Wellnessbranche moet kansen pakken
In 2012 hadden wellnesscentra en sauna’s minder bezoekers dan in 2011, zo blijkt uit cijfers van het economisch bureau van de Rabobank. De sauna’s hadden vorig jaar een 10 tot 20 procent lagere bezettingsgraad ten opzichte van 2011. Gemiddeld daalde de besteding per bezoeker van 40-60 euro naar 35-55 euro. "De crisis zorgt er toch voor dat mensen minder naar de sauna gaan", aldus Annemarie Kuijer van de Rabobank tegen Nu.nl. "Daarnaast maken mensen die wel naar de sauna gaan steeds vaker gebruik van aanbiedingen en kortingsacties. Bijna niemand betaalt meer de volle mep." Een andere trend is het instellen van een tarief voor dagdelen, zodat je voor een avond of middag voordeliger uit bent.
De cijfers zijn een verrassing voor de Rabobank die juist een stijging in bezoekersaantallen hadden verwacht. "Mensen in crisistijd zouden vanwege de stress meer behoefte hebben aan ontspanning. Wat zeker een rol speelt is dat er steeds meer saunabedrijven worden opgezet, waardoor bezoekers over meer bedrijven moeten worden verdeeld."
Het trendrapport van de Rabobank meldt dat naar verwachting de omzet in 2013 stabiel blijft. Het is een groeimarkt, maar het aanbod is sneller gestegen dan de vraag", zo staat in het rapport. Bedrijven moeten kansen pakken en om het hoofd boven water te houden vernieuwen en innoveren. "Zorg voor het 'wow-effect' en vergeet ook niet voldoende aandacht aan hygiëne te geven", aldus het rapport.
Met korting naar de sauna? Koop hier de saunabon!