Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

WellnessWellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

SaunaOp het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Op dit artikel kun je niet (meer) reageren.

Vakantiebeurs voorpret: win entreekaarten

Vakantiebeurs voorpret: win entreekaarten

In 2025 in één dag de wereld ontdekken? Dat kan op de Vakantiebeurs die van 8 tot en met 12 januari gehouden wordt in de Jaarbeurs. Avontuur of natuur, glamping of basic, steden of paradijselijke stranden... je ziet het allemaal in Utrecht. En Puur op reis geeft ook dit jaar weer entreekaarten weg zodat je 'wereldreis' ook nog eens extra voordelig is.

Lees verder

Leiden, ontdek de Bronstijd en de stad

Leiden, ontdek de Bronstijd en de stad

De tentoonstelling ‘Bronstijd. Vuur van verandering’ is van 18 oktober 2024 tot en met 16 maart 2025 te zien is in het Rijksmuseum van Oudheden. Deze grote overzichtstentoonstelling richt zich op de rijke ergernis in de prehistorie van Nederland en West-Europa: de bronstijd (2000-800 v.Chr.) en is een mooie gelegenheid om ook het huidige Leiden te ontdekken.

Lees verder

Winterzonvakantie: we tippen 5 heerlijke winterzonbestemmingen

Winterzonvakantie: we tippen 5 heerlijke winterzonbestemmingen

Veel 50Plussers gaan buiten de schoolvakantieperiodes op reis. Het voor- en najaar zijn de populairste seizoenen, maar ook de ‘winterzonbestemmingen’ doen het goed. Heerlijk genieten op een mooie plek van de zon terwijl het ‘thuis’ guur en koud is. En die winterzonvakanties worden al volop geboekt.

Lees verder

Op vakantie in je eigen chalet

Op vakantie in je eigen chalet

Wat is er nou fijner dan vakantie vieren in je eigen chalet of stacaravan. Je hoeft nooit te zoeken naar spullen omdat je precies weet wat je hebt. Je hebt je eigen keukeninventaris en je eigen kasten, waarin je kleding kunt laten hangen. Je kunt altijd naar je chalet gaan, zonder dat je een reservering hoeft te maken. En… de (klein)kinderen kunnen ook heerlijk langs komen en blijven logeren. Maar hoe vind je nu een mooi chalet dat aansluit bij jouw wensen?

Lees verder

Vakantie? Laat je woning veilig achter

Vakantie? Laat je woning veilig achter

Vakantie, een weekendje weg of een avondje uit. Voor dieven en inbrekers ideale momenten om tijdens je afwezigheid hun slag te slaan. Zij houden geen rekening met de impact die een woninginbraak op je heeft. En dat die ring van oma niet waardevol, maar wel dierbaar is daar hebben ze ook geen boodschap aan. Het beste middel om woninginbraak te voorkomen is dan ook een goede inbraakbeveiliging van je huis en spullen. Update: 10 juli 2024, 

Lees verder

De Frans Atlantische kust: zon, zee, strand en musea

De Frans Atlantische kust: zon, zee, strand en musea
We weten wel waarom de Frans Atlantische kust zo populair is: zon, zee, strand en een verscheidenheid aan landschappen. Heerlijk om het zeewater op te snuiven tijdens je vakantie. Maar ook wie cultuur wil snuiven kan prima terecht in dit gebied. Deze zes musea nemen je mee op een reis door de tijd, de natuur en de rijke maritieme geschiedenis van de regio. Of het nu gaat om zoutwinning in Sabres, de wereld van de mosselen in Les Sables-d'Olonne of de vuurtorens aan de Gironde, de musea zijn het bezoeken waard. En niet alleen als het regent.

Lees verder