Trends in de Nederlandse wellnesswereld

4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

WellnessWellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.


De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”

Koop hier je saunaentree met korting!

Vernieuwen

Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”

Sauna

SaunaOp het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.

Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.

Uitgaven

Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.

Gemiddelde besteding per bezoeker

Entree  10-20 euro
Horeca  15-25 euro
Beauty  5-15 euro
Verhuur spullen  1-4 euro
Verkoop producten  0-3 euro
Totale besteding per bezoeker  35-55 euro

De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen

TRENDS

Combinatie wellness met overnachting
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
Toename badkledingdagen
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness

 

KANSEN
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers)
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement

 

BEDREIGINGEN
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging)
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk

 

Reactie toevoegen
Reacties zijn van harte welkom. Reclame maken, producten promoten of websites vermelden is niet toegestaan.

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Wie heeft er geen herinneringen aan een vakantie met de auto? Waarschijnlijk eerst met je ouders; daarna als jong zelfstandige op avontuur, naar het zuiden van Europa. Voor velen is de auto nog altijd het populairste vakantiemiddel, voor ver weg én dichtbij. Wellicht is het een idee om binnenkort een van de volgende routes in Duitsland, België of Luxemburg te ontdekken.

Lees verder

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

De paasdagen zijn een ideale periode voor een groepsvakantie. De scholen hebben vakantie en veel mensen zijn vrij van het werk, wat ervoor zorgt dat iedereen mee kan. En daar moet je natuurlijk gebruik van maken, want niets is zo belangrijk als samen zijn met de mensen om wie je geeft. Of dat nu je familie is, of een vriendengroep. Wil je lekker genieten van een groepsvakantie met Pasen? Lees de onderstaande tips om het onvergetelijk te maken.

Lees verder

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gebruik jij op vakantie graag je telefoon om te internetten en te bellen? Dan kun je dat ook de komende tien jaar in de Europese Unie gratis blijven doen. Sinds 2017 is er in de EU namelijk gratis dataroaming. 

Lees verder

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Waar moet je nu het meeste oppassen in het verkeer als je in een volgepakte auto aan de vakantiereis begint? Het laatste waar je op een ritje naar de zon op zit te wachten is een verkeersongeluk. Het is niet in Italië met het soms temperamentvolle verkeer, of Spanje met zijn beruchte smalle straatjes waar de meeste ongelukken gebeuren. Uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat* blijkt dat Oostenrijk het Europese land is met de meeste verkeersslachtoffers. Het gaat dan om gewonden en dodelijke slachtoffers (fataal of gewond).

Lees verder

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië is meer en meer in trek als vakantiebestemming. Toch is het nog voor veel West-Europese reizigers slechts een doorgangsland, op weg naar bijvoorbeeld Kroatië of Hongarije. Degenen die in Slovenië niet meer dan een tankstop maken, missen veel, zo ontdekten we zelf.

Lees verder

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie, weekendje weg, avondje uit. Voor dieven ideaal om hun slag te slaan in je huis. Woninginbraak heeft een grote impact op je gevoel van veiligheid. Het is niet alleen het gemis van waardevolle, en soms niet waardevolle, maar dierbare spullen, maar juist ook het idee dat vreemden binnen zijn geweest, door je kasten hebben gesnuffeld en al je persoonlijke bezittingen hebben bekeken.

Lees verder