Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

WellnessWellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

SaunaOp het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Reactie toevoegen

Handige dingen voor op reis

Handige dingen voor op reis

Reizen is voorbereiden, het is veel meer dan het inpakken van een koffer of rugzak. Want… wat neem je precies mee? Paspoort, geld en kleding zijn wel de bekendste zaken; er zijn echter ook handige accessoires die jouw trip veel aangenamer kunnen maken. We geven wat tips en suggesties.

Lees verder

Blijf de hitte de baas: handige tips

Blijf de hitte de baas: handige tips

Tropisch warm in Nederland? Jazeker, het komt eigenlijk best vaak voor. Vorig jaar hadden we een tropische periode Ook komende week stijgen de temperaturen tot boven de 30 graden en is het hitteplan van RIVM actief. We weten allemaal dat we moeten zorgen voor afkoeling, zowel voor onszelf als voor onze huisdieren. Veel drinken is tip nummer 1. Maar wat kun je, zeker in deze coronatijd, nog meer doen?

Lees verder

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Vertrouw je op een goed schoongemaakte hotelkamer?

Juist in deze corona-tijd is het heel belangrijk dat (hotel)kamers goed worden schoongemaakt en gedesinfecteerd. Veel hotels en accommodaties zorgen daar goed voor, maar er zijn er ook die nogal wat steken laten vallen, zo blijkt uit recent onderzoek van Inside Edition.

Lees verder

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

Kroatië: veilige vaarvakanties naar de mooiste plekjes

De grenzen van Kroatië zijn weer geopend. Het land heeft sinds de corona-uitbraak maar weinig besmettingen: op 1 juli 2020 staat de teller op net iets meer dan 2800 gevallen. Niets staat een heerlijke vakantie in Kroatië dan ook in de weg. En zeker niet als je dat doet op een schip of boot.

Lees verder

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Autoverzekeringen en reizen: waar moet je op letten?

Door de coronacrisis kiezen veel meer mensen voor een autovakantie. Op deze manier ben je immers niet afhankelijk van vliegmaatschappijen en het openbaar vervoer en kan je gaan en staan waar je wil. Toch zijn er wel enkele dingen waar je op moet letten als je dit jaar ervoor kiest om met de auto op vakantie te gaan. Ben je bijvoorbeeld wel goed verzekerd? Wat te doen bij pech in het buitenland? En wat moet je checken voor je vertrekt?

Lees verder

Win het Amerika Only Magabook 6

Win het Amerika Only Magabook 6

Op dit moment zijn door de coronapandemie de grenzen tussen Nederland en Amerika nog gesloten en zijn de berichten in het nieuws niet echt gezellig te noemen. Maar dat betekent niet dat er helemaal niets leuks te melden is over het land. Kijk maar eens in het nieuwe Amerika Only Magabook 6. Puur op reis geeft in samenwerking met de uitgever een boek weg, dus doe mee met de winactie.

Lees verder