Trends in de Nederlandse wellnesswereld
Wellness en te warm weer, het gaat niet samen. Die koele conclusie mag je trekken uit het trendrapport 2013/2014 dat de Rabobank heeft uitgebracht. Consumenten hoefden in 2014 niet zo nodig vaker naar de sauna of andere warme zaken, want buiten was het al lekker genoeg. Voor volgend jaar verwachten de trendwatchers van de bank een verbetering ten opzichte van het ‘moeilijke jaar 2014’, maar de groei zal niet boven de 1 procent uitkomen.
De consument is momenteel namelijk behoorlijk kritisch als het gaat om uitgaven voor luxe producten, staat in het rapport. En die kan volop kiezen, want de bedrijven stunten volop op prijs om klanten binnen te krijgen, constateren de onderzoekers. ,,Door kortingsacties ligt de gerealiseerde entreeprijs fors lager dan de officiële entreeprijs. Deze prijserosie heeft er in twee jaar toe geleid dat het bedrag dat een klant gemiddeld besteedt bij de wellness met bijna 20 procent is gedaald.”
Koop hier je saunaentree met korting!
Vernieuwen
Blijvend innoveren en vernieuwen is dan ook een must, adviseert de Rabobank, bijvoorbeeld door het zoeken van nieuwe doelgroepen. ,,Momenteel bezoekt maar 15 procent van de bevolking de sauna, het aanboren van nieuwe doelgroepen biedt kansen. Badkledingdagen zijn bijvoorbeeld populair. De drempel om naar een sauna te gaan wordt steeds lager, waardoor de doelgroep steeds groter wordt. Met specifieke concepten kan een onderneming zich verder onderscheiden. Denk aan bijvoorbeeld preventieve wellness, gezien de toenemende vergrijzing, maar ook aan het verlengen van de tijdsduur door bijvoorbeeld het aanbieden van overnachtingsarrangementen.”
Sauna
Op het gebied van sauna’s constateert de Rabobank dat het publiek de afgelopen jaren flink is gegroeid. Steeds meer (welvarende) jongeren voelen zich bovendien tot deze vorm van ontspanning aangetrokken. De laatste groep bezoekt vooral de grote, hippe saunabedrijven. De kleinere sauna’s trotseren de nieuwe concurrentiegolf door een publiek aan te trekken dat rustig wil genieten, zoals vijftigplussers.
Nederland telt naar schatting 200 (middel-)grote wellnesscentra. En dan zijn er nog de bedrijven waarvan sauna geen core business is, waaronder hotels, fitnesscentra, zwembaden, vakantieparken en sportcentra. In totaal wordt het aantal bedrijven met sauna geschat op ruim 2500.
Uitgaven
Gemiddeld geeft de saunabezoeker 35 tot 55 euro uit per bezoek. De bestedingen dalen al enkele jaren op rij, aldus het rapport. Vrouwen geven gemiddeld meer uit dan mannen.
Gemiddelde besteding per bezoeker
Entree | 10-20 euro |
Horeca | 15-25 euro |
Beauty | 5-15 euro |
Verhuur spullen | 1-4 euro |
Verkoop producten | 0-3 euro |
Totale besteding per bezoeker | 35-55 euro |
De Rabobank signaleert de volgende trends, kansen en bedreigingen
TRENDS |
Combinatie wellness met overnachting |
Opkomst grote wellnesscentra en ketenvorming
|
Toename badkledingdagen |
Opkomst van dagdeel-tarief en abonnementen |
Toename medisch toerisme: medical wellness en cosmetisch medische spa's;
|
Groeiende markt preventieve wellness, toenemende integratie met zorg en fitness |
KANSEN |
Imago wellness verbeteren (bij niet-saunagangers) |
Jongeren enthousiasmeren; tot 25 jaar gaat men niet naar de sauna |
Toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl |
Ook mannen maken in toenemende mate gebruik van wellnessfaciliteiten
|
Door professionalisering meer sturen op kosten, productiviteit en rendement |
BEDREIGINGEN |
Markt raakt verzadigd door uitbreidings- en nieuwbouwprojecten. Ook steeds meer wellness bij hotels, fitnesscentra en vakantieparken (branchevervaging) |
Toenemende prijsconcurrentie en kortingsacties, wat leidt tot prijserosie: de gemiddelde besteding per bezoeker is de afgelopen twee jaar fors gedaald |
Noodzaak tot continue vernieuwing; verouderd aanbod heeft het steeds lastiger |
Consument blijft kritisch op uitgaven; bezoekersaantallen staan onder druk |