannende wellnessvakantie of een relaxte cruise, maar ook door een aantal ingesleten gewoontes te veranderen. Want je mag dan misschien geen invloed hebben op gebeurtenissen en reacties van anderen, maar hoe je zelf reageert heb je wel in de hand.

Tijd voor wat instant rust en kalmte ...

  1. Begin de ochtend rustig
    De wekker een kwartiertje eerder zetten geeft al meer ruimte voor rust en minder ruimte aan stress. Probeer wat te mediteren of doe aan yoga. Door niet gelijk te starten in een kakofonie van geluid en activiteiten leg je al een basis voor kalmte.
  2. Kijk naar je reacties
    Wat doe je als je in een stressvolle situatie komt? Word je boos? Kom je in actie? Voel je je overweldigd? Trek je je in jezelf terug? Kijk naar jezelf en wanneer je je niet gelukkig voelt met de manier waarop je reageert, doorbreek dan dat patroon. Tel letterlijk eens tot 10! Wanneer je probeert anders te reageren doorbreek je stress en het vervelende gevoel dat je eigen reactie je geeft.
  3. Vat dingen niet te persoonlijk op
    Hoe vaak denken we niet dat dingen persoonlijk bedoeld zijn. Wat een stress kan dat opleveren! We zijn zo onzeker over onszelf en interpreteren reacties vaak als een persoonlijke afwijzing: 'Mijn kind ruimt zijn kamer niet op... hij respecteert mijn vraag dus niet.' Je partner is niet aardig? Ligt vast aan mij. Op je werk is iemand kortaf? Je hebt vast iets verkeerd gedaan.
    Probeer daar eens anders over te denken. Is je partner snauwerig of onaardig dan kan dat zijn omdat hij of zij moe is. Is op je werk iemand kortaf? Misschien zijn er problemen thuis. Je kind ruimt niet op? Hij weet misschien niet waar te beginnen. Maak van het probleem van de ander niet jouw probleem. Zie het als een gebeurtenis waar je niets aan kunt doen: een vogel vliegt, een blad valt van een boom. Je hoeft er niet op te reageren of in ieder geval niet te reageren alsof het om jou gaat.
  4. Ga niet uit stress eten, drinken of...
    Wie zich bedreigd voelt of stress heeft gaat vaak uit frustratie eten, drinken, drugs gebruiken, winkelen etc. Je pakt alles aan om je weer goed te voelen, ook al is het maar voor even. Stress zorgt ervoor dat je tot niks komt en dingen gaat uitstellen. Met als gevolg stress van je stressreactie. Zoek een andere manier om met stress om te gaan als je toch in een stresssituatie komt. Neem even afstand van je eigen eerste reactie. Vervang ongezonde gewoonten door gezondere manieren om te kalmeren: drink een lekkere kop thee, ga sporten of bewegen. Een wandeling is al voldoende voor wat frisse wind in je hoofd. Ook yoga, meditatie en massage van je nek en schouders helpen je om je stressgevoel te doorbreken waardoor je er op een andere manier mee om kunt gaan.
  5. Doe een ding tegelijk
    Multitasken. Het is alsof we de laatste jaren steeds meer alles tegelijkertijd moeten doen en er ook nog trots op moeten zijn. Lezen, tegelijkertijd op je laptop iets uitwerken, ondertussen met je kind praten. Social media bijhouden, ondertussen tv kijken en tegelijkertijd ook een een hapje eten.. Al die dingen tegelijkertijd doen staat betekent dat je niets doet met 100 procent aandacht. Dus mislukt je klus, omdat je tegelijkertijd met je vriendin aan telefoon bent en proef je je eten niet omdat je ondertussen ook het huiswerk van je kind nakijkt. Je gaat fouten maken en dat levert een enorme berg stress op. Deze stress heb je zelf in de hand. Doe één ding tegelijk. Ja, dat kost moeite, want we zijn het niet gewend. Maar het loont ook de moeite, die focus op één ding. Lees je mail tot je inbox leeg is. Eet je maaltijd met aandacht voor wat er op je bord ligt. Praat met die goede vriend of vriendin en hoor wat er gezegd wordt. Je krijgt rust en kalmte door één ding te doen en het andere los te laten.
    Overigens is dit ook een goede tip voor mezelf ;-)
  6. Verminder ruis
    Lawaai, beelden, mensen. het lijkt wel of we bang zijn voor stilte. Je hebt niet alles in de hand: het knoertharde geluid in de kledingwinkel kun je niet uitzetten, en de wereld om je heen niet stil. Maar je kunt het wel voor jezelf rustiger maken. Geniet eens een uurtje van stilte, luister naar jezelf en kom tot nieuwe inzichten.

Ken je iemand die wel een dagje sauna kan gebruiken of wil je zelf naar de sauna? Koop dan je saunatoegang met korting.

Tips voor culturele uitjes in de Auvergne-Rhône-Alpes

Tips voor culturele uitjes in de Auvergne-Rhône-Alpes

De regio Auvergne-Rhône-Alpes in het zuidoosten van Frankrijk is heel divers: van berglandschappen tussen natuurparken, van wellness in Aix-les-Bains, Brides-les-Bains of Vichy tot cultuur in dorpen en steden als Annecy, Chambéry, Clermont-Ferrand, Grenoble en Lyon. Niet alleen de steden ademen geschiedenis, ook de diverse musea laten je kennis maken met de historie en bijzonderheden van de stad, de natuur en/of het gebied. We geven tien tips voor een interessante middag of dag.

Lees verder

Wintersportvakantie: ga goed voorbereid op reis

Wintersportvakantie: ga goed voorbereid op reis

Beenbreuken, knieletsel en hersenschuddingen. Jaarlijks ontvangt alarmcentrale Eurocross Assistance 1.600 meldingen over ongevallen op de piste. Veel van deze ongevallen kunnen worden voorkomen door de juiste voorbereiding, maar ook door je werkelijke niveau te kennen. Uit onderzoek van Eurocross blijkt namelijk dat 80% van de wintersporters het eigen skiniveau overschat, waardoor zij mogelijk pistes en omstandigheden kiezen die niet aansluiten op hun werkelijke niveau.

Lees verder

Wat zijn de beste fietsroutes van 2024?

Wat zijn de beste fietsroutes van 2024?

Vijf trajecten in zes Europese landen zijn in de race voor de titel ‘beste fietsroute van 2024’. Nederland heeft dit jaar concurrentie te duchten van Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden. De winnaar wordt vrijdag 23 februari bekend op de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht. Lees verder hoe je entreekaarten kunt winnen voor deze beurs.

Lees verder

5 Mooie plekken waar je het noorderlicht goed kunt zien

5 Mooie plekken waar je het noorderlicht goed kunt zien

Noorderlicht: dit natuurfenomeen met je eigen ogen zien staat bij veel mensen op hun verlanglijstje. Maar waar kun je nu het beste het noorderlicht zien. Wordt het Zweden? Of toch IJsland? We geven je vijf mooie plekken, die overigens ook zonder het noorderlicht zeer de moeite waard zijn

Lees verder

Wandelen gezond is gezond, maar wel op goede wandelschoenen

Wandelen gezond is gezond, maar wel op goede wandelschoenen

Wandelen is niet alleen een geweldige manier om in beweging te blijven en kan ook enorm plezierig zijn, of je nu graag een ommetje maakt in het park, een stevige wandeling in de natuur maakt of op een meerdaagse trektocht gaat. En daarvoor zijn goede wandelschoenen essentieel voor jouw comfort en gezondheid.

Lees verder

Alles wat je wilt weten over de sauna

Alles wat je wilt weten over de sauna

Naar de sauna gaan iets uit onze tijd? Nee hoor, het idee van een sauna is al zo oud als de steentijd. De Romeinen hadden hele badsessies in de thermen en de indianen in Noord-Amerika ontdeden zich van stof en vuil in de tipi. Natuurlijk zagen de sauna’s er toen wel iets anders uit: men nam de zweetbaden in een met gloeiende stenen verhitte tent of hut. Het principe van de sauna is echter nog precies hetzelfde: het verhitten van het lichaam en dat vervolgens afkoelen met koud water. Een sauna is simpelweg een vorm van baden.

Lees verder