Crisis of niet, we gaan op vakantie

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

globe
globe
De crisis en bezuinigingen hebben invloed op ons koopgedrag. Afgelopen jaar stond ook de toeristische sector onder druk. Toch liet 72 procent van alle Europeanen zich door de crisis niet verslaan en ging op reis, met minstens één overnachting. Dat is vergelijkbaar met eerder onderzoek uit 2010. Ook dit jaar wil 73 procent van de Europeanen op vakantie. Wel zijn de vakantieplannen zoals vakantieduur en bestemming, als gevolg van de crisis aangepast, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Unie onder ruim 30.000 respondenten in de 27 landen van de Unie en zeven andere Europese landen.

Het onderzoek is begin januari 2012 uitgevoerd. Volgens de Europese commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani betekenen deze cijfers dat de toeristische sector ook in 2012 weer gaat groeien: "Dit bevestigt dat toerisme een belangrijke economische aanjager is voor het Europees economisch herstel'. In totaal blijft 89 procent van de Europese vakantiegangers binnen de Unie. De meeste respondenten (52 procent) blijven in eigen land, 37 procent gaat binnen de Europese Unie op vakantie en een kwart naar een land buiten de EU. Spanje blijkt het populairste vakantieland (10 procent), gevolgd door Italië (7 procent), Frankrijk (6 procent), Griekenland (4 procent). Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië scoren 3 procent. 

Vakantiereden en vakantieduur

In 2011 was rust en ontspanning voor bijna de helft van de ondervraagden het belangrijkste vakantiedoel, een toename van maar liefst 12 procentpunt ten opzichte van 2010. Andere belangrijke motieven om op vakantie te gaan zijn zon en strand en het bezoek aan vrienden en familie. Bijna de helft van de Europese vakantiegangers  wil  tussen vier en dertien nachten van huis blijven. Iets meer dan een kwart  wil een korte vakantie met één tot drie overnachtingen. Een/vijfde wil langer dan dertien dagen aaneengesloten op vakantie en twaalf procent weet het nog niet.

Boekingswijze

Ruim de helft van de Europeanen boekten hun vakantie via internet. 49 procent stelde de reis zelf samen uit losse componenten. Betrouwbaarste informatiebronnen zijn nog steeds de aanbevelingen van vrienden en familie.Meer informatie op: europa.eu

Meer mensen naar Dubai 

Burj Al Arab
Burj Al arab
Ruim negen miljoen toeristen bezochten vorig jaar Dubai, dat waren er 10 procent meer dan in 2010. Dit blijkt uit cijfers van het Department of Tourism en Commerce Marketing (DTCM).  De hotels behaalden een omzet van ongeveer 4,5 miljard dollar, een toename van maar liefst 20 procent. De meeste toeristen kwamen uit Saudi Arabië (870.152). Daarna volgen India (702.142), het Verenigd Koninkrijk (643.196) en Iran (476.708). De Verenigde Staten sluiten de top 5 af, met ruim 460.000 vakantiegangers. 
 
 

Vlaanderen doet het goed

De eerste elf maanden van 2011 steeg het aantal overnachtingen in  Vlaanderen 4,5 procent. Dat betekent ruim 1 miljoen meer overnachtingen dan in dezelfde periode in 2010. Het aantal gasten steeg met 5,5 procent nog sterker (+ 525.000). De verblijfsduur nam wel af. De groei van de overnachtingen is het sterkst in de kunststeden (+7,3 procent). De Vlaamse regio's en de kust noteerden 2,5 procent meer overnachtingen. Buitenlandse gasten waren goed voor een groei van 4% en realiseerden een toename van 500.000 overnachtingen.
De meeste toeristen kwamen uit Frankrijk en de VS (respectievelijk +80.000 en +60.000), gevolgd door Spanje (+50.000) en Duitsland (+45.000). Ook uit Italië, Rusland en China kwamen meer toeristen.   Het aantal Nederlandse overnachtingen ging echter met 2,3 procent achteruit. Voor Nederland is het de eerste daling na jaren van sterke groei. Desondanks blijft Nederland met grote voorsprong de belangrijkste buitenlandse markt voor het Vlaams toerisme. De Britse markt leek vorig jaar eerst geen herstel te vertonen, maar een sterke oktobermaand bracht de Britten na 11 maanden net boven nul.

New York wil jonge bezoekers trekken

vrijheidsbeeld
vrijheidsbeeld
New York wil in 2015 zo'n 55 miljoen bezoekers trekken. Dat maakte  NYC & Company, het officiële marketing en toerisme bureauvoor de stad New York op de ITB in Berlijn bekend. Vorig jaar kwamen ruim 50 miljoen toeristen naar de stad aan de oostkust van de VS. De stad wil zich daarbij vooral richten op jongeren van 18 t/m 29 jaar en stelt zich ten doel de komende vijfjaar meer jonge bezoekers naar de stad te trekken. In 2011 brachten 15,1miljoen jongeren een bezoek aan New York City, dat moeten er in 2015 één miljoen meer zijn. Om deze nieuwe doelente bereiken, introduceert NYC & Company de campagneNYC<30. In samenwerking met MasterCard zal een 'priceless' New York programmaexclusief voor MasterCard kaarthouders worden ontwikkeld. Uit de Benelux komen jaarlijks zo'n 350.000 bezoekers naar New York.
 
Nog geen vakantie geboekt? Kijk hier voor ons uitgebreide reisaanbod.

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Verzekerd van een mooi auto-avontuur

Wie heeft er geen herinneringen aan een vakantie met de auto? Waarschijnlijk eerst met je ouders; daarna als jong zelfstandige op avontuur, naar het zuiden van Europa. Voor velen is de auto nog altijd het populairste vakantiemiddel, voor ver weg én dichtbij. Wellicht is het een idee om binnenkort een van de volgende routes in Duitsland, België of Luxemburg te ontdekken.

Lees verder

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

Groepsvakantie met Pasen? Vergeet deze 3 boekingstips niet

De paasdagen zijn een ideale periode voor een groepsvakantie. De scholen hebben vakantie en veel mensen zijn vrij van het werk, wat ervoor zorgt dat iedereen mee kan. En daar moet je natuurlijk gebruik van maken, want niets is zo belangrijk als samen zijn met de mensen om wie je geeft. Of dat nu je familie is, of een vriendengroep. Wil je lekker genieten van een groepsvakantie met Pasen? Lees de onderstaande tips om het onvergetelijk te maken.

Lees verder

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gratis dataroaming blijft nog eens 10 jaar beschikbaar in Europa

Gebruik jij op vakantie graag je telefoon om te internetten en te bellen? Dan kun je dat ook de komende tien jaar in de Europese Unie gratis blijven doen. Sinds 2017 is er in de EU namelijk gratis dataroaming. 

Lees verder

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Vakantielanden met meeste kans op verkeersongelukken

Waar moet je nu het meeste oppassen in het verkeer als je in een volgepakte auto aan de vakantiereis begint? Het laatste waar je op een ritje naar de zon op zit te wachten is een verkeersongeluk. Het is niet in Italië met het soms temperamentvolle verkeer, of Spanje met zijn beruchte smalle straatjes waar de meeste ongelukken gebeuren. Uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat* blijkt dat Oostenrijk het Europese land is met de meeste verkeersslachtoffers. Het gaat dan om gewonden en dodelijke slachtoffers (fataal of gewond).

Lees verder

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië wacht op ontdekking

Slovenië is meer en meer in trek als vakantiebestemming. Toch is het nog voor veel West-Europese reizigers slechts een doorgangsland, op weg naar bijvoorbeeld Kroatië of Hongarije. Degenen die in Slovenië niet meer dan een tankstop maken, missen veel, zo ontdekten we zelf.

Lees verder

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie? Voorkom woninginbraak

Vakantie, weekendje weg, avondje uit. Voor dieven ideaal om hun slag te slaan in je huis. Woninginbraak heeft een grote impact op je gevoel van veiligheid. Het is niet alleen het gemis van waardevolle, en soms niet waardevolle, maar dierbare spullen, maar juist ook het idee dat vreemden binnen zijn geweest, door je kasten hebben gesnuffeld en al je persoonlijke bezittingen hebben bekeken.

Lees verder