Crisis of niet, we gaan op vakantie

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

globe
globe
De crisis en bezuinigingen hebben invloed op ons koopgedrag. Afgelopen jaar stond ook de toeristische sector onder druk. Toch liet 72 procent van alle Europeanen zich door de crisis niet verslaan en ging op reis, met minstens één overnachting. Dat is vergelijkbaar met eerder onderzoek uit 2010. Ook dit jaar wil 73 procent van de Europeanen op vakantie. Wel zijn de vakantieplannen zoals vakantieduur en bestemming, als gevolg van de crisis aangepast, zo blijkt uit onderzoek van de Europese Unie onder ruim 30.000 respondenten in de 27 landen van de Unie en zeven andere Europese landen.

Het onderzoek is begin januari 2012 uitgevoerd. Volgens de Europese commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani betekenen deze cijfers dat de toeristische sector ook in 2012 weer gaat groeien: "Dit bevestigt dat toerisme een belangrijke economische aanjager is voor het Europees economisch herstel'. In totaal blijft 89 procent van de Europese vakantiegangers binnen de Unie. De meeste respondenten (52 procent) blijven in eigen land, 37 procent gaat binnen de Europese Unie op vakantie en een kwart naar een land buiten de EU. Spanje blijkt het populairste vakantieland (10 procent), gevolgd door Italië (7 procent), Frankrijk (6 procent), Griekenland (4 procent). Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië scoren 3 procent. 

Vakantiereden en vakantieduur

In 2011 was rust en ontspanning voor bijna de helft van de ondervraagden het belangrijkste vakantiedoel, een toename van maar liefst 12 procentpunt ten opzichte van 2010. Andere belangrijke motieven om op vakantie te gaan zijn zon en strand en het bezoek aan vrienden en familie. Bijna de helft van de Europese vakantiegangers  wil  tussen vier en dertien nachten van huis blijven. Iets meer dan een kwart  wil een korte vakantie met één tot drie overnachtingen. Een/vijfde wil langer dan dertien dagen aaneengesloten op vakantie en twaalf procent weet het nog niet.

Boekingswijze

Ruim de helft van de Europeanen boekten hun vakantie via internet. 49 procent stelde de reis zelf samen uit losse componenten. Betrouwbaarste informatiebronnen zijn nog steeds de aanbevelingen van vrienden en familie.Meer informatie op: europa.eu

Meer mensen naar Dubai 

Burj Al Arab
Burj Al arab
Ruim negen miljoen toeristen bezochten vorig jaar Dubai, dat waren er 10 procent meer dan in 2010. Dit blijkt uit cijfers van het Department of Tourism en Commerce Marketing (DTCM).  De hotels behaalden een omzet van ongeveer 4,5 miljard dollar, een toename van maar liefst 20 procent. De meeste toeristen kwamen uit Saudi Arabië (870.152). Daarna volgen India (702.142), het Verenigd Koninkrijk (643.196) en Iran (476.708). De Verenigde Staten sluiten de top 5 af, met ruim 460.000 vakantiegangers. 
 
 

Vlaanderen doet het goed

De eerste elf maanden van 2011 steeg het aantal overnachtingen in  Vlaanderen 4,5 procent. Dat betekent ruim 1 miljoen meer overnachtingen dan in dezelfde periode in 2010. Het aantal gasten steeg met 5,5 procent nog sterker (+ 525.000). De verblijfsduur nam wel af. De groei van de overnachtingen is het sterkst in de kunststeden (+7,3 procent). De Vlaamse regio's en de kust noteerden 2,5 procent meer overnachtingen. Buitenlandse gasten waren goed voor een groei van 4% en realiseerden een toename van 500.000 overnachtingen.
De meeste toeristen kwamen uit Frankrijk en de VS (respectievelijk +80.000 en +60.000), gevolgd door Spanje (+50.000) en Duitsland (+45.000). Ook uit Italië, Rusland en China kwamen meer toeristen.   Het aantal Nederlandse overnachtingen ging echter met 2,3 procent achteruit. Voor Nederland is het de eerste daling na jaren van sterke groei. Desondanks blijft Nederland met grote voorsprong de belangrijkste buitenlandse markt voor het Vlaams toerisme. De Britse markt leek vorig jaar eerst geen herstel te vertonen, maar een sterke oktobermaand bracht de Britten na 11 maanden net boven nul.

New York wil jonge bezoekers trekken

vrijheidsbeeld
vrijheidsbeeld
New York wil in 2015 zo'n 55 miljoen bezoekers trekken. Dat maakte  NYC & Company, het officiële marketing en toerisme bureauvoor de stad New York op de ITB in Berlijn bekend. Vorig jaar kwamen ruim 50 miljoen toeristen naar de stad aan de oostkust van de VS. De stad wil zich daarbij vooral richten op jongeren van 18 t/m 29 jaar en stelt zich ten doel de komende vijfjaar meer jonge bezoekers naar de stad te trekken. In 2011 brachten 15,1miljoen jongeren een bezoek aan New York City, dat moeten er in 2015 één miljoen meer zijn. Om deze nieuwe doelente bereiken, introduceert NYC & Company de campagneNYC<30. In samenwerking met MasterCard zal een 'priceless' New York programmaexclusief voor MasterCard kaarthouders worden ontwikkeld. Uit de Benelux komen jaarlijks zo'n 350.000 bezoekers naar New York.
 
Nog geen vakantie geboekt? Kijk hier voor ons uitgebreide reisaanbod.

Zorgeloos op vakantie met de juiste verzekering

Zorgeloos op vakantie met de juiste verzekering

Nog even en dan is het weer zomervakantie! Weet jíj al wat je gaat doen? Ben je van plan met de auto naar Frankrijk te gaan? Of wil je dit keer op de motor richting de Ardennen? Ook kun je de fiets pakken en een lange route door Europa afleggen. Welke plannen je ook hebt, zorg er altijd voor dat je goed verzekerd bent. Een verzekering is namelijk het vangnet als de dingen anders lopen dan je had gehoopt. Wij laten je graag zien welke verzekeringen je nodig hebt om te genieten van een zorgeloze vakantie.

Lees verder

Waarom een vakantie in Oostenrijk zeker de moeite waard is

Waarom een vakantie in Oostenrijk zeker de moeite waard is

Oostenrijk is misschien niet het eerste land dat in je opkomt als je denkt aan een vakantie in Europa. Maar wist je dat dit land veel te bieden heeft? Denk bijvoorbeeld aan de adembenemende landschappen, maar ook aan de rijke cultuur en geschiedenis. Dit zijn al een aantal redenen waarom Oostenrijk een bestemming is die je niet mag missen. We vertellen je in dit artikel waarom een vakantie in Oostenrijk zeker de moeite waard is.

Lees verder

Workation? Zo blijf je productief en ontspannen tegelijk

Workation? Zo blijf je productief en ontspannen tegelijk

Workation: work en vacation gecombineerd, waarbij je dus werk en vakantie met elkaar afwisselt. Het is tegenwoordig enorm populair, want je kunt genieten van de vrijheid, een nieuwe omgeving en wellicht ook minder afleiding. Het is een leuke ervaring waarbij je niet alleen werkt, maar ook geniet. Hoe zorg je ervoor dat je productief en ontspannen tegelijk blijft tijdens een workation? In de onderstaande blog geven we je een aantal handige tips.

Lees verder

Tips om voedselvergiftiging op reis te voorkomen

Tips om voedselvergiftiging op reis te voorkomen

Op vakantie genieten we van nieuwe smaken en gerechten. Wanneer we wat ouder zijn of een minder sterk immuunsysteem hebben kunnen we echter gevoeliger reageren op voedsel van mindere kwaliteit of dat besmet is met bacteriën of bestrijdingsmiddelen. Herstel van een voedselvergiftiging kan dagen duren en een groot deel van je vakantieplezier vergallen. We geven wat tips om voedselvergiftiging thuis, maar vooral op reis, zoveel mogelijk te voorkomen.

Lees verder

Leiden, ontdek de Bronstijd en de stad

Leiden, ontdek de Bronstijd en de stad

De tentoonstelling ‘Bronstijd. Vuur van verandering’ is van 18 oktober 2024 tot en met 16 maart 2025 te zien is in het Rijksmuseum van Oudheden. Deze grote overzichtstentoonstelling richt zich op de rijke ergernis in de prehistorie van Nederland en West-Europa: de bronstijd (2000-800 v.Chr.) en is een mooie gelegenheid om ook het huidige Leiden te ontdekken.

Lees verder

Winterzonvakantie: we tippen 5 heerlijke winterzonbestemmingen

Winterzonvakantie: we tippen 5 heerlijke winterzonbestemmingen

Veel 50Plussers gaan buiten de schoolvakantieperiodes op reis. Het voor- en najaar zijn de populairste seizoenen, maar ook de ‘winterzonbestemmingen’ doen het goed. Heerlijk genieten op een mooie plek van de zon terwijl het ‘thuis’ guur en koud is. En die winterzonvakanties worden al volop geboekt.

Lees verder