Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

WellnessWellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

SaunaOp het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Waarom een vakantie in Oostenrijk zeker de moeite waard is

Waarom een vakantie in Oostenrijk zeker de moeite waard is

Oostenrijk is misschien niet het eerste land dat in je opkomt als je denkt aan een vakantie in Europa. Maar wist je dat dit land veel te bieden heeft? Denk bijvoorbeeld aan de adembenemende landschappen, maar ook aan de rijke cultuur en geschiedenis. Dit zijn al een aantal redenen waarom Oostenrijk een bestemming is die je niet mag missen. We vertellen je in dit artikel waarom een vakantie in Oostenrijk zeker de moeite waard is.

Lees verder

Workation? Zo blijf je productief en ontspannen tegelijk

Workation? Zo blijf je productief en ontspannen tegelijk

Workation: work en vacation gecombineerd, waarbij je dus werk en vakantie met elkaar afwisselt. Het is tegenwoordig enorm populair, want je kunt genieten van de vrijheid, een nieuwe omgeving en wellicht ook minder afleiding. Het is een leuke ervaring waarbij je niet alleen werkt, maar ook geniet. Hoe zorg je ervoor dat je productief en ontspannen tegelijk blijft tijdens een workation? In de onderstaande blog geven we je een aantal handige tips.

Lees verder

Tips om voedselvergiftiging op reis te voorkomen

Tips om voedselvergiftiging op reis te voorkomen

Op vakantie genieten we van nieuwe smaken en gerechten. Wanneer we wat ouder zijn of een minder sterk immuunsysteem hebben kunnen we echter gevoeliger reageren op voedsel van mindere kwaliteit of dat besmet is met bacteriën of bestrijdingsmiddelen. Herstel van een voedselvergiftiging kan dagen duren en een groot deel van je vakantieplezier vergallen. We geven wat tips om voedselvergiftiging thuis, maar vooral op reis, zoveel mogelijk te voorkomen.

Lees verder

Leiden, ontdek de Bronstijd en de stad

Leiden, ontdek de Bronstijd en de stad

De tentoonstelling ‘Bronstijd. Vuur van verandering’ is van 18 oktober 2024 tot en met 16 maart 2025 te zien is in het Rijksmuseum van Oudheden. Deze grote overzichtstentoonstelling richt zich op de rijke ergernis in de prehistorie van Nederland en West-Europa: de bronstijd (2000-800 v.Chr.) en is een mooie gelegenheid om ook het huidige Leiden te ontdekken.

Lees verder

Winterzonvakantie: we tippen 5 heerlijke winterzonbestemmingen

Winterzonvakantie: we tippen 5 heerlijke winterzonbestemmingen

Veel 50Plussers gaan buiten de schoolvakantieperiodes op reis. Het voor- en najaar zijn de populairste seizoenen, maar ook de ‘winterzonbestemmingen’ doen het goed. Heerlijk genieten op een mooie plek van de zon terwijl het ‘thuis’ guur en koud is. En die winterzonvakanties worden al volop geboekt.

Lees verder

Op vakantie in je eigen chalet

Op vakantie in je eigen chalet

Wat is er nou fijner dan vakantie vieren in je eigen chalet of stacaravan. Je hoeft nooit te zoeken naar spullen omdat je precies weet wat je hebt. Je hebt je eigen keukeninventaris en je eigen kasten, waarin je kleding kunt laten hangen. Je kunt altijd naar je chalet gaan, zonder dat je een reservering hoeft te maken. En… de (klein)kinderen kunnen ook heerlijk langs komen en blijven logeren. Maar hoe vind je nu een mooi chalet dat aansluit bij jouw wensen?

Lees verder