Reiswereld prijst oneerlijk
Reisaanbieders op internet nemen nog steeds massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen. Die conclusie trekt de Consumentenbond na het onderzoeken van 60 websites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen. Op geen van de onderzochte sites worden de prijzen helemaal duidelijk en correct weergegeven.
De schokkende resultaten van de jongste studie zijn voor de Consumentenbond aanleiding om de Actie Reisprijzen te beginnen. Consumenten hebben volgens de organisatie recht op transparante en duidelijke prijzen, zoals onder meer is afgesproken in de Reclamecode Reisaanbiedingen, Europese regelgeving en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Zo moeten reisaanbieders bijvoorbeeld alle vaste en onvermijdbare kosten in de advertentie- of beginprijs opnemen.
‘Customer charge service’
In het onderzoek kwam naar voren dat bijna de helft van de aanbieders (26 stuks) de consument tijdens het boekingsproces opzadelt met onvermijdbare bijkomende kosten. Directeur Bart Combée van de Consumentenbond: “De uitschieter is € 59 voor een zogenoemde ‘customer service charge’ van World Ticket Center. Ongehoord.”
Om de aanbieders te dwingen hun leven te beteren, begint de bond de Actie Reisprijzen. “Aan deze praktijken moet paal en perk worden gesteld”, stelt Combée. “We gaan de grootste overtreders op hun gedrag aanspreken. Daarbij willen we gebruik maken van meldingen die we van consumenten krijgen. Ik roep dan ook iedereen op om zijn ervaringen met oneerlijke reisprijzen te delen op onze actiepagina."
Opvallende zaken
Uit het onderzoek kwam naar voren dat er in ruim de helft van de gevallen iets niet goed ging met de reserveringskosten. Die waren of niet verwerkt in de beginprijs of er werd geen melding gemaakt dat reserveringskosten van toepassing waren. Op 16 websites staan annuleringsverzekeringen bij voorbaat aangevinkt, bij 8 sites de reisverzekeringen.
Ryanair maakt het wel heel bont: de optie ‘zonder verzekering reizen’ zit verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze woonachtig zijn. Bij sommige sites is het alleen mogelijk om te betalen met een credit card en bij easyJet bijvoorbeeld kost dit minimaal € 6. De resultaten van het onderzoek naar reisprijzen staan in de Consumentengids van januari 2013.
Heb jij vervelende ervaringen met het boeken van een reis op internet? Laat het ons weten!