Crisis of niet, we gaan op vakantie

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

globe
globe
De crisis en bezuinigingen hebben invloed op ons koopgedrag. Afgelopen jaar stond ook de toeristische sector onder druk. Toch liet 72 procent van alle Europeanen zich door de crisis niet verslaan en ging op reis, met minstens één overnachting. Dat is vergelijkbaar met eerder onderzoek uit 2010. Ook dit jaar wil 73 procent van de Europeanen op vakantie. Wel zijn de vakantieplannen zoals vakantieduur en bestemming, als gevolg van de crisis aangepast, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Unie onder ruim 30.000 respondenten in de 27 landen van de Unie en zeven andere Europese landen.

Het onderzoek is begin januari 2012 uitgevoerd. Volgens de Europese commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani betekenen deze cijfers dat de toeristische sector ook in 2012 weer gaat groeien: "Dit bevestigt dat toerisme een belangrijke economische aanjager is voor het Europees economisch herstel'. In totaal blijft 89 procent van de Europese vakantiegangers binnen de Unie. De meeste respondenten (52 procent) blijven in eigen land, 37 procent gaat binnen de Europese Unie op vakantie en een kwart naar een land buiten de EU. Spanje blijkt het populairste vakantieland (10 procent), gevolgd door Italië (7 procent), Frankrijk (6 procent), Griekenland (4 procent). Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië scoren 3 procent. 

Vakantiereden en vakantieduur

In 2011 was rust en ontspanning voor bijna de helft van de ondervraagden het belangrijkste vakantiedoel, een toename van maar liefst 12 procentpunt ten opzichte van 2010. Andere belangrijke motieven om op vakantie te gaan zijn zon en strand en het bezoek aan vrienden en familie. Bijna de helft van de Europese vakantiegangers  wil  tussen vier en dertien nachten van huis blijven. Iets meer dan een kwart  wil een korte vakantie met één tot drie overnachtingen. Een/vijfde wil langer dan dertien dagen aaneengesloten op vakantie en twaalf procent weet het nog niet.

Boekingswijze

Ruim de helft van de Europeanen boekten hun vakantie via internet. 49 procent stelde de reis zelf samen uit losse componenten. Betrouwbaarste informatiebronnen zijn nog steeds de aanbevelingen van vrienden en familie.Meer informatie op: europa.eu

Meer mensen naar Dubai 

Burj Al Arab
Burj Al arab
Ruim negen miljoen toeristen bezochten vorig jaar Dubai, dat waren er 10 procent meer dan in 2010. Dit blijkt uit cijfers van het Department of Tourism en Commerce Marketing (DTCM).  De hotels behaalden een omzet van ongeveer 4,5 miljard dollar, een toename van maar liefst 20 procent. De meeste toeristen kwamen uit Saudi Arabië (870.152). Daarna volgen India (702.142), het Verenigd Koninkrijk (643.196) en Iran (476.708). De Verenigde Staten sluiten de top 5 af, met ruim 460.000 vakantiegangers. 
 
 

Vlaanderen doet het goed

De eerste elf maanden van 2011 steeg het aantal overnachtingen in  Vlaanderen 4,5 procent. Dat betekent ruim 1 miljoen meer overnachtingen dan in dezelfde periode in 2010. Het aantal gasten steeg met 5,5 procent nog sterker (+ 525.000). De verblijfsduur nam wel af. De groei van de overnachtingen is het sterkst in de kunststeden (+7,3 procent). De Vlaamse regio's en de kust noteerden 2,5 procent meer overnachtingen. Buitenlandse gasten waren goed voor een groei van 4% en realiseerden een toename van 500.000 overnachtingen.
De meeste toeristen kwamen uit Frankrijk en de VS (respectievelijk +80.000 en +60.000), gevolgd door Spanje (+50.000) en Duitsland (+45.000). Ook uit Italië, Rusland en China kwamen meer toeristen.   Het aantal Nederlandse overnachtingen ging echter met 2,3 procent achteruit. Voor Nederland is het de eerste daling na jaren van sterke groei. Desondanks blijft Nederland met grote voorsprong de belangrijkste buitenlandse markt voor het Vlaams toerisme. De Britse markt leek vorig jaar eerst geen herstel te vertonen, maar een sterke oktobermaand bracht de Britten na 11 maanden net boven nul.

New York wil jonge bezoekers trekken

vrijheidsbeeld
vrijheidsbeeld
New York wil in 2015 zo'n 55 miljoen bezoekers trekken. Dat maakte  NYC & Company, het officiële marketing en toerisme bureauvoor de stad New York op de ITB in Berlijn bekend. Vorig jaar kwamen ruim 50 miljoen toeristen naar de stad aan de oostkust van de VS. De stad wil zich daarbij vooral richten op jongeren van 18 t/m 29 jaar en stelt zich ten doel de komende vijfjaar meer jonge bezoekers naar de stad te trekken. In 2011 brachten 15,1miljoen jongeren een bezoek aan New York City, dat moeten er in 2015 één miljoen meer zijn. Om deze nieuwe doelente bereiken, introduceert NYC & Company de campagneNYC<30. In samenwerking met MasterCard zal een 'priceless' New York programmaexclusief voor MasterCard kaarthouders worden ontwikkeld. Uit de Benelux komen jaarlijks zo'n 350.000 bezoekers naar New York.
 
Nog geen vakantie geboekt? Kijk hier voor ons uitgebreide reisaanbod.

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Relaxen in een hotelkamer met eigen bubbelbad

Veel hotels hebben wellnessvoorzieningen zoals een publieke sauna, een whirlpool, bubbelbad of stoombad. Maar hoe lekker is het om je kamer niet uit te hoeven en toch te genieten van een ontspannende privé-wellnesservaring.

Lees verder

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Hoe verminder je de winterdip? Lees de tips

Ben jij in de winter ook vermoeider en heb je een neerslachtig gevoel? Is futloos met grote letters boven je hoofd geschreven en is dat niet te wijten aan je gezondheid? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van de winterblues of winterdip. En zeker nu in coronatijd hebben nog meer mensen last van negatieve gevoelens die de winterdip versterken.

Lees verder

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Een vakantie vol luxe: voor het echte ‘wowgevoel’

Echt even alles kunnen loslaten, of populairder gezegd, lekker de boel de boel laten. En dan is het natuurlijk extra prettig als jouw vakantieverblijf van alle gemakken is voorzien. Gewoon, relaxen in alle luxe, zoals in het privézwembad in de voortuin. Wow!

Lees verder

17 Stedentrips: van bekend tot betoverend

17 Stedentrips: van bekend tot betoverend

Steden hebben nog altijd een bijzondere aantrekkingskracht op reizigers. Voor een romantisch weekendje weg, enkele dagen shoppen of een langere ontdekkingsreis langs cultuur en architectuur. Puur op reis doet 17 suggesties voor Europese stedentrips. Naar bekende en minder bekende steden, naar de hoofdsteden van wijn en smaak, en naar enkele echte hoofdsteden. Ze zijn allemaal per vliegtuig, en sommige ook per trein, te bereiken.

Lees verder

Sneek ontdekken per boot

Sneek ontdekken per boot

Zeg Friesland en je denkt meteen aan water en waterrecreatie. Zeg Sneek en je denkt meteen aan de Sneekweek en het Sneekermeer. Logisch toch om Sneek te ontdekken vanaf het water. En daarvoor hoef je niet eens een fanatiek watersporter te zijn of een eigen boot te hebben!

Lees verder

5 Mooie plekken waar je het noorderlicht goed kunt zien

5 Mooie plekken waar je het noorderlicht goed kunt zien

Het noorderlicht met eigen ogen zien. Bij veel mensen staat het op hun verlanglijstje. En met het opheffen van de reisbeperkingen is een reis naar het noorderlicht ook weer mogelijk. Maar wat zijn nu de mooiste of beste plekken om dit fenomeen te kunnen zien?

Lees verder