Betalen met een creditcard. Tips en voorwaarden
Zeker bij een buitenlandse vakantie kun je bijna niet meer zonder een creditcard. Je boekt er je vliegtickets mee en hebt (bijna) altijd een creditcard nodig om een huurauto te reserveren. Ook voor het boeken van een hotelkamer heb je meestal een creditcard nodig. Waar moet je op letten als je een creditcard gebruikt en hoe zit dat als er een bedrag wordt afgeschreven waar je het niet mee eens bent?
Waar moet je op letten?
-
Noteer het telefoonnummer van de creditcardmaatschappij of je bank zodat je onmiddellijk kunt bellen als je creditcard gestolen of verloren is.
-
Bewaar pincode en kaart niet bij elkaar. Dit voorkomt dat je toch aansprakelijk bent als iemand jouw creditcard gebruikt heeft.
-
In Nederland en veel andere landen heb je voor een betaling met je creditcard je pincode nodig en moet je ook nog eens je handtekening zetten. Ga je naar de Verenigde Staten dan zul je merken dat in restaurants alleen een handtekening vaak voldoende is (en die wordt amper gecontroleerd). Betaal je in een supermarkt met Masterdard dan hoef je meestal niet eens een handtekening te zetten.
-
Bij het reserveren van een huurauto of een huurcamper wordt een bedrag aan ‘eigen risico’ op je creditcard gereserveerd. Dit wordt niet afgeschreven als bij het inleveren geen schade is, maar de reservering is wel van invloed op het limietbedrag dat voor jouw creditcard geldt.
Tip: let op de kleine lettertjes in het huurcontract van je huurauto . Heb je per ongeluk getekend voor extra verzekeringen etc. dan zijn die kosten niet terug te vorderen.
-
Neem bij voorkeur geen contact geld op met een creditcard. Hieraan zijn extra kosten verbonden.
-
Elke creditcardmaatschappij/banken/uitgevers van creditcards heeft eigen voorwaarden. Lees ze goed na. Eer zijn verschillen in bijvoorbeeld aankoopverzekeringen, teruggave eigen risico als dit is ingehouden vanwege schade etc.
-
Betaal op tijd. De aankopen doen met een creditcard zijn vrijwel altijd gratis. De rente voor te late betalingen aan de creditcardmaatschappij is heel hoog.
-
Zet een limiet op de bestedingen op je creditcard en stel notificaties in als er voor een bepaald bedrag betaald wordt met de kaart.
- Betaal online uitsluitend als de verbinding beveiligd is. Lees hier waar je op moet letten.
Wat moet je doen bij misbruik van je creditcard?
Is je creditcard niet verloren of gestolen en wordt er een bedrag afgeschreven waar je het niet mee eens bent? Kijk dan eerst goed in je agenda of loop de dag van de afschrijving nog eens door om zeker te weten dat je inderdaad niet toch iets gekocht of betaald hebt. Soms gebruikt de winkel een andere naam voor de afschrijving.
Heb je de betaling inderdaad niet gedaan? Neem dan contact op met de creditcardmaatschappij. Zij nemen dan met jou de procedure door.
Is de kaart verloren of gestolen en zijn er betalingen gedaan nét voor of nadat je de creditcard als vermist hebt opgegeven dan krijg je deze betwiste bedragen meestal zonder veel problemen terug als blijkt dat je niet nalatig bent geweest (pincode en creditcard samen bewaren bijvoorbeeld).
Wat moet je doen als je wel betaald hebt, maar er gaat iets mis met de aankoop?
Het kan gebeuren dat je iets hebt gekocht, bij een online winkel bijvoorbeeld, maar dat het product niet aankomt. Neem in alle gevallen waarin iets mis is gegaan allereerst contact op met de verkoper. Lukt het niet, dan kun je de transactie betwisten.
Dit moet binnen 3 maanden na de afschrijving op de creditcard. Voor de maatschappij is het ook belangrijk dat je aan kunt tonen (brief, email) dat je geprobeerd hebt om met de verkoper tot een oplossing te komen. Er zijn voor allerlei situaties betwistingsformulieren te downloaden bij www.icscards.nl.
Verzamel alle bewijs en stuur het in pdf formaat als bijlage bij een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.,. Zet in het onderwerp uw ICS klantnummer. De betwisting wordt vervolgens in behandeling genomen en je krijgt bericht over de voortgang of verzoek om nog meer toelichting.
Heb je een artikel geretourneerd en is dat niet bij de verkoper aangekomen? Dan is de betaling helaas niet terug te draaien, tenzij het terugsturen aangetekend is gebeurd.